Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistys ry

Kaisaniemenkatu 4 A
toimisto@osteopkseutu.fi
045 601 6105

Toimiston puhelinajat tiistaisin klo 12-15. Jos haluat tulla käymään toimistolla, sovi siitä etukäteen!

Yhdistyksen hallitus 2022

Helena Paulasto, puheenjohtaja
050 061 7199
helena@paulasto.fi

Irene Roos, varapuheenjohtaja
050 367 2167
irene.m.roos@gmail.com

Anneli Johansson
Riitta Nordström
Tuija Saarelainen
Liisa Saha
Marjatta Toppila

KEVÄTRETKI PORVOOSEEN lauantaina 21.5.2022

Lähde nauttimaan keväisestä päivästä merellä ja Vanhassa Porvoossa.

Klo 9.30 nousemme Helsingin Kauppatorilta M/s J.L. Runeberg -laivaan, jolla matkaamme Porvooseen. Laivalla nautimme lounaaksi lohikeittoa.
Klo 13.20 saavumme Porvoon matkustajasatamaan, missä Porvoo-opas on meitä vastassa. Porvoossa ohjelmassamme on opastettu kävelykierros Vanhassa Porvoossa, jossa meille on varattu myös vapaata aika omatoimiseen tutustumiseen. Iltapäiväkahvien jälkeen alkaa kotimatka bussilla klo 16.45.
Klo 17.45 saavumme Helsinkiin Kiasman pysäkille.

Retken hinta jäsenille 57 euroa, ei-jäsenille 72 euroa. Hinta sisältää matkat, lounaan ja päiväkahvit sekä opastuksen.

Vielä ehdit mukaan! Pikaiset ilmoittautumiset toimistoon (toimisto@osteopkseutu.fi tai puh. 045 601 6105).

VERTAISTUKI

Vertaistuki-illat pidetään Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksen toimistolla, osoitteessa Kaisaniemenkatu 4A, 3 kerros. Vertaistuki-illat ovat vapaamuotoisia keskustelutilaisuuksia, joissa on mahdollisuus jakaa kokemuksia muiden osteoporoosia sairastavien kansssa sekä saada tukea ja rohkaisua.

Vertaistukiryhmän lisäksi yhdistys tarjoaa myös mahdollisuuden kahdenkeskiseen vertaistukeen.
Tiedustelut toimistosta.

Vertaistuki-illat keväällä 2022

ti 24.5.2022 klo 17–19
Kevään viimeinen kaikille avoin vertaistuki-ilta on 24.5.2022 klo 17 yhdistyksen toimistolla. Ilmoittautumiset viimeistään ma 23.5. sp: toimisto@osteopkseutu.fi tai puh. 045 601 6105.

ti 7.6. klo 17.30
Vertaistukiryhmä työssä käyville on 7.6. klo 17.30 yhdistyksen toimistolla. Lisätiedot ja ilmoittautumiset viimeistään ma 6.6. sp: toimisto@osteopkseutu.fi tai puh. 045 601 6105.

JÄSENILLAT

Jäseniltamme pidetään kauden aikana yleensä joka kuukauden kolmas tiistai. Jäsenillat on tarkoitettu
yhdistyksen jäsenille, jollei muuta mainita.

Jäsenilta 10.5. klo 17

Toukokuun jäsenilta ti 10.5.2022 klo 17 pidetään poikkeuksellisesti yhdistyksen toimistolla, osoitteessa Kaisaniemenkatu 4 A, 3 kerros. Teemana on Mielen hyvinvointi poikkeuksellisessa maailmantilanteessa. Keskustelua alustaa Sonja Maununaho Mieli ry:stä, missä hän toimii ikäihmisten mielenterveyden edistämisen asiantuntijana.

Toimiston kokoushuoneeseen mahtuu vain 10–12 osanottajaa. Jos haluat tulla paikan päälle, ilmoittaudu ennakkoon toimistoon.

Jäseniltaan voi osallistua myös netin kautta etänä Teamsin avulla. Etänä osallistumiseen ei tarvita ennakkoilmoittautumista. Linkki jäseniltaan on on lähetetty jäsenkirjeessä.

Lisätietoja toimistosta: toimisto@osteopkseutu.fi tai p. 045 601 61 05.

LÄÄKÄRIT NEUVOVAT

Lääkärit neuvovat osteoporoosiin liittyvissä kysymyksissä. Huomaathan, että neuvontavastaanotolla lääkärit eivät kirjoita reseptejä eivätkä lähetteitä kokeisiin, vaan vastaavat mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja antavat neuvoja. Varaa henkilökohtainen 20 minuutin aika toimistosta. Hinta 25 euroa jäseniltä ja 35 euroa ei-jäseniltä. Jäsenkortti mukaan! Käynnillä voi myös liittyä jäseneksi.

Seuraavaa lääkärin neuvontavastaanottoa ei ole sovittu.

