Mukaan liiton hallitukseen?

Tiedätkö tai tunnetko henkilön, jonka asiantuntemus, kokemus tai osaaminen vahvistaisi Luustoliiton hallituksen toimintaa? Olisitko itse kiinnostunut vaikuttamaan valtakunnallisesti osteoporoosin hyvän hoidon edistämiseen? Luustoliiton hallituksen puheenjohtaja ja erovuoroiset jäsenet valitaan joka toinen vuosi ja varapuheenjohtajat ja varajäsenet valitaan vuosittain liiton syyskokouksessa, joka pidetään vuosittain viimeistään marraskuun loppuun mennessä. Vuodelle 2023 olisi jälleen paikkoja auki uusille ehdokkaille!

Liiton hallitukseen kuuluvat puheenjohtaja, kaksi varapuheenjohtajaa ja enintään kuusi (6) jäsentä sekä kaksi varajäsentä. Hallituksessa tulee olla edustettuina riittävä ja monipuolinen luustosairauksien asiantuntijuus ja vähintään yksi luustosairautta sairastava henkilö.

Liiton puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Hallituksen jäsenistä puolet on vuosittain erovuorossa. Varapuheenjohtajat ja varajäsenet valitaan vuodeksi kerrallaan. Puheenjohtaja tai varsinainen jäsen voi olla hallituksen jäsenenä yhtäjaksoisesti enintään kolme kaksivuotiskautta.

Ilmoita ehdokkaanne vaalitoimikunnalle

Liittoäänestyksen etukäteen tapahtuvasta järjestelystä vastaa liittohallituksen vuosittain nimeämä vaalitoimikunta.
Tämän vuoden jälkeen erovuoroisia liiton hallituksessa on neljä varsinaista jäsentä ja kaksi varajäsentä. Lisäksi liiton puheenjohtajalla, Tiina Huuskolla tulee vuodet täyteen (kolme kaksivuotiskautta), joten etsinnässä on myös uusi puheenjohtaja liiton hallitukseen. Erovuorossa olevilta kysytään halukkuutta asettua ehdolle tulevalle kaudelle ja sen lisäksi yhdistykset voivat asettaa uusia henkilöitä ehdolle liiton hallitukseen. Myös hallitus ja yksittäiset jäsenet voivat asettaa henkilöitä ehdolle.

4 § EHDOKASASETTELU
Ehdokkaana liittohallitukseen voi olla jäsenyhdistyksen varsinaisen jäsenen lisäksi luustoalan asiantuntija. Jäsenyhdistysten ja liittohallituksen on ilmoitettava ehdokkaiden nimet kirjallisesti vaalitoimikunnalle viimeistään 15.10. mennessä. Vaalitoimikunnan sihteerinä toimii Ansa Holm. Ehdokkaaksi puheenjohtajan tehtävään tai liittohallitukseen ei saa asettaa henkilöä, joka on työsuhteessa Suomen Luustoliitto ry:hyn tai sen jäsenyhdistykseen.

5 § EHDOKASLISTAT
Vaalitoimikunta kokoaa jäsenyhdistysten ja hallituksen asianmukaisesti asettamista ja ilmoittamista sekä tämän vaalijärjestyksen mukaisesti hyväksytyistä ehdokkaista ehdokaslistan. Vaalitoimikunta pyrkii huolehtimaan siitä, että hallituksessa on edustettuina riittävä ja monipuolinen luustosairauksien asiantuntijuus ja vähintään yksi luustosairautta sairastava henkilö.

Vaalitoimikunta arpoo ehdokkaille numerot numerosta kaksi (2) alkaen. Ehdokaslistalla ehdokkaasta mainitaan nimi, arvo/ammatti, kotipaikka ja mahdollinen jäsenyhdistys. Vaalitoimikunta vahvistaa kirjalliset ehdokaslistat marraskuun 3. päivään mennessä ja julkaisee ne sekä toimittaa tiedon kaikkiin jäsenyhdistyksiin sähköisesti.

Voit kysyä tarvittaessa lisää asiasta Ansalta tai Tiinalta!

