Ajankohtaista Luustoliitossa

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Julkaistu 16.07.

Suomen Luustoliitto ry

Toimisto hiljeni pariksi viikoksi, joten Viljamilla ja Liisalla on nyt aikaa keinua, levätä ja kerätä voimia syksyä varten. Riittävä lepo on tärkeää, jotta jaksaa pitää itsestään ja luustostaan huolta koko vuoden ympäri. #rakastaluitasi ... Lue lisääLue vähemmän

Toimisto hiljeni pariksi viikoksi, joten Viljamilla ja Liisalla on nyt aikaa keinua, levätä ja kerätä voimia syksyä varten. Riittävä lepo on tärkeää, jotta jaksaa pitää itsestään ja luustostaan huolta koko vuoden ympäri. #rakastaluitasi

Julkaistu 15.07.

Suomen Luustoliitto ry

Osteoporoosia ja osteopeniaa käsittelevä verkkokurssi työikäisille 26.8.-24.11.2019.

Hakuaika kurssille 1.6.-14.8.2019.

Hae nyt!
... Lue lisääLue vähemmän

Kommentoi Facebookissa

Milloin on eläkeläisten verkkokurssi ? Olen aina myöhästynyt enkä vielä koskaan ole päässyt kurssille. Tarvitsisin niin paljon tietoa.

Julkaistu 12.07.

Suomen Luustoliitto ry

Runsas D-vitamiini- ja kalsiumtablettien käyttö voi olla turhaa, jos olet terve aikuinen

Luuston ja terveyden kannalta riittävää D-vitamiinin ja kalsiumin saantia ei voi korostaa tarpeeksi, sillä Suomessa joillain voi olla D-vitamiinin puutos. Toisaalta joihinkin yleisiin ruokiin lisätty D-vitamiini on parantanut sen saantia väestön keskuudessa (Niskanen 2019).

Uudet tutkimukset osoittavat, että korkeapitoisten D-vitamiini- ja kalsiumlisien syönti terveellä aikuisväestöllä ei välttämättä estä pitkäaikaissairauksia. Ei myöskään tiedetä, onko näiden suuresta saannista enää hyötyä vai enemmänkin jopa haittaa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että riskiryhmillä, kuten iäkkäillä, tilanne on toinen. Heillä D-vitamiinilisän (20 mikrogrammaa) suositusten mukainen saanti on tärkeää (Niskanen 2019).

Kaikki terveet aikuiset eivät siis välttämättä tarvitse runsasta määrää ylimääräisiä ravintolisiä. Voikin pohtia, voisiko monipuolisesti syömällä saada tarvittavan määrän ravintoaineita ja vain tarvittaessa ottaa ravintolisät purkista.

LÄHDE: Leo Niskanen, Tampereen Lääkäripäivät 2019, alkuperäislähteet: Lips P, et al. 2019; Jääskeläinen T, et al. 2017; Manson JE, et al. 2019; Scragg R, et al. 2017.

Kuva: Pixabay
... Lue lisääLue vähemmän

Runsas D-vitamiini- ja kalsiumtablettien käyttö voi olla turhaa, jos olet terve aikuinen 
Luuston ja terveyden kannalta riittävää D-vitamiinin ja kalsiumin saantia ei voi korostaa tarpeeksi, sillä Suomessa joillain voi olla D-vitamiinin puutos. Toisaalta joihinkin yleisiin ruokiin lisätty D-vitamiini on parantanut sen saantia väestön keskuudessa (Niskanen 2019).
Uudet tutkimukset osoittavat, että korkeapitoisten D-vitamiini- ja kalsiumlisien syönti terveellä aikuisväestöllä ei välttämättä estä pitkäaikaissairauksia. Ei myöskään tiedetä, onko näiden suuresta saannista enää hyötyä vai enemmänkin jopa haittaa. 
Täytyy kuitenkin muistaa, että riskiryhmillä, kuten iäkkäillä, tilanne on toinen. Heillä D-vitamiinilisän (20 mikrogrammaa) suositusten mukainen saanti on tärkeää (Niskanen 2019). 
Kaikki terveet aikuiset eivät siis välttämättä tarvitse runsasta määrää ylimääräisiä ravintolisiä. Voikin pohtia, voisiko monipuolisesti syömällä saada tarvittavan määrän ravintoaineita ja vain tarvittaessa ottaa ravintolisät purkista. 
LÄHDE: Leo Niskanen, Tampereen Lääkäripäivät 2019, alkuperäislähteet: Lips P, et al. 2019; Jääskeläinen T, et al. 2017; Manson JE, et al. 2019; Scragg R, et al. 2017.
Kuva: Pixabay

Kommentoi Facebookissa

Hei, sinänsä hyvä asia, että sivustolla julkaistaan asiantuntijoiden mielipiteitä. Nämä tulokset ovat kuitenkin tiedemaailman satoa, eikä yksittäinen lukija saa niistä paljoakaan. Miten niin ei tiedetä, että onko liiallisesta D-vitamiinista haittaa? Ja miten niin D-vitamiinin vuorokautinen suositus lukijalle on vain 20 mikrogrammaa? Miten se 60 mikrogramman D-vitamiinimäärä vuorokaudessa voisi olla haitallista? Itse en oikein jaksa innostua näistä "tieteellistä klipeistä". Mutta eihän se ketään estä uskomasta, että suuresti arvostamani Niskanen olisi sunnan näyttäjä tässä D-vitamiinia asiassa.

Kannattaa käyttää K2-vitamiinia painottavia ravintolisiä, kuten Luja K2:ta: suomenterveysravinto.fi/tuotteet/luja-k2/

Liiasta kalsiumista on ainakin haittaa eikä elimistö ota edes vastaan kuin sen mitä tarvitsee. Luustonheikkous johtuu niin monista muistakin seikoista kuin kalsiumin puutteesta.

Julkaistu 10.07.

Suomen Luustoliitto ry

Ainakin Helsingissä sää näyttää aurinkoiselta, joten tänään voisi olla jätskipäivä! Aurinkoa ja jäätelöä, niin saadaan luustolle D-vitamiinia ja kalsiumia. Syömisissä tärkeintä on monipuolisuus, joten pelkkä jäätelö ei kuitenkaan vielä riitä. Muistathan monipuolisten aterioiden lisäksi juoda riittävästi. Ihanaa kesäpäivää! #rakastaluitasi ... Lue lisääLue vähemmän

Ainakin Helsingissä sää näyttää aurinkoiselta, joten tänään voisi olla jätskipäivä! Aurinkoa ja jäätelöä, niin saadaan luustolle D-vitamiinia ja kalsiumia. Syömisissä tärkeintä on monipuolisuus, joten pelkkä jäätelö ei kuitenkaan vielä riitä. Muistathan monipuolisten aterioiden lisäksi juoda riittävästi. Ihanaa kesäpäivää! #rakastaluitasi
Näytä lisää