Etäkurssit

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä? Lähde mukaan Luustoliiton etäkurssille! Kurssilta saat eväitä osteoporoosin kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia omahoitoon.

Etäkurssit keväällä 2022

1. Luustokurssi etänä 25.1.-1.3.2022

Kurssi sisältää 6 etätapaamista (Zoom), jotka järjestetään 25.1.2022 alkaen tiistaisin klo 16.30-18.00. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki etäkurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Kurssin haku on päättynyt. Kaikille hakijoille ilmoitetaan valinnoista viikolla 2. Lisätietoa kurssista.

2. Luustokurssi etänä 27.1.-3.3.2022

Kurssi sisältää 6 etätapaamista (Zoom), jotka järjestetään 27.1.2022 alkaen torstaisin klo 16.30-18.00. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki etäkurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Osteoporoskurs – på distans (Helsingfors) 3.3.-7.4.2022

Torsdagar kl. 13.00-14.30 3.3.-7.4.2022 via Videovisit.

Du är välkommen till kursen om du har diagnostiserats med osteoporos eller osteopeni, din hemkommun är Helsingfors och du är pensionär eller arbetslös. Under kursen har du möjlighet att fördjupa dina kunskaper om osteoporos och dess självvård och diskutera med andra i samma situation. Kursen är en avgiftsfri helhet med sex distansmöten. För att kunna delta i kursen, behöver du en apparat med videokamera och mikrofon samt en mailadress.

Det finns begränsat med kursplatser, anmäl dig senast 18.2.2022.

Anmälan och tilläggsinformation: Linda Treuthardt tlf. 09 310 44514.

Muutokset kursseihin ovat mahdollisia. Kurssivalikoima päivittyy vuoden mittaan.

Mukaan kurssille?

Kurssit ovat maksuttomia, mutta edellyttävät sitoutumisen koko kurssiin. Aiempaa etäkurssikokemusta et tarvitse. Luustokurssi etänä sisältää videotapaamiset, kurssimateriaalin, itsenäistä työskentelyä tapaamisten välillä ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen. Kurssi koostuu kuudesta 1,5 h mittaisesta etätapaamisesta kerran viikossa ryhmän kanssa. Tapaamisten välillä teet itsenäisesti omaan arkeesi liittyviä pieniä tehtäviä ja pohdintoja.

Etäkurssille osallistuminen edellyttää

• nettiyhteydellä, kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään sekä
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella kurssin tapaamisiin sekä niiden välillä tehtäviin ja pohdintoihin.

Yhdelle etäkurssille valitaan noin 6 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miten ja miksi hyötyisit kurssista.

Kurssilta voimia arkeen

Etäkurssilla käsitellään osteoporoosia, monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja unta. Kurssin teemoja tarkastellaan oman arkesi näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Tapaamisten välillä voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen ovat kurssilla keskeistä. Kurssien ohjaajana toimii Luustoliiton ammattilainen.

“Kurssikaverin innoittamana kaivoin sukset esiin ja kävin hiihtolenkillä.”

“Sain taas uutta puhtia. Ryhmästä sai vertaistukea ja ohjaaja oli kannustava.”

“Tuli käytettyä tietokonetta enemmän. Nyt soitan videopuheluita lastenlapsille.”

“Kurssilla oivalsi miten asiat liittyvät toisiinsa ja miten paljon itse voi tehdä. Omasta terveydestähän tässä on kyse.”

Lisätietoja: Pauliina Tamminen 050 371 4558 pauliina.tamminen@luustoliitto.fi