Pirkanmaan Luustoyhdistys ry

Mira Taalikka
miraanneli1(ät)gmail.com

JÄSENTAPAAMINEN JA LUENTO

Tiistaina 10.11.2020 klo 17–17.45 keskustelua ja yhdessäoloa (ennen illan yleisöluentoa).

Klo 18 Esidiabetes ja metabolinen oireyhtymä – mitä niillä oikein tarkoitetaan ja kuinka niitä voi hoitaa, sis. el LT Pirjo Ilanne-Parikka, mm. Diabetesyhdistyksen järjestämä) Paikka: Sampolan Kahvila Pulina, Sammonkatu 2, Tampere.

YHDISTETTY KEVÄT- JA SYYSKOKOUS

Poikkeustilanteen vuoksi siirtynyt kevätkokous järjestetään yhdessä syyskokouksen kanssa maanantaina 16.11.2020 klo 17 pääkirjasto Metson pohjakerroksessa sijaitsevassa Lehmussalissa (Pirkankatu 2, Tampere). Kokouksessa käsitellään sekä kevät- että syyskokouksen sääntömääräiset asiat. Tervetuloa!

TAPAHTUMAT

Pikkujoulutapaaminen ja näyttämökonsertti keskiviikkona 16.12. Tarjoilu klo 18 ja klo 19.30 Suklaasydän-näyttämökonsertti Tampere-talolla (Yliopistonkatu 55, Tampere).

Suklaasydän-näyttämökonsertissa Sani, Annika Eklund ja Anna Hanski tulkitsevat 60-luvun parhaita paloja. Näyttämökonsertin on kirjoittanut ja ohjannut näyttelijä Otto Kanerva. Esityksessä kuullaan musiikkia niin Olavi Virralta, Laila Kinnuselta kuin Carolaltakin sekä dialogiosuuksia.

Esitys kertoo tarinan kolmesta tarjoilijasta ja heidän haaveistaan. Suklaasydän herättää liikutuksen kaltaisia muistoja 60-luvun nuorille. Esityksessä kuullaan tuon ajan mahtavat iskelmät Suklaasydämestä Lazzarellaan aina Mandshurian melankolisiin haitarisäveliin. Samalla konsertti vie katsojan lavatanssien tunnelmiin.

Pienessä salissa pidettävässä konsertissa on numeroimattomat paikat. Yleisön turvallisuuden vuoksi paikkamäärää on rajoitettu. Salin ja ravintolan paikat sijoittuvat niin, että riittävät turvavälit huomioidaan. Tampere-talon henkilökunta opastaa paikan valinnassa ja siirryttäessä tilasta toiseen.

Tampere-talo edellyttää kasvomaskin käyttöä ja sen laittamista kasvoille suositellaan heti taloon saapuessa.

Jos sairastuu, eikä pääsekään konserttiin, niin tämän Tampere-talon järjestämän konsertin lippu vaihdetaan Tampere-talon lahjakorttiin. Tällöin ota yhteys hyvityksen saamiseksi viimeistään konserttipäivänä klo 10 mennessä Piaan (katso tiedot alla).

Jouluisan yhdessäolon tarjoilu (glögi tai kahvi ja jotain sen kanssa) klo 18 alkaen kolmannessa kerroksessa olevassa ravintola Duurissa. Kulku aulasta hissillä tai liukuportailla. Duurista laskeutuu rappuset toiseen kerrokseen aivan Pienen salin sisäänkäynnin luo.

Näyttämökonsertti ja sitä edeltävä tarjoilu jäseniltä yhteensä 31 € (ei-jäseniltä 41 €). Sitova ilmoittautuminen viimeistään 23.11.2020 Pia Soidinmäelle: piasoidinmaki@hotmail.fi tai 050 917 7159.

Maksu: Pirkanmaan Luustoyhdistys, tilinumero FI1980001570989724, viestikenttään Konsertti ja osallistujan nimi.

