Pirkanmaan Luustoyhdistys ry

Marketta Haatainen, 040 068 1069
mhaatainen@gmail.com

TAPAHTUMAT

Ke 12.10 klo 18-19 yleisöluento: terveystieteiden maisteri, fysioterapeutti Mikko Patovirta: Bodymind. Omaa jaksamista ja hyvinvointia edistävät keholliset säätelykeinot

Jännittyneisyyden ja väsymisen hallintaan liittyy keskeisesti kehon toiminta. Kuormittuneisuuden lisääntyessä autonomisen hermoston toiminta häiriintyy ja ylivirittyy eikä rasituksista palaudu optimaalisesti. Luennossa on vinkkejä kuormituksesta palautumiseen sekä keinoja kehon kuormitustilojen säätelyyn.

Luento on maksuton, pääsy esteetön. Paikka: Sampolan auditorio, Sammonkatu 2. Myös striimaus.

Järjestäjät: Tampereen Seudun Selkäyhdistys ry, Pirkanmaan Luustoyhdistys ry ja Tampereen seudun työväenopisto.

Yhdistyksen koulutuspäivä 27.10. Tule mukaan yhdistyksen vapaaehtoistyöhön, jossa antaessaan saa paljon ja mieli virkistyy!

Haluatko auttaa osteoporoosidiagnoosin saaneita tai heitä, joilla luusto on haurastunut syystä tai toisesta? Haluatko tarjota omaa osaamistasi ja aikaasi yhdistyksesi käyttöön? Jos vastaat myönteisesti edellä oleviin kysymyksiin, niin olet lämpimästi tervetullut torstaina 27.10.2022 Pirkanmaan Luustoyhdistyksen koulutuspäivään, jossa voit tutustua muihin vapaaehtoisiin sekä kehittää yhdistyksen toimintaa. Kouluttajana toimii Luustoliiton järjestösuunnittelija Tiina Kuronen.

Koulutuspäivä pidetään Seinäjoella ja Pirkanmaan vapaaehtoisille matka korvataan Tampereelta lähtien. Uusi tai nykyinen vapaehtoistoimija saat lisätietoa ja ilmoittaudu mukaan 10.10. mennessä Ulla Siljamäki-Ojansuulle (ulla.siljamaki-ojansuu@outlook.com, p. 050 528 3178) tai Kaija Lähdesmäelle (kaija.lahdesmaki@gmail.com, p. 040 773 9272). Ullalla ja Kaijalla ei ole aina mahdollisuutta vastata puheluihin, joten ottaisitko mieluiten yhteyttä sähköpostitse tai tekstiviestillä. Tällöin lisätietojen (koulutuspaikka, aikataulu, pirkanmaalaisten matkustus) osalta sinuun ollaan yhteydessä esimerkiksi puhelimitse (kerro puhelinnumerosi).

Ma 7.11 klo 13-14 yleisöluento: Keinoja luuston vahvistamiseksi. Pirkanmaan Luustoyhdistys kertoo keinoista ja myös toiminnastaan. Lielahden lähitori (Antti Possin kuja 1, 33400 Tampere), maksuton. Järjestäjät: Tampereen kaupunki ja Pirkanmaan Luustoyhdistys.

Kokouskutsu Syyskokoukseen

Pirkanmaan Luustoyhdistys ry:n sääntömääräinen syyskokous järjestetään torstaina 10.11. klo 17 Roast Rouhea Ravintolan tiloissa Tammelan puistokatu 34, 33100 Tampere. Kokoustarjoilu alkaen kello 16. Ilmoittautuminen ja mahdollinen erityisruokavalio 31.10. mennessä Pialle sähköpostiin: piasoidinmaki@hotmail.fi. Kokouksessa käsitellään yhdistyksen säännöissä syyskokoukselle määräämät asiat. Tervetuloa! HALLITUS

Ke 30.11 klo 18-19 yleisöluento: erikoistutkija Saija Karinkanta: Kaatumisten ehkäisy kannattaa. Mitä useampi vaaratekijä, sitä suurempi on kaatumisvaara. Kaatumisten vaaratekijät ovat yksilöllisiä.

