Tarjoa toimintaa etäyhteydellä yhdistyksenne jäsenille

Yhdistys voi tarvittaessa järjestää syyskokouksen etäyhteydellä, esimerkiksi Teams:in kautta. Oikeusministeriön ohjeen mukaan yhdistyksen hallitus voi sallia jäsenille etäosallistumisen kokoukseen, vaikka niiden säännöissä etäosallistuminen olisi erikseen kielletty tai sitä ei olisi sallittu. Väliaikainen laki on voimassa 30.6.2022 asti.  (laki 375/2021)

Yhdistyksen hallituksen tulee huolehtia siitä, että kaikilla jäsenillä on käytännössä riittävä mahdollisuus osallistua yhdistyksen kokouksen päätöksentekoon koronaepidemiasta huolimatta. Tällöin voi olla tarpeen sallia osallistuminen asiamiehen välityksellä tai etänä. Jos yhdistyksen jäsenellä ei ole riittäviä digitaitoja etäosallistumiseen, voi käytännössä esiintyä tilanteita, joissa hänellä on tekninen “digiavustaja” kokouksessa. Osallistumistapojen valinnassa ja kokousten käytännön toteuttamisessa on syytä huomioida, että etäosallistumisessa ei välttämättä voida todeta varmasti, ketkä kaikki kokoukseen tosiasiassa osallistuvat jäsenten ja mahdollisten asiamiesten lisäksi.

Yhdistyksen hallituksen tulee antaa riittävät ohjeet etäosallistumiseen ja äänestyksiin. Vaikka käytännössä kaikki kokouksen osallistujat osallistuisivat etäosallistuen, tulee kokouksella tästä huolimatta olla fyysinen kokouspaikka. (ohjeistus päivitetty 7.5.2021, Oikeusministeriö)

Järjestösuunnittelija Tiina Kuronen auttaa tarvittaessa yhdistystänne järjestämään etäkokouksen Teams:issä. Hän voi tarvittaessa toimia myös digitukena jäsenillenne.

Etukäteen jäsenille voi lähettää kutsun lisäksi ohjeen, 1) kuinka kokoukseen liitytään älylaitteella/tietokoneella ja 2) mitä heidän tulee huomioida etukäteen sekä 3) pyytää ilmoittautumaan tapahtumaan etukäteen, jotta voitte kysyä millä sähköpostiosoitteella jäsen haluaa osallistua etänä tapaamiseen. Tarvittaessa jäsenen kanssa voidaan harjoitella etukäteen Teamsin käyttöä. Järjestämme syksyn aikana jäsenistölle päiväkahveja Teams-yhteydellä, joista tiedotamme sähköisessä uutiskirjeessä, Luustoviestissä. Päiväkahveihin pääsee osallistumaan Teams-linkin kautta, joka jaetaan uutiskirjeen mukana ja sen saa pyytäessä myös erillisenä viestinä toimistolta sähköpostitse. Päiväkahvit ovat turvallinen ja rento tapa harjoitella teams-videoyhteyttä.

Turvallisen tapahtuman järjestäminen

Tapahtumia järjestäessä kannattaa edelleen noudattaa kansallisia suosituksia koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Alueellisia sekä kansallisia terveydenhuoltoviranomaisten tiedotuksia kannattaa seurata aktiivisesti. Kun tapahtumia järjestetään, niin tapahtuman järjestäjän vastuulla on huolehtia riittävän isosta tilasta, tarvittaessa rajoittaa osallistujien määrää sekä järjestää mahdollisuus huolehtia riittävästä käsihygieniasta sekä turvaväleistä. Tapahtumiin osallistuvien on tärkeää muistaa myös oma vastuu viruksen leviämisen ehkäisemisessä. Alle on koottu vinkkejä osallistujille yhdistysten tapahtumia ja tilaisuuksia koskien.

Älä osallistu sairaana

Osallistuminen on jokaisen omalla vastuulla. Mikäli olet sairas tai sinulla on lieviäkin flunssankaltaisia oireita, jää kotiin ja ilmoita tulosi peruuntumisesta tapahtumasta vastaavalle yhdistyksen yhteyshenkilölle.

