Luustoviikko

Luustoliitto jäsenyhdistyksineen viettää vuosittain Luustoviikkoa. Vuonna 2021 Luustoviikko on 18.-24.10.2021 ja sen teemana on Tartu toimeen – valinnoillasi on väliä!

Mitä?

Viikon tarkoituksena on edistää osteoporoosin tunnistamista sekä tukea luustoterveyden edistämistä ja osteoporoosin omahoitoa. Tänä vuonna Luustoviikolla tuodaan esille erityisesti tulehduksellisten suolistosairauksien (IBD) yhteys osteoporoosiin ja vaihdevuosien vaikutus luuston terveyteen. Lisäksi viikon aikana esitellään tanssia yhtenä luustoterveyden edistämisen, kaatumisen ehkäisyn ja osteoporoosin omahoidon keinona.

Pääset tutustumaan Luustoviikon aiheisiin materiaaliemme avulla:

• Tee Luustotesti ja tutustu luuston terveyden riskeihin
  • Voit myös tehdä nuorille aikuisille suunnatun luustoterveysvisan (julkaistaan myöhemmin)
  • Tutustu luuston terveyden riskeihin myös YouTube-videolla
  • Lue tarkemmin tulehduksellisten suolistosairauksien ja osteoporoosin yhteydestä potilasohjeesta
  • Tutustu vaihdevuosien vaikutuksiin luuston terveyteen (julkaistaan myöhemmin)
  • Jos sairastat osteoporoosia, tutustu osteoporoosin itsehoidon kokonaisuuteen Luustoliiton sivuilla olevan itsehoitopolun avulla.

Valkoisen Paidan Päivä ja Luustoviikon päätapahtuma keskiviikkona 20.10.

Luustoviikolla keskiviikkona 20.10. vietetään kansainvälistä Maailman osteoporoosipäivää, joka on samalla Valkoisen Paidan Päivä. Päivän viettoon voivat osallistua kaikki luustoterveydestään kiinnostuneet:

• Pukeudu valkoiseen ja jaa kuvasi sosiaalisen median kanavissa tunnisteilla #valkoisenpaidanpäivä #luustoviikko #rakastaluitasi ja @luustoliitto. Valkoinen muistuttaa meitä kaikkia luustostamme, josta on tärkeää huolehtia kaikissa elämänvaiheissa.
    • Voit kuvata julkaisussasi myös sitä, miten luustoterveys näkyy arjessasi tai esimerkiksi työpaikallasi tai miten huolehdit luustostasi
  • Osallistu Luustoviikon kaikille avoimeen päätapahtumaan, jota vietetään verkossa klo 17–18. Saat tilaisuudesta lisätietoja myöhemmin tältä sivustolta.

Paikalliset tapahtumat

Liiton jäsenyhdistykset järjestävät Luustoviikolla tapahtumia eri puolilla Suomea. Tapahtumista saat lisätietoa jäsenyhdistysten alasivuilta sekä paikallisista ja alueen sanomalehdistä.

Ammattilaisille

Tapaatko työssäsi osteoporoosia sairastavia? Tai toimitko lasten ja nuorten kasvattajana? Voit jakaa luustotietoutta osana työtäsi. Sivuiltamme löytyy ladattavaa ja tilattavaa materiaalia (tilaukset pelkän postimaksun hinnalla):

Medialle

Luustoviikkoa edeltää lokakuun alkupuolella median edustajille tarkoitettu kutsuwebinaari, jossa esitellään viikon keskeiset teemat asiantuntijaluennoin. Tilaisuuden kutsu ja Luustoviikon tiedotteet ovat jaossa ePress.com-uutispalvelussa ja Terveystoimittajat ry:n jäsenille.

Kun etsit haastateltavaksesi terveydenhuollon ammattilaista tai osteoporoosia sairastavaa, ota yhteys Luustoliiton toiminnanjohtajaan:

ansa.holm@luustoliitto.fi tai

Lataa ja tulosta materiaalia

Voit ladata ja tulostaa Luustoviikon markkinointimateriaalia alta. Materiaalilistausta voidaan päivittää myöhemmin.

Somekuvat

PDF-tiedostot (tilattavat materiaalit)