Luustoviikko

Luustoliitto jäsenyhdistyksineen viettää vuosittain Luustoviikkoa. Vuonna 2021 Luustoviikko on 18.-24.10.2021 ja sen teemana on Tartu toimeen – valinnoillasi on väliä!

Mitä?

Viikon tarkoituksena on edistää osteoporoosin tunnistamista sekä tukea luustoterveyden edistämistä ja osteoporoosin omahoitoa. Tänä vuonna Luustoviikolla tuodaan esille erityisesti tulehduksellisten suolistosairauksien (IBD) yhteys osteoporoosiin ja vaihdevuosien vaikutus luuston terveyteen. Lisäksi viikon aikana esitellään tanssia yhtenä luustoterveyden edistämisen, kaatumisen ehkäisyn ja osteoporoosin omahoidon keinona.

Pääset tutustumaan Luustoviikon aiheisiin materiaaliemme avulla:

• Tee Luustotesti ja tutustu luuston terveyden riskeihin
  • Voit myös tehdä nuorille aikuisille suunnatun luustoterveysvisan (julkaistaan myöhemmin)
  • Tutustu luuston terveyden riskeihin myös YouTube-videolla
  • Lue tarkemmin tulehduksellisten suolistosairauksien ja osteoporoosin yhteydestä potilasohjeesta
  • Tutustu vaihdevuosien vaikutuksiin luuston terveyteen (julkaistaan myöhemmin)
  • Jos sairastat osteoporoosia, tutustu osteoporoosin itsehoidon kokonaisuuteen Luustoliiton sivuilla olevan itsehoitopolun avulla.

Valkoisen Paidan Päivä 20.10.

Luustoviikolla keskiviikkona 20.10. vietetään kansainvälistä Maailman osteoporoosipäivää, joka on samalla Valkoisen Paidan Päivä. Päivän viettoon voivat osallistua kaikki luustoterveydestään kiinnostuneet:

• Pukeudu valkoiseen ja jaa kuvasi sosiaalisen median kanavissa tunnisteilla #valkoisenpaidanpäivä #luustoviikko #rakastaluitasi ja @luustoliitto. Valkoinen muistuttaa meitä kaikkia luustostamme, josta on tärkeää huolehtia kaikissa elämänvaiheissa.
    • Voit kuvata julkaisussasi myös sitä, miten luustoterveys näkyy arjessasi tai esimerkiksi työpaikallasi tai miten huolehdit luustostasi

Luustoviikon päätapahtuma keskiviikkona 20.10.

Luustoliitto järjestää 20.10. kaikille avoimen Luustoviikon päätapahtuman. Tapahtumaa vietetään verkossa klo 17–18.

• Tapahtuma huipentuu yhteistanssiin Helena Ahti-Hallbergin kanssa. Voit harjoitella tanssia jo ennakkoon opetusvideomme avulla. Video julkaistaan lähipäivinä!
  • Osallistu ja voita! Voit osallistua tanssiimme myös sosiaalisessa mediassa: kuvaa itsestäsi video tanssimassa Luustoliiton Luustojiveä (koreografia julkaistaan lähipäivinä). Videon ei tarvitse olla pitkä: tärkeintä on hyvä mieli. Julkaise video joko Facebookissa tai Instagramissa, käytä tunnistetta #luustoviikko ja merkitse mukaan @luustoliitto. Arvomme osallistujista yhden onnekkaan yllätyspalkinnon saajaksi.

Luustoliitto ei kerää osallistujien yhteystietoja, vaan pyytää ainoastaan arvonnan voittajaa ilmoittamaan nimen ja osoitetiedot palkinnon postitusta varten. Tietoja ei käytetä muihin tarkoituksiin. Arvonnan järjestää Luustoliitto.

Arvontaan voi osallistua sekä Instagramissa että Facebookissa, mutta jokaiselta käyttäjätililtä hyväksytään arvontaan vain yksi julkaisu. Osallistua voi opetusvideon julkaisusta lähtien aina 22.10.2021 klo 23.59 saakka. Arvonta suoritetaan maanantaina 25.10.2021. Julkaisun tulee olla katsottavissa vähintään arvonnan suorittamiseen saakka, jotta osallistuminen huomioidaan arvonnassa. Huomaathan, että videon tulee olla julkinen. Luustoliitto voi jakaa arvontaan osallistuneita videoita omilla sosiaalisen median tileillään.

Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti sosiaalisen median kautta, minkä lisäksi voittajan nimi voidaan julkaista uudessa päivityksessä. Mikäli voittajaa ei tavoiteta viikon kuluessa ilmoituksesta, arvomme uuden voittajan. Luustoliitto ei vastaa mahdollisista esteistä palkinnon toimittamiseen liittyen.

Facebook tai Instagram eivät sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä kampanja liity mitenkään Facebookiin tai Instagramiin. Luustoliitto pidättää oikeuden sääntömuutoksiin.

Kuuntele LuustoJiven taustamusiikki ja jammaile tahdissa – tanssia voit myös ilman videon kuvaamista!

Paikalliset tapahtumat

Liiton jäsenyhdistykset järjestävät Luustoviikolla tapahtumia eri puolilla Suomea. Tapahtumista saat lisätietoa jäsenyhdistysten alasivuilta sekä paikallisista ja alueen sanomalehdistä.

Ammattilaisille

Tapaatko työssäsi osteoporoosia sairastavia? Tai toimitko lasten ja nuorten kasvattajana? Voit jakaa luustotietoutta osana työtäsi. Sivuiltamme löytyy ladattavaa ja tilattavaa materiaalia (tilaukset pelkän postimaksun hinnalla):

Medialle

Luustoviikkoa edeltää lokakuun alkupuolella median edustajille tarkoitettu kutsuwebinaari, jossa esitellään viikon keskeiset teemat asiantuntijaluennoin. Tilaisuuden kutsu ja Luustoviikon tiedotteet ovat jaossa ePress.com-uutispalvelussa ja Terveystoimittajat ry:n jäsenille.

Kun etsit haastateltavaksesi terveydenhuollon ammattilaista tai osteoporoosia sairastavaa, ota yhteys Luustoliiton toiminnanjohtajaan:

ansa.holm@luustoliitto.fi tai

Lataa ja tulosta materiaalia

Voit ladata ja tulostaa Luustoviikon markkinointimateriaalia alta. Materiaalilistausta voidaan päivittää myöhemmin.

Somekuvat

PDF-tiedostot (tilattavat materiaalit)