Yski tai aivasta hihaan tai kertakäyttönenäliinaan

Yskimisen tai aivastamisen aikana tulee suu ja nenä peittää hihalla tai kertakäyttönenäliinalla. Laita käyttämäsi nenäliina heti roskiin. Pese kädet yskimisen ja aivastamisen jälkeen huolellisesti saippualla tai käytä desinfiointiainetta.

Vältä ylimääräisiä kontakteja

Tervehdi ilman fyysistä kontaktia sekä jätä halaukset ja kättelyt väliin. Vältä myös kahvojen ja muiden pintojen koskettamista. Älä koskettele turhaan myöskään kasvojasi.

Pese kätesi usein ja käytä käsidesiä

Tapahtumaa järjestäessä olisi hyvä huomioida käsienpesumahdollisuus tai tarjota osallistujille käsidesiä. Pese käsiäsi riittävän pitkään myös aina ulkoa tullessasi ja desinfioi kätesi tilasta toiseen siirtyessäsi.

Muista turvavälit

Tapahtuma kannattaa järjestää ulkona tai tilassa, jossa suositellut 2 metrin turvavälit on mahdollista säilyttää. Turvavälit on tärkeä muistaa myös esimerkiksi WC- tai ruokajonossa

Kasvomaski

Kasvomaskia kannattaa käyttää, jos ei voi välttää lähikontaktia mm. julkinen liikenne tai turvavälien pitäminen on mahdotonta. Maskin käyttö vaatii huolellisuutta ja sitä tulee käsitellä aina puhtain käsin. Poistaessasi maskia tartu kiinni sen nauhoista, älä koske maskin ulkopintaan.

Digitaidot kuntoon

Haastava aika rohkaisee meitä kaikkia kokeilemaan uusia tapoja kohdata toisiamme sekä yhdistyksen jäseniä että yhdistysaktiiveja. Useat tahot ovat jakaneet maksutta erilaisia koulutuksia teemaan liittyen. Muun muassa Ylen digitreenit ovat katsottavissa tästä linkistä ja Opintokeskus Siviksen webinaarit, (jotka auttavat digitaitojen kartuttamisessa) ovat katsottavissa allaolevista linkeistä:

Yhdistyksen helpot työkalut kokouksiin ja ryhmätoimintaan (osa 1)

Yhdistyksen helpot työkalut kokouksiin ja ryhmätoimintaan (osa 2)

Ota yhteyttä järjestösuunnittelijaamme Tiinaan / liiton toimistoon, jos tarvitset apua. Nyt kannattaa rohkeasti kokeilla uutta!

Rahankeräyslaki astui voimaan 1.3.2020

Rahankeräyksen hakuprosessia on kevennetty huomattavasti. Rahankeräyksen järjestämisen edellytyksenä on joko rahankeräysluvan hakeminen Poliisihallitukselta tai ilmoituksen tekeminen poliisilaitokselle pienkeräyksen järjestämisestä. Uuden lain myötä rahankeräysluvat myönnetään aina toistaiseksi voimassa olevina. Uusi laki mahdollistaa myös ilmoituksenvaraisesti järjestettävät pienimuotoiset kansalaiskeräykset (pienkeräykset). Pienkeräys helpottaa pienten yhdistysten rahankeräystä. Pienkeräyksen järjestämiseen riittää ilmoitus poliisille, lupaa ei tarvitse odotella. Pienkeräyksen kesto saa olla korkeintaan kolme kuukautta ja tuotto enintään 10.000 euroa. Pienkeräyksen saa järjestää kaksi kertaa vuodessa. Pienkeräystä ei voi kuitenkaan järjestää elinkeinotoiminnan tai varallisuuden kasvattamistarkoituksessa. Rahankeräyslaissa säädetään lisäksi eräistä lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävistä rahankeräyksistä, joihin ei tarvitse hakea lupaa tai joista ei tarvitse tehdä ilmoitusta.

Lue lisää arpajaishallinnon sivuilta rahankeräyslaista, pienkeräyksistä tai arpajaisten järjestämisestä. Tutustu myös milloin lupaa arpajaisten järjestämiseen ei tarvita.