Verkkokurssit

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä? Lähde mukaan Luustoliiton verkkokurssille! Kurssilta saat eväitä osteoporoosin kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia omahoitoon.

Verkkokurssit keväällä 2022

Verkkokurssi 2.3.-18.5.2022 (aloitus- ja päätöstapaaminen Turussa)

Kurssi sisältää aloitus- ja päätöstapaamisen Turussa. Lisäksi kurssilla on ohjattu verkkojakso, joka sisältää itsenäistä työskentelyä ja yhden etätapaamisen koko ryhmän kesken. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki Luustoliiton verkkokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Kurssin hakuaika on päättynyt. Lisätietoa kurssista.

Muutokset kursseihin ovat mahdollisia. Kurssivalikoima päivittyy vuoden mittaan.

Mukaan kurssille?

Kurssit ovat maksuttomia, mutta edellyttävät sitoutumisen koko kurssiin. Aiempaa verkkokurssikokemusta et tarvitse. Verkkokurssi sisältää helppokäyttöisen kurssialustan tai sovelluksen ja sen käytön opastuksen, ryhmän tapaamiset kolme kertaa kurssin aikana, itsenäistä työskentelyä verkossa, kurssimateriaalin ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen. Kurssin kesto on 3 kuukautta. Kurssin itsenäiselle verkkotyöskentelylle voit päättää itsellesi sopivimman ajankohdan.

Verkkokurssille osallistuminen edellyttää

• nettiyhteydellä, kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään,
  • mahdollisuutta osallistua kurssin videotapaamisiin sekä
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella 3 kk pituiselle kurssille ja sen tehtäviin omassa tahdissa.

Yhdelle verkkokurssille valitaan noin 10 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miten ja miksi hyötyisit kurssista.

Kurssilta voimia kuntoutumiseen

Verkkokurssilla käsitellään osteoporoosia, monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja unta. Kurssin teemoja tarkastellaan oman arkesi näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Kutakin teemaa käsitellään noin 1-2 viikkoa kerrallaan, joiden aikana voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen ovat kurssilla keskeistä.

Lisätietoja: Pauliina Tamminen 050 371 4558 pauliina.tamminen@luustoliitto.fi