Luustoviikko

Katso Luustoviikon päätapahtuman tallenne. Tallenne on katsottavissa 14 vuorokautta lähetyksestä. Muistathan antaa myös palautetta päätapahtumasta.

Luustoliitto jäsenyhdistyksineen viettää vuosittain Luustoviikkoa. Vuonna 2021 Luustoviikko on 18.-24.10.2021 ja sen teemana on Tartu toimeen – valinnoillasi on väliä!

Helena Ahti-Hallberg, vieressä sitaatti: "Tanssin on todettu kuormittavan lihaksistoa ja luustoa tasaisesti, se kehittää tasapainoa ja liikelaajuutta." Kuvan alareunassa Luustoviikon tunnus ja ajankohta: 18.-24.10.
Mitä?

Viikon tarkoituksena on edistää osteoporoosin tunnistamista sekä tukea luustoterveyden edistämistä ja osteoporoosin omahoitoa. Tänä vuonna Luustoviikolla tuodaan esille erityisesti tulehduksellisten suolistosairauksien (IBD) yhteys osteoporoosiin ja vaihdevuosien vaikutus luuston terveyteen. Lisäksi viikon aikana esitellään tanssia yhtenä luustoterveyden edistämisen, kaatumisen ehkäisyn ja osteoporoosin omahoidon keinona.

Valkoisen Paidan Päivä 20.10.

Luustoviikolla keskiviikkona 20.10. vietetään kansainvälistä Maailman osteoporoosipäivää, joka on samalla Valkoisen Paidan Päivä. Päivän viettoon voivat osallistua kaikki luustoterveydestään kiinnostuneet:

• Pukeudu valkoiseen ja jaa kuvasi sosiaalisen median kanavissa tunnisteilla #valkoisenpaidanpäivä #luustoviikko #rakastaluitasi ja @luustoliitto. Valkoinen muistuttaa meitä kaikkia luustostamme, josta on tärkeää huolehtia kaikissa elämänvaiheissa.
    • Voit kuvata julkaisussasi myös sitä, miten luustoterveys näkyy arjessasi tai esimerkiksi työpaikallasi tai miten huolehdit luustostasi

Luustoviikon päätapahtuma keskiviikkona 20.10.2021

Luustoliitto järjestää 20.10. kaikille avoimen Luustoviikon päätapahtuman. Tapahtumaa vietetään verkossa klo 17–18. Tilaisuutta pääset seuraamaan osoitteessa https://www.eleventlive.fi/luustoliitto-luustoviikko/, ilmoittautumisia ei tarvita.

• Tapahtuma huipentuu yhteistanssiin Helena Ahti-Hallbergin kanssa. Voit harjoitella tanssia jo ennakkoon opetusvideomme avulla (video myös yllä) tai kirjoitetun koreografian tukemana.
  • Osallistu ja voita! Voit osallistua tanssiimme myös sosiaalisessa mediassa: kuvaa itsestäsi video tanssimassa Luustoliiton LuustoJiveä (koreografia ylläolevan linkin takana) ja julkaise video Instagramissa tai Facebookissa. Videon ei tarvitse olla pitkä: tärkeintä on hyvä mieli. Käytä tunnistetta #luustoviikko ja merkitse mukaan @luustoliitto. Arvomme osallistujista yhden onnekkaan yllätyspalkinnon saajaksi.

Arvonnan tarkemmat säännöt ja ehdot alla:

Luustoliitto käsittelee osallistujien nimi- tai käyttäjänimitietoja, mutta ei kerää osallistujien yhteystietoja, vaan pyytää ainoastaan arvonnan voittajaa ilmoittamaan nimensä ja osoitetietonsa palkinnon postitusta varten. Tietoja ei käytetä muihin tarkoituksiin. Arvonnan järjestää Luustoliitto.

Arvontaan voi osallistua sekä Instagramissa että Facebookissa, mutta jokaiselta käyttäjätililtä hyväksytään arvontaan vain yksi julkaisu. Osallistua voi aina 22.10.2021 klo 23.59 saakka. Arvonta suoritetaan maanantaina 25.10.2021. Julkaisun tulee olla katsottavissa vähintään arvonnan suorittamiseen saakka, jotta osallistuminen huomioidaan arvonnassa. Huomaathan, että videon tulee olla julkinen. Luustoliitto voi jakaa arvontaan osallistuneita videoita omilla sosiaalisen median tileillään.

Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti sosiaalisen median kautta, minkä lisäksi voittajan nimi voidaan julkaista uudessa päivityksessä. Mikäli voittajaa ei tavoiteta viikon kuluessa ilmoituksesta, arvomme uuden voittajan. Luustoliitto ei vastaa mahdollisista esteistä palkinnon toimittamiseen liittyen.

Facebook tai Instagram eivät sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä kampanja liity mitenkään Facebookiin tai Instagramiin. Luustoliitto pidättää oikeuden sääntömuutoksiin.

Kuuntele LuustoJiven taustamusiikki ja jammaile tahdissa – tanssia voit myös ilman videon kuvaamista!

Paikalliset tapahtumat

Liiton jäsenyhdistykset järjestävät Luustoviikolla tapahtumia eri puolilla Suomea. Tapahtumista saat lisätietoa Tapahtumat-sivulta, jäsenyhdistysten alasivuilta sekä paikallisista ja alueen sanomalehdistä.

Ammattilaisille

Tapaatko työssäsi osteoporoosia sairastavia? Tai toimitko lasten ja nuorten kasvattajana? Voit jakaa luustotietoutta osana työtäsi. Sivuiltamme löytyy ladattavaa ja tilattavaa materiaalia (tilaukset pelkän postimaksun hinnalla):

Medialle

Luustoviikkoa edeltää lokakuun alkupuolella median edustajille tarkoitettu kutsuwebinaari, jossa esitellään viikon keskeiset teemat asiantuntijaluennoin. Tilaisuuden kutsu ja Luustoviikon tiedotteet ovat jaossa ePress.com-uutispalvelussa ja Terveystoimittajat ry:n jäsenille.

Kun etsit haastateltavaksesi terveydenhuollon ammattilaista tai osteoporoosia sairastavaa, ota yhteys Luustoliiton toiminnanjohtajaan:

ansa.holm@luustoliitto.fi tai

Lataa tai tulosta materiaalia

Voit ladata ja tulostaa Luustoviikon markkinointimateriaalia alta. Materiaalilistausta voidaan päivittää myöhemmin.

Somekuvat

PDF-tiedostot