Luustoviikko

Luustoviikkoa vietetään Suomessa vuosittain aina lokakuussa. Viikko sijoittuu aina 20.10. vietettävän Maailman osteoporoosipäivän ympärille siten, että kampanjaviikko on aina kokonainen viikko maanantaista sunnuntaihin. Vuonna 2022 Luustoviikko on 17.-23.10.2022 ja sen teemana on Tartu toimeen – valinnoillasi on väliä!

Mitä?

Viikon tarkoituksena on edistää osteoporoosin tunnistamista sekä tukea luustoterveyden edistämistä ja osteoporoosin omahoitoa. Tänä vuonna Luustoviikolla tuodaan esille erityisesti ravinnon ja liikkumisen vaikutukset luuston terveyteen.

Tutustu tarkemmin Luustoviikon teemaan ja yleisesti luustoon materiaaliemme avulla:

Maailman osteoporoosipäivä ja Valkoisen Paidan Päivä 20.10.

Luustoviikolla, 20.10., vietetään kansainvälistä Maailman osteoporoosipäivää. Suomessa päivää vietetään Valkoisen Paidan Päivänä. Teemapäivän viettoon voivat osallistua kaikki luustoterveydestään kiinnostuneet:

• Pukeudu valkoiseen ja jaa kuvasi sosiaalisen median kanavissa tunnisteilla #valkoisenpaidanpäivä #luustoviikko #rakastaluitasi ja @luustoliitto. Valkoinen muistuttaa meitä kaikkia luustostamme, josta on tärkeää huolehtia kaikissa elämänvaiheissa. Tiesitkö, että voit itse vaikuttaa luustosi terveyteen?
    • Jaamme Luustoliiton kuviinsa merkinneiden julkaisuja myös omissa somekanavissamme.
  • Kerro julkaisussasi, miten luustoterveys näkyy arjessasi tai esimerkiksi työpaikallasi tai miten huolehdit luustostasi.
  • Haasta mukaan myös ystäväsi! Kannusta kavereita mukaan käyttämällä esimerkiksi Huolehdi luustostasi kuin valkoisimmasta paidastasi -muistutusta, Tartu toimeen – valinnoillasi on väliä! -kehotusta tai Mitä luustollesi kuuLUU? -kysymystä

Luustoviikon päätapahtuma etätilaisuutena 20.10.

Luustoliitto järjestää torstaina 20.10.2022 klo 17-18 kaikille avoimen Luustoviikon päätapahtuman. Tapahtumassa kuulet lisää liikunnan ja ravinnon vaikutuksesta luuston kuntoon. Lisätietoja tulossa myöhemmin!

Alueelliset tapahtumat

Luustoviikolla eri tahot järjestävät tapahtumia ympäri Suomen. Luustoliiton jäsenyhdistysten tapahtumista saat lisätietoa jäsenyhdistysten alasivuilta, paikallisista sanomalehdistä sekä Tapahtumat-sivulta. Tapahtumat-sivulle voidaan lisätä myös muiden kuin liiton jäsenyhdistysten tapahtumia. Ilmoita tapahtumasi tiedot lomakkeella viimeistään 10.10.2022.

Näin osallistut

Voit osallistua Luustoviikon viettoon monella eri tavalla:

• Osallistu LuustoJive-haasteeseen!
  • Osallistu Valkoisen Paidan Päivän haasteeseen ja julkaise kuvasi sosiaalisessa mediassa. Voit halutessasi käyttää sivun alareunasta (Lataa tai tulosta Luustoviikon materiaaleja) löytyvää kuvakehystä. Lisätietoja teemapäivästä löydät yltä tai Maailman osteoporoosipäivän sivulta. Alla esimerkkiteksti:
    • Hyvää Valkoisen Paidan Päivää! Tänään, 20.10., vietetään Maailman osteoporoosipäivän kunniaksi Valkoisen Paidan Päivää, joka muistuttaa meitä luustostamme ja siitä, että luuston kuntoon voi vaikuttaa. [Tässä voit kertoa siitä, miten luustoterveys näkyy esimerkiksi työpaikallasi tai arjessasi]. Pukeudu valkoiseen ja jaa kuvasi sosiaalisen median kanavissa tunnisteilla #valkoisenpaidanpäivä #luustoviikko #rakastaluitasi ja @luustoliitto. Huolehdi luustostasi kuin valkoisimmasta paidastasi!
  • Osallistu sosiaalisen median viestintään. Alla esimerkkitekstejä:
    • Jaa Luustoliiton julkaisuja erityisesti 17.10. Tykkää, kommentoi ja jaa myös muita somejulkaisujamme ja autat tärkeän asian viestinnässä
    • Tee oma julkaisu 17.10. esimerkiksi osteoporoosin sekundaarisyystä: Tiesitkö, että [aihe tähän] on yksi osteoporoosin riskitekijöistä? Osteoporoosi ei aina oireile näkyvästi, vaan luusto voi haurastua huomaamatta. Selvitä osteoporoosiriskisi Luustoliiton verkkosivuilta löytyvän Luustotestin avulla: https://luustoliitto.fi/luusto/luustotesti/. #rakastaluitasi #luustoviikko @luustoliitto
  • Työskenteletkö esimerkiksi jonkin osteoporoosin sekundaarisyyn parissa? Tai ehkä pohdit työksesi ravitsemuksen, liikunnan tai kaatumisen ehkäisyn kysymyksiä? Tai onko asiakkainasi esimerkiksi ikääntyneitä? Kirjoita yhteistyöartikkeli Luustoliiton kanssa! Artikkeli voidaan julkaista sopimuksen mukaan myös Luustoliiton verkkosivuilla. Lisätietoja artikkeliyhteistyöstä: Ansa Holm (ansa.holm@luustoliitto.fi tai 050 303 8129)
Ammattilaisille

Tapaatko työssäsi osteoporoosia sairastavia? Tai toimitko lasten tai nuorten kasvattajana tai opettajana? Ehkä toimit opettajana esimerkiksi sairaanhoitajaopiskelijoille?

Muistathan, että voit jakaa luustotietoutta osana työtäsi. Sivuiltamme löytyy muun muassa ladattavia ja tilattavia materiaaleja (tilaukset pelkän postimaksun hinnalla) sekä muuta paljon tietoa eri muodoissa.

Tutustu erityisesti näihin:

Osallistu myös Valkoisen Paidan Päivään ja haasta mukaan koko työyhteisösi. Voit myös jakaa sosiaalisen median julkaisujamme, tehdä omia julkaisuja ja kirjoittaa yhteistyöartikkelin. Vinkkejä löydät Näin osallistut -kohdasta.

Medialle

Tälle sivulle päivitetään myöhemmin tietoa Luustoviikon mediatilaisuudesta. Seuraathan sivua ja Luustoviikon viestintää.

Etsitkö haastateltavaksi terveydenhuollon ammattilaista tai osteoporoosia sairastavaa? Ota yhteys Luustoliiton toiminnanjohtajaan:

ansa.holm@luustoliitto.fi tai

International Osteoporosis Foundation IOF