Liikunta

SAUVAKÄVELYN TEKNIIKKA KUNTOON 19.5.2022 KLO 17.00

Onko sauvakävelytekniikassasi parantamisen varaa?  Tule mukaan hiomaan tekniikkasi kuntoon Luustoliiton järjestösuunnittelijan, liikunnanohjaaja Tiina Kurosen opastuksella. Omat sauvat mukaan.

Kokoonnumme Pikku-Finlandia -paviljongin edessä (Finlandiatalon takana), osoite Karamzininranta 4.

Ilmoittautumiset 15.5. mennessä toimistoon (toimisto@osteopkseutu.fi tai puh. 045 601 6105).

YLEISTÄ LIIKUNTARYHMISTÄ

Ilmoittautumiset kaikkiin liikuntaryhmiin yhdistyksen toimistoon (toimisto@osteopkseutu.fi ja p. 045 601 6105). Toimistosta saat myös lisätietoja. Ryhmiin voi liittyä myös kesken kauden, jos niissä on tilaa.

HUOM. Kevään kausi on päättynyt osteojumpan, kuntosaliryhmän ja vesijumpan osalta. Syksyllä taas jatkamme.

OSTEOJUMPPA
Osteojumppa etänä ohjausvideoovälityksellä.

KUNTOSALI
Kuntosaliryhmä Yrjönkadun uimahallin kuntosalissa, Yrjönkatu 21 B, Helsinki.

VESIJUMPPA
Vesijumppa Yrjönkadun uimahallissa, Yrjönkatu 21 B, Helsinki.

Monipuolinen koko vartalon vesijumppa, jossa tehdään vaihtelevasti erilaisia vesiliikuntaharjoitteita kestävyyskuntoa ja lihaskuntoa kehittäen. Tehoa liikkeisiin lisätään välineillä, sykkeen nostoilla ja vaihtelevilla harjoitusmuodoilla. Harjoitusaika 45 minuuttia, jonka jälkeen rauhallinen kehon jäähdyttely ja venyttelyosuus n. 15 minuuttia. Harjoitus tapahtuu matalassa altaassa.

LAUREAN LUUSTOJUMPPA (etänä) viikoilla 13–19

Laurean fysioterapiaopiskelijoiden vetämä luustojumppa alkaa tiistaina 29.3.2022.  Jumppa on tiistaisin klo 12–13 viikoilla 13–19, 7 kertaa. Jumppa on osallistujille ilmainen.

Hyvä tietää

YLEISTÄ PÄÄKAUPUNKISEUDUN LUUSTOYHDISTYKSESTÄ

Kuka tahansa osteoporoosista kiinnostunut tai osteoporoosia sairastava voi liittyä Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistys ry:n jäseneksi ja tulla mukaan toimintaan. Lähes kaikki yhdistyksessä tehdään vapaaehtoisvoimin.

Toiminta keskittyy Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten alueelle. Yhdistys on aktiivisesti mukana alueen terveysmessuilla ja liikuntatapahtumissa. Hangon seudulla toimii yhdistyksen Hangon paikallisosasto.

Yhdistyksen jäsenille on tarjolla muun muassa:

• jäsenilta noin kerran kuukaudessa
  • luentotilaisuuksia eri puolilla toiminta-aluetta
  • liikuntaryhmiä
  • lääkärineuvontaa
  • vertaistukea

Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksen tapahtumat on tarkoitettu ensisijaisesti oman yhdistyksen jäsenille.

JÄSENTIEDOTTEET

Saathan jo jäsentiedotteet sähköpostiisi? Lähetämme sähköpostia tapahtumista ja yhdistyksen toiminnasta jäsenistölle 8–10 kertaa vuodessa. Ilmoita osoitteesi toimistoon, niin pysyt ajan tasalla yhdistyksen asioista.

JÄSENEDUT

Jäsenmaksu on 22 € / vuosi, ja se sisältää muun muassa neljä kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenlehden. Lisäksi jäsenkortilla saa monenlaisia alennuksia ympäri Suomen. Katso kaikki jäsenedut.

HYVÄ TIETÄÄ

Osteoporoosi ja jooga
Jooganopettaja Leena Karmakallio on perehtynyt osteoporoosiin sekä siihen, olisiko joogasta apua murtumien ehkäisyssä. Artikkeli on julkaistu Suomen Joogalehdessä 1/2017 ja Luustotieto-lehdessä 3/2018. Lue Leenan artikkeli.

Liity jäseneksi

Jäsenmaksu peritään kerran vuodessa. Vuoden 2022 jäsenmaksu on 22,00 €.

Liity jäseneksi

Mikäli lomakkeen täyttämisessä esiintyy ongelmia, ota yhteys Luustoliittoon (yhteystiedot alla). Voit myös liittyä yhdistyksen jäseneksi ilmoittamalla tietosi suoraan yhdistykseen tai Luustoliiton toimistoon (toimisto@luustoliitto.fi tai 050 539 1441).

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Kaikki jäsenyhdistykset