Jos haluat osallistua pelkästään pikkujoulutarjoiluhetkeen (joka jäsenille maksuton), niin ilmoittaudu siinäkin tapauksessa Pialle.

Jäsentapaaminen maanantaina 8.2.2021 klo 17. Osteoporoosin koko kuva. Alustajana dosentti, geriatrian erikoislääkäri Pirkko Jäntti. Paikka: Tampereen Metso-kirjaston pohjakerroksen Lehmus-sali, Pirkankatu 2 (käynti Hämeenpuiston kautta). Tervetuloa!

Kävelyä ja ruokaseuraa maanantaina 18.1.2021 klo 11. Kokoontuminen Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen (entinen Pirkkahalli, Ilmailunkatu 20, Tampere) bussipysäkillä. Varmista bussilinjan numero ja aikataulu ilmoittautumisen yhteydessä. Pirkkahallin luota kävellään noin kilometrin päässä olevaan Veskan kauppakeskukseen. Veskassa lounastetaan omakustanteisesti ja rupatellaan. Jos haluat pelkästään lounastamaan, ilmoittaudu siinäkin tapauksessa ja sovi Birgitan kanssa tapaamispaikka. Ilmoittautumiset 14.1.2021 mennessä Birgitta Hakuliselle, birgitta.hakulinen@gmail.com tai 040 538 0500.

Kävelyä ja ruokaseuraa maanantaina 15.2.2021 lounasaikaan. Kokoontumispaikka ja -aika sovitaan 18.1.2021 kokoontumisessa ja sitä voi sen jälkeen tiedustella Birgitalta.

Vertaistukea ennen yhteistyökumppaniemme yleisöluentoa tiistaina 23.2.2021 17.00–17.45. Keskustelua ja yhdessäoloa. Paikka: Sampolan Kahvila Pulina, Sammonkatu 2, Tampere.

LIIKUNTA

Maanantaisin klo 14.20 osteoporoosi-kuntosaliryhmä Tampereen stadionilla (Ratinan rantatie 1). Tampereen kaupungin liikuntapalvelujen järjestämä ohjattu ryhmä. Kevätkauden hinta 42 €. Tiedustelut: 050 554 5874.

Tiistaisin klo 12.30–13.30 Luustoliikuntaryhmä Koskikodin palvelukeskuksessa (Rongankatu 8, Tampere), 0. krs, Koskipirtti. Ryhmä on maksuton. Varusteiksi riittävät sisäliikuntavaatteet, sisätossut / -kengät ja juomapullo. Ilmoittautumisia ei tarvita ja ryhmään voi osallistua yksittäisiäkin kertoja. Lisätiedot Minna Putkisaari, 040 632 7834.

Parittomien viikkojen lauantaisin klo 14–15 jumpataan lavatanssimusiikin tahtiin Reumayhdistyksen kanssa 9.1.2021 lähtien. Paikka: Tammelakeskus, Itsenäisyydenkatu 21 B. Käynti sisäpihalta, pääoven oikealta puolelta. Ohjaaja Merja Brusila, 5 € / kerta. Ilmoittautumista ei tarvita. Koronatilanteen mahdollisesti pahentuessa tiedustelut toteutumisesta numerosta 040 824 2979. Viestiin LAVIS sekä nimesi, niin sinut pidetään ajan tasalla ryhmän kokoontumisesta.

Luotsit kuntoilukavereina kävelyryhmissä. Tampereen Liikuntaluotsit ovat kuntoilukavereina seuraavissa viikoittain kokoontuvissa kävelyryhmissä kaudella 31.8.2020-17.5.2021. Kävelyryhmät ovat maksuttomia ja niihin ei tarvitse ilmoittautua.

Lielahti, maanantaisin klo 10.30. Luotsien ohjaamana 45–60 minuutin kävelylenkki joko sauvojan kanssa tai ilman. Kokoontuminen palvelukeskuksen Lielahdenkadun puoleisen sisäänkäynnin edessä.

