Facebook

Julkaistu 17.11.

Suomen Luustoliitto ry

Luustoliiton jäsenyhdistykset, hallitus ja henkilökunta suuntaavat katseet tulevaisuuteen: Yhdessä olemme enemmän! ... Lue lisääLue vähemmän

Luustoliiton jäsenyhdistykset, hallitus ja henkilökunta suuntaavat katseet tulevaisuuteen: Yhdessä olemme enemmän!

Julkaistu 16.11.

Suomen Luustoliitto ry

Luustotieto 3/2018: Lakritsi – miten paljon on liikaa?

Oletko perso lakritsille tai salmiakille? Jos vastaat myöntävästi, kannattaa olla tarkkana. Jopa pari kertaa viikossa 100-200 gramman pussin lakritsia syövä voi saada oireina kohonneen verenpaineen, kaliumarvojen laskun ja turvotusta. Pahimmillaan seurauksena voi olla kammiovärinään johtava vaikea hypokalsemia. Toki lakritsivalmisteissa on suuria eroja ja lisäksi yksilöllinen herkkyys vaihtelee.

Lähde: www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista 8.2.2017.
Kuva: Pixabay
... Lue lisääLue vähemmän

Luustotieto 3/2018: Lakritsi – miten paljon on liikaa?

Oletko perso lakritsille tai salmiakille? Jos vastaat myöntävästi, kannattaa olla tarkkana. Jopa pari kertaa viikossa 100-200 gramman pussin lakritsia syövä voi saada oireina kohonneen verenpaineen, kaliumarvojen laskun ja turvotusta. Pahimmillaan seurauksena voi olla kammiovärinään johtava vaikea hypokalsemia. Toki lakritsivalmisteissa on suuria eroja ja lisäksi yksilöllinen herkkyys vaihtelee. 

Lähde: https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista 8.2.2017.
Kuva: Pixabay

Julkaistu 14.11.

Suomen Luustoliitto ry

Luustotieto 3/2018: Vegaaniruokavalio vaatii paneutumista

Tukes tutki vegaaniruokavaliota noudattavien ravintoaineiden saantia. ”Tyypillisiä puutteita tutkimukseen osallistuneiden ruokavaliossa olivat proteiininlähteiden yksipuolisuus, vähäinen marjojen, hedelmien ja pähkinöiden käyttö sekä se, ettei käytetty ravintoaineilla täydennettyjä elintarvikkeita.”

Pääosa vegaaniruokavaliota noudattavista käytti suosituksen mukaan B12 ja D-vitamiinilisää sekä kalsiumilla täydennettyjä juomia. Siitä huolimatta joka neljännellä vegaanilla veren D-vitamiinitaso oli viitearvojen alapuolella. Myös elimistön beetakaroteeni-, seleeni-, jodi- ja välttämättömien rasvahappojen pitoisuudet olivat alempana kuin sekaruokaa käyttävien verrokkien.

Tukes suosittaakin vegaaniruokavalioon siirtyville ravitsemusohjausta. Lisäksi on tärkeää, että vegaanit käyttävät heille suositeltuja ravintolisiä. Entistä enemmän huomiota tulee kiinnittää erityisesti D-vitamiinin ja jodin saantiin.

Lähde: tukes.fi/artikkeli 22.3.2016
Kuva: Pixabay
... Lue lisääLue vähemmän

Luustotieto 3/2018: Vegaaniruokavalio vaatii paneutumista

Tukes tutki vegaaniruokavaliota noudattavien ravintoaineiden saantia. ”Tyypillisiä puutteita tutkimukseen osallistuneiden ruokavaliossa olivat proteiininlähteiden yksipuolisuus, vähäinen marjojen, hedelmien ja pähkinöiden käyttö sekä se, ettei käytetty ravintoaineilla täydennettyjä elintarvikkeita.”

Pääosa vegaaniruokavaliota noudattavista käytti suosituksen mukaan B12 ja D-vitamiinilisää sekä kalsiumilla täydennettyjä juomia. Siitä huolimatta joka neljännellä vegaanilla veren D-vitamiinitaso oli viitearvojen alapuolella. Myös elimistön beetakaroteeni-, seleeni-, jodi- ja välttämättömien rasvahappojen pitoisuudet olivat alempana kuin sekaruokaa käyttävien verrokkien. 

Tukes suosittaakin vegaaniruokavalioon siirtyville ravitsemusohjausta. Lisäksi on tärkeää, että vegaanit käyttävät heille suositeltuja ravintolisiä. Entistä enemmän huomiota tulee kiinnittää erityisesti D-vitamiinin ja jodin saantiin. 

Lähde: https://tukes.fi/artikkeli 22.3.2016
Kuva: Pixabay
Näytä lisää