Luustokurssit etänä

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä? Lähde mukaan Luustoliiton etäkurssille! Kurssilta saat eväitä osteoporoosin kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia omahoitoon.

Etäkurssit vuonna 2024

1. Luustokurssi etänä 7.5.2024 alkaen

Kurssi sisältää seitsemän etätapaamista (Zoom). Kuusi ensimmäistä tapaamista järjestetään 7.5.2024 alkaen tiistaisin klo 17.00-18.30. Seitsemäs tapaaminen on etänä 10.9.2024. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki etäkurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Kurssin hakuaika on päättynyt. Hakijoihin ollaan yhteydessä viimeistään viikolla 15, jonka jälkeen kurssille valittujen tulee vahvistaa osallistumisensa. Lue lisää kurssista!

2. Luustokurssi etänä syksyllä 2024

Kurssi sisältää seitsemän etätapaamista (Zoom). Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki etäkurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

3. Luustokurssi etänä syksyllä 2024

4. Luustokurssi etänä syksyllä 2024

Kurssin aikataulu tarkentuu kevään aikana. Lisätietoa kurssista.

Muutokset kursseihin ovat mahdollisia.

Mukaan kurssille?

Kurssit ovat maksuttomia, mutta edellyttävät sitoutumisen koko kurssiin. Aiempaa etäkurssikokemusta et tarvitse. Luustokurssi etänä sisältää videotapaamiset, kurssimateriaalin, itsenäistä työskentelyä tapaamisten välillä ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen. Kurssi koostuu seitsemästä 1,5 h mittaisesta etätapaamisesta ryhmän kanssa. Etäkurssit ovat sisällöltään samanlaisia. Tapaamisten välillä teet itsenäisesti omaan arkeesi liittyviä pieniä tehtäviä ja pohdintoja.

Etäkurssille osallistuminen edellyttää

• nettiyhteydellä, kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään sekä
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella kurssin tapaamisiin sekä niiden välillä tehtäviin ja pohdintoihin.

Yhdelle etäkurssille valitaan noin 6 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miten ja miksi hyötyisit kurssista.

Kurssilta voimia arkeen

Etäkurssilla käsitellään osteoporoosia, monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja unta. Kurssin teemoja tarkastellaan oman arkesi näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Tapaamisten välillä voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen ovat kurssilla keskeistä. Kurssien ohjaajana toimii Luustoliiton ammattilainen.

“Kurssikaverin innoittamana kaivoin sukset esiin ja kävin hiihtolenkillä.”

“Sain taas uutta puhtia. Ryhmästä sai vertaistukea ja ohjaaja oli kannustava.”

“Tuli käytettyä tietokonetta enemmän. Nyt soitan videopuheluita lastenlapsille.”

“Kurssilla oivalsi miten asiat liittyvät toisiinsa ja miten paljon itse voi tehdä. Omasta terveydestähän tässä on kyse.”

Lisätietoja: Anna Selkama 050 594 3093 anna.selkama@luustoliitto.fi, Heidi Ilkanheimo 050 371 4558 heidi.ilkanheimo@luustoliitto.fi, Jenny Lohikivi 050 512 9117 jenny.lohikivi@luustoliitto.fi

Muutokset ovat mahdollisia