Verkkokurssi Kajaani

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä? Lähde mukaan Luustoliiton verkkokurssille! Kurssilta saat eväitä osteoporoosin tai osteopenian kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia omahoitoon.

Verkkokurssin sisältö

• Aloitustapaaminen Kajaanissa (lähiosallistuminen) la 25.2.2023 klo 10.00-16.00.
  • Välitapaaminen Kajaanissa (lähi- tai etäosallistuminen) ma 17.4.2023 klo 17.00-19.00.
  • Päätöstapaaminen Kajaanissa (lähiosallistuminen) la 27.5.2023 klo 10.00–16.00.
  • Tapaamisten välillä ohjattu verkkojakso ja itsenäistä työskentelyä.
  • Ennen aloitustapaamista pieni itsenäisesti toteutettava ennakkotehtävä.

Verkkokurssi sisältää helppokäyttöisen kurssialustan tai sovelluksen ja sen käytön opastuksen, ryhmän tapaamiset kolme kertaa kurssin aikana, itsenäistä työskentelyä verkossa, kurssimateriaalin sekä Luustoliiton ammattilaisohjauksen. Aiempaa verkkokurssikokemusta et tarvitse. Kurssi on maksuton, mutta koko kurssiin sitoutumista edellytetään. Kurssin kesto on kolme kuukautta. Mahdollisia matka- ja majoituskuluja ei korvata. Kurssin lähitapaamiset järjestetään Hotel Kajanuksessa.

Verkkokurssilla käsitellään osteoporoosia ja osteopeniaa, monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja unta. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin/osteopenian kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja. Kurssin teemoja käsitellään oman arjen näkökulmasta tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Kutakin teemaa käsitellään verkkojaksolla noin 1-2 viikkoa kerrallaan, joiden aikana voit itse päättää verkkotyöskentelyyn osallistumiseesi sopivimman ajankohdan.

Kurssille hakeminen

Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia.

Verkkokurssille osallistuminen edellyttää

• nettiyhteydellä varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään,
  • mahdollisuutta osallistua kurssin alussa ja lopussa lähitapaamisiin Kajaanissa,
  • mahdollisuutta osallistua ohjatun verkkojakson aikana välitapaamiseen joko Kajaanissa tai etänä sekä
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella 3 kk pituiselle kurssille ja sen tehtäviin omassa tahdissa.

Mikäli osallistut kurssin välitapaamiseen etäyhteydellä, käyttämässäsi laitteessa on oltava myös mikrofoni ja kamera etäyhteyttä varten.

Kurssin hakuaika on päättynyt.

Kurssivalinnoissa painotetaan erityisesti hakijan tarvetta kurssille. Lisäksi valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kursseille tai muille vastaaville kursseille. Hakijoihin ollaan yhteydessä sähköpostitse viimeistään 3.2.2023, jonka jälkeen kurssille valittujen tulee vahvistaa osallistumisensa.

Lisätietoja: Jenny Lohikivi 050 512 9117 jenny.lohikivi@luustoliitto.fi

Muutokset ovat mahdollisia.