Järjestäjät: Pirkanmaan Luustoyhdistys ry, Tampereen Seudun Selkäyhdistys ry ja Tampereen seudun työväenopisto

LIIKUNTA

Torstaisin klo 10.30–11.30 Luustoliikuntaryhmä Kyttälän lähitorilla (Rongankatu 8, Tampere, 0. krs, Koskipirtti). Ryhmä on maksuton. Varusteiksi riittävät sisäliikuntavaatteet, sisätossut/-kengät ja juomapullo. Ilmoittautumisia ei tarvita ja ryhmään voi osallistua yksittäisiäkin kertoja. Jumppa alkaa, kun koronarajoitukset sen sallivat. Seuraa nettisivuja tai Kyttälän lähitorin kuukausikirjettä. Lisätiedot ja Kyttälän lähitorin kuukausikirjeen tilaus Sanni Trygg, 040 632 7834.

Parittomien viikkojen lauantaisin klo 13-14 jumpataan lavatanssimusiikin tahtiin Reumayhdistyksen kanssa. Tammelakeskus, Itsenäisyydenkatu 21 B, käynti kahvion liukuovista. Ohjaaja Merja Brusila. 5 euroa/kerta. Ilmoittautumista ei tarvita. Syyskaudella kokoonnutaan la 20.8 lähtien, jos osallistujia on riittävästi. Voit tiedustella ryhmän mahdollista peruuntumista lähettämällä tekstiviestin numeroon 040 824 2979 ja kirjoita siihen LAVIS sekä nimesi, niin sinut pidetään ajan tasalla siitä, kokoontuuko ryhmä.

Tampereen kaupungin ohjattu liikunta:

Ilmoittaudu www.kuntapalvelut.fi/tampere

Osteoporoosiryhmät:

Salhojan kuntosali, Salhojankatu 27.
405101 Ohjattu kuntosali ma klo 8.30.
Marika Mäkipää. Hinta 42 €

Tampereen stadion, Ratinan rantatie 1
Ohjattu kuntosali to klo 14.30 Sari Helminen. Vapaiden paikkojen tiedustelu
puh. 050 345 1071. 409150. Hinta 42 €

TULE-ystävällinen joogapilates, UUSI RYHMÄ. Tunnilla tehdään jooga- ja pilatestyyppistä harjoittelua. Harjoitteilla parannetaan ryhtiä ja kehonhallintaa, rentoutumista unohtamatta. Oma alusta mukaan. Kesto 50 min.

Ikuri-halli, Tesomankatu 33
409201. Joogapilates to klo 13.30
Pia Heinonen. Hinta 42 €

Koilliskeskus, Liikekatu 3
409204 Joogapilates to klo 11.00
Kalliosali. Sari Helminen. Hinta 42 €

Nääshalli, Näsijärvenkatu 8
409206 Joogapilates ti klo 10.40 sekä
409208 Joogapilates ti klo 11.40
Budosali 2. Pia Heinonen. Hinta 42 €

Tampereen stadion, Ratinan rantatie 1
409210 Joogapilates to klo 17.00
Sali 1. Sari Helminen. Hinta 42 €

Tuki- ja liikuntaelinsairaiden ryhmät eli Tules-ryhmät:

Hervannan vapaa-aikakeskus, Lindforsinkatu 5
409100 Ohjattu kuntosali pe klo 9.50 Liiikunnanohjaajat Hervanta. Hinta 42 €

Salhojan kuntosali, Salhojankatu 27
409105 Ohjattu kuntosali ma klo 8.30
Hinta 42 €
Sekä 409110 Ohjattu kuntosali ti klo 10.15 Liisa Tamminen Hinta 42 €

Tammelakeskus, Itsenäisyydenkatu 21 B. 409120 Kuntopiiri to klo 9.00
Tuomas Mäntynen. Hinta 42 €

Tampereen stadion, Ratinan rantatie 1. 409150 Ohjattu kuntosali to klo 14.30 Sari Helminen. Hinta 42 €

Tampereen uintikeskus, Joukahaisenkatu 7. 409155 Vesijumppa 45 min ma klo 14.00. TAMKin fysioterapiaopiskelijat
Hinta 26 €, lisäksi uimahallin sisäänpääsymaksu.

409160 Vesivoimistelu to klo 13.30
Tuomas Mäntynen. Hinta 34 €, lisäksi uimahallin sisäänpääsymaksu.

409161 Syvän veden jumppa pe klo 11.00 Sari Helminen. Hinta 34 €, lisäksi uimahallin sisäänpääsymaksu.

Tesoman uimahalli, Tuomarinkatu 7
409170 Vesivoimistelu to klo 11.45
Päivi Nurmikolu-Vilpponen
Hinta 34 €, lisäksi uimahallin sisäänpääsymaksu.