Kauppi, tiistaisin klo 10.00. Sauvalenkki, kokoontuminen vanhan huoltorakennuksen edessä, Kuntokatu 5.

Hämeenpuisto, tiistaisin klo 10.00. Noin 3 kilometrin lenkki, reitti esteetön. Kokoontuminen Vapaudenpatsaalla.

Lamminpää, torstaisin klo 10.00. Reipasvauhtinen sauvalenkki, kokoontuminen Rauhanportilla, Rauhantie 21.

HUOM! Mikäli et saa Luustoliiton sähköistä Luustoviesti-uutiskirjettä ja sinulla on sähköposti, ilmoittaisitko sähköpostiosoitteesi osoitteeseen toimisto@luustoliitto.fi. Silloin voimme sähköpostitse viestittää tapahtumista tai mahdollisista uusista rajoituksista. Mahdollisuuksien mukaan julkaisemme tapahtumatietoja myös Aamulehden Meno-palstalla.

Hyvää ja turvallista aikaa kaikille!

Kulttuuri- ja liikuntaluotsit

Haluaisitko itsellesi kaverin tutustumaan Tampereella kulttuurikohteeseen, liikkumaan tai retkelle luontoon?

Jos yksin lähteminen kulttuurin ja liikunnan pariin tuntuu tylsältä tai vaikealta, voit pyytää maksutta kaveriksi kulttuuri-, liikunta- ja ympäristöluotsia. Luotsit ovat Tampereen kaupungin kouluttamia vapaaehtoisia, jotka lähtevät täysi-ikäisten henkilöiden seuraksi esimerkiksi kävelylenkille, metsäretkelle tai museoon.

Voit pyytää luotsia kaveriksi Tampereen taidemuseoon, Museo Milavidaan, Sara Hildénin taidemuseoon, Työväenmuseo Werstaalle, Lenin-museoon, Vapriikkiin, Muumimuseoon, Poliisimuseoon, kesäisin avoinna olevaan Amurin työläismuseokortteliin, Kulttuuritalo Laikkuun, Pääkirjasto Metsoon, Niagaran elokuviin tai Tampere Filharmonian konsertteihin. Luotsin kanssa voit esimerkiksi jakaa näyttelyn tai konsertin herättämiä ajatuksia, minkä lisäksi luotsit avustavat tarvittaessa liikkumisessa. Luotsin kanssa voit myös lähteä kuntoilemaan kaupungin kuntosaleille, kävelylenkille, retkelle puistoon, luontopolulle tai metsään, tai vaikkapa pyörälenkille. Luotsin seurassa pääsee maksutta tutustumaan museoihin ja kaupungin kuntosaleihin sekä erikoishinnoin Tampere Filharmonian konsertteihin.

Ota yhteyttä Tampereen kaupungin luotsivaraukseen: luotsivaraus(at)tampere.fi tai puh. 040 806 3910 (ma ja to klo 10-12).

Käy tutustumassa myös Tampereen kaupungin tarjoamaan palveluun www.tampere.fi/terveystutka

JÄSENALENNUKSET

Pirkan Kello Ky (Kuninkaankatu 19)
* normaalihintaisista tuotteista -15 %.

Terveystalo (Rautatienkatu 27)
* -10 % luuntiheysmittauksen, kalsiumtason mittauksen (S-Ca) ja D-vitamiinitason mittauksen (S-D-25) normaalihinnasta.

Valitettavasti lomakkeella liittyminen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Voit kuitenkin liittyä valitsemasi yhdistyksen jäseneksi ilmoittamalla tietosi Luustoliiton toimistoon sähköpostitse (toimisto@luustoliitto.fi) tai puhelimitse (050 539 1441). Halutessasi voit ilmoittaa tietosi myös suoraan yhdistykselle.

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Vieritä ylös