Luustopiiri

Luustopiiri-ryhmä on luustokuntoutujien muodostama vertaisryhmä. Luustopiiri-ryhmiä järjestetään luustoyhdistyksissä.

Luustokuntoutujat voivat osteoporoosiin ja omahoitoon liittyvän tiedon ja vertaistuen saamiseksi osallistua alueen yhdistyksen järjestämään Luustopiiri-ryhmään. Luustopiiri-ryhmä on tavallisesti suljettu 10–12 hengen luustokuntoutujien muodostama vertaisryhmä, jolla on viisi n. puolitoista tuntia kestävää tapaamista 2-4 viikon välein.

Tapaamisissa käydään mahdollisen asiantuntijan alustuksen tai esim. videon katsomisen jälkeen vertaiskeskusteluja osteoporoosiin ja omahoitoon liittyvistä teemoista, tutustutaan toisiin osteoporoosia sairastaviin ihmisiin sekä löydetään oma tapa hoitaa luustoaan. Ryhmässä tehdään usein myös kevyitä lihasvoima- ja tasapainoharjoituksia. Luustoliitto tukee Luustopiiri-ryhmän toimintaa tarjoamalla valmiin mallin ja asiantuntijoiden laatiman materiaalin ryhmän toimintaan.

Luustopiiri-ryhmässä käsitellään muun muassa seuraavia aiheita:

1. Luusto ja osteoporoosi
  2. Luuliikunta
  3. Kaatumisten ja kaatumistapaturmien ennaltaehkäisy
  4. Ravitsemus ja luustoterveys
  5. Elämää osteoporoosin kanssa

Voit ottaa yhteyttä omaan yhdistykseesi ja tiedustella mahdollisuutta osallistua Luustopiiri-ryhmään.