LISÄTIETOJA

HUOM! Mikäli et saa Luustoliiton sähköistä Luustoviesti-uutiskirjettä ja sinulla on sähköposti, ilmoittaisitko sähköpostiosoitteesi osoitteeseen toimisto@luustoliitto.fi. Silloin voimme sähköpostitse viestittää tapahtumista tai mahdollisista uusista rajoituksista. Mahdollisuuksien mukaan julkaisemme tapahtumatietoja myös Aamulehden Meno-palstalla.

Tiedotamme kevään muista tapahtumista myöhemmin sähköpostitse ja näillä sivuilla. Jos järjestämme yleisölle vapaita tapahtumia, niin niistä ilmoitetaan myös Aamulehden menopalstalla.

Hyvä tietää

KULTTUURI- JA LIIKUNTALUOTSIT

Haluaisitko itsellesi kaverin tutustumaan Tampereella kulttuurikohteeseen, liikkumaan tai retkelle luontoon?

Jos yksin lähteminen kulttuurin ja liikunnan pariin tuntuu tylsältä tai vaikealta, voit pyytää maksutta kaveriksi kulttuuri-, liikunta- ja ympäristöluotsia. Luotsit ovat Tampereen kaupungin kouluttamia vapaaehtoisia, jotka lähtevät täysi-ikäisten henkilöiden seuraksi esimerkiksi kävelylenkille, metsäretkelle tai museoon.

Voit pyytää luotsia kaveriksi Tampereen taidemuseoon, Museo Milavidaan, Sara Hildénin taidemuseoon, Työväenmuseo Werstaalle, Lenin-museoon, Vapriikkiin, Muumimuseoon, Poliisimuseoon, kesäisin avoinna olevaan Amurin työläismuseokortteliin, Kulttuuritalo Laikkuun, Pääkirjasto Metsoon, Niagaran elokuviin tai Tampere Filharmonian konsertteihin. Luotsin kanssa voit esimerkiksi jakaa näyttelyn tai konsertin herättämiä ajatuksia, minkä lisäksi luotsit avustavat tarvittaessa liikkumisessa. Luotsin kanssa voit myös lähteä kuntoilemaan kaupungin kuntosaleille, kävelylenkille, retkelle puistoon, luontopolulle tai metsään, tai vaikkapa pyörälenkille. Luotsin seurassa pääsee maksutta tutustumaan museoihin ja kaupungin kuntosaleihin sekä erikoishinnoin Tampere Filharmonian konsertteihin.

Ota yhteyttä Tampereen kaupungin luotsivaraukseen: luotsivaraus(at)tampere.fi tai puh. 040 806 3910 (ma ja to klo 10-12).

Käy tutustumassa myös Tampereen kaupungin tarjoamaan palveluun www.tampere.fi/terveystutka

JÄSENALENNUKSET

Luustoliiton jäsenkortilla saa monenlaisia alennuksia ympäri Suomen. Katso kaikki jäsenedut tai tutustu paikallisiin etuihin alla.

Kauneushoitola Pirkkalan Beauty (Pereentie 27 D)
050 465 8823, www.pirkkalanbeauty.fi
* Kosteuttava ja ravitseva kasvohoito, Ruususen uni, kaikille ihotyypeille. Sisältää haluttaessa kulmien muotoilun ja värin. 59 € (norm. 65 €)
‘ Normaalihintaiset ihonhoitotuotteet -15 %

Pirkan Kello Ky (Kuninkaankatu 19)
* normaalihintaisista tuotteista -15 %.

Terveystalo (Rautatienkatu 27)
* -10 % luuntiheysmittauksen, kalsiumtason mittauksen (S-Ca) ja D-vitamiinitason mittauksen (S-D-25) normaalihinnasta.

Liity jäseneksi

Jäsenmaksu peritään kerran vuodessa. Vuoden 2022 jäsenmaksu on 20,00 €.

Liity jäseneksi

Mikäli lomakkeen täyttämisessä esiintyy ongelmia, ota yhteys Luustoliittoon (yhteystiedot alla). Voit myös liittyä yhdistyksen jäseneksi ilmoittamalla tietosi suoraan yhdistykseen tai Luustoliiton toimistoon (toimisto@luustoliitto.fi tai 050 539 1441).

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Kaikki jäsenyhdistykset