Turvallisen tapahtuman järjestäminen

Tapahtumia järjestäessä kannattaa edelleen noudattaa suosituksia koronavirustartuntojen sekä muiden virustartuntojen ehkäisemiseksi. Kun tapahtumia järjestetään, niin tapahtuman järjestäjän vastuulla on huolehtia riittävän isosta tilasta, tarvittaessa rajoittaa osallistujien määrää sekä järjestää mahdollisuus huolehtia riittävästä käsihygieniasta sekä turvaväleistä. Tapahtumiin osallistuvien on tärkeää muistaa myös oma vastuu viruksen leviämisen ehkäisemisessä. Alle on koottu vinkkejä osallistujille yhdistysten tapahtumia ja tilaisuuksia koskien.

Älä osallistu sairaana

Osallistuminen on jokaisen omalla vastuulla. Mikäli olet sairas tai sinulla on lieviäkin flunssankaltaisia oireita, jää kotiin ja ilmoita tulosi peruuntumisesta tapahtumasta vastaavalle yhdistyksen yhteyshenkilölle.

Yski tai aivasta hihaan tai kertakäyttönenäliinaan

Yskimisen tai aivastamisen aikana tulee suu ja nenä peittää hihalla tai kertakäyttönenäliinalla. Laita käyttämäsi nenäliina heti roskiin. Pese kädet yskimisen ja aivastamisen jälkeen huolellisesti saippualla tai käytä desinfiointiainetta.

Vältä ylimääräisiä kontakteja

Tervehdi ilman fyysistä kontaktia sekä jätä halaukset ja kättelyt väliin. Vältä myös kahvojen ja muiden pintojen koskettamista. Älä koskettele turhaan myöskään kasvojasi.

Pese kätesi usein ja käytä käsidesiä

Tapahtumaa järjestäessä olisi hyvä huomioida käsienpesumahdollisuus tai tarjota osallistujille käsidesiä. Pese käsiäsi riittävän pitkään myös aina ulkoa tullessasi ja desinfioi kätesi tilasta toiseen siirtyessäsi.

Digitaidot kuntoon

Kokeile rohkeasti uusia tapoja kohdata toisia! Useat tahot ovat jakaneet maksutta erilaisia koulutuksia digitaitoihin ja sähköisiin palveluihin liittyen. Muun muassa Ylen digitreenit ovat katsottavissa tästä linkistä ja Opintokeskus Siviksen webinaarit, (jotka auttavat digitaitojen kartuttamisessa) ovat katsottavissa allaolevista linkeistä:

Yhdistyksen helpot työkalut kokouksiin ja ryhmätoimintaan (osa 1)

Yhdistyksen helpot työkalut kokouksiin ja ryhmätoimintaan (osa 2)

Ota yhteyttä järjestösuunnittelijaamme Tiinaan / liiton toimistoon, jos tarvitset apua. Nyt kannattaa rohkeasti kokeilla uutta!

Rahankeräyslaki astui voimaan 1.3.2020

Rahankeräyksen hakuprosessia on kevennetty huomattavasti. Rahankeräyksen järjestämisen edellytyksenä on joko rahankeräysluvan hakeminen Poliisihallitukselta tai ilmoituksen tekeminen poliisilaitokselle pienkeräyksen järjestämisestä. Uuden lain myötä rahankeräysluvat myönnetään aina toistaiseksi voimassa olevina. Uusi laki mahdollistaa myös ilmoituksenvaraisesti järjestettävät pienimuotoiset kansalaiskeräykset (pienkeräykset). Pienkeräys helpottaa pienten yhdistysten rahankeräystä. Pienkeräyksen järjestämiseen riittää ilmoitus poliisille, lupaa ei tarvitse odotella. Pienkeräyksen kesto saa olla korkeintaan kolme kuukautta ja tuotto enintään 10.000 euroa. Pienkeräyksen saa järjestää kaksi kertaa vuodessa. Pienkeräystä ei voi kuitenkaan järjestää elinkeinotoiminnan tai varallisuuden kasvattamistarkoituksessa. Rahankeräyslaissa säädetään lisäksi eräistä lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävistä rahankeräyksistä, joihin ei tarvitse hakea lupaa tai joista ei tarvitse tehdä ilmoitusta.

Lue lisää arpajaishallinnon sivuilta rahankeräyslaista, pienkeräyksistä tai arpajaisten järjestämisestä. Tutustu myös milloin lupaa arpajaisten järjestämiseen ei tarvita.