Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistys ry

Kaisaniemenkatu 4 A
toimisto@osteopkseutu.fi
045 601 6105

Toimiston puhelinajat tiistaisin klo 12-15. Jos haluat tulla käymään toimistolla, sovi siitä etukäteen!

Yhdistyksen hallitus 2022

Helena Paulasto, puheenjohtaja
050 061 7199
helena@paulasto.fi

Irene Roos, varapuheenjohtaja
050 367 2167
irene.m.roos@gmail.com

Anneli Johansson
Riitta Nordström
Tuija Saarelainen
Liisa Saha
Marjatta Toppila

VERTAISTUKI

Kaikille jäsenille avoimet vertaistuki-illat pidetään Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksen toimistolla, osoitteessa Kaisaniemenkatu 4A, 3 kerros. Vertaistuki-illat ovat vapaamuotoisia keskustelutilaisuuksia, joissa on mahdollisuus jakaa kokemuksia muiden osteoporoosia sairastavien kansssa sekä saada tukea ja rohkaisua.

Vertaistukiryhmän lisäksi yhdistys tarjoaa myös mahdollisuuden kahdenkeskiseen vertaistukeen.
Tiedustelut toimistosta.

Vertaistuki-illat syksyllä 2022

Kaikille jäsenille avoimet vertaistuki-illat:

tiistai 27.9. klo 17-19
tiistai 25.10. klo 17-19
tiistai 29.11. klo 17-19

Ilmoittautuminen vertaistuki-iltaan viimeistään edeltävänä maanantaina, toimisto@osteopkseutu.fi tai puh. 045 601 6105.

Työikäisten vertaistukiryhmän syksyn ensimmäinen tapaaminen on suunnittelilla. Lisätiedot toimistosta.

JÄSENILLAT

Jäseniltamme pidetään kauden aikana yleensä joka kuukauden kolmas tiistai. Jäsenillat on tarkoitettu
yhdistyksen jäsenille, jollei muuta mainita.

Paikka: Kampin Palvelukeskus (Salomonkatu 21, 00100 Helsinki), Kerhohuone Fade (1. kerros). Pyrimme järjestämään jäsenillat niin, että niihin on myös etäosallistumismahdollisuus.

Lisätietoja toimistosta: toimisto@osteopkseutu.fi tai p. 045 601 61 05.

tiistai 18.10. klo 17–19. Suoliston hyvinvoinnin merkitys terveydellemme, puhujana laillistettu ravitsemusterapeutti Juhani Sipinen

tiistai 22.11. klo 17–19, aihe/puhuja vielä vahvistamatta

SYYSKOKOUS
Yhdistyksen syyskokous pidetään 27.10.2022 klo 18 yhdistyksen toimistolla, osoite Kaisaniemenkatu 4 A, 3. krs, Helsinki. Käsittelyssä sääntöjen määräämät asiat.
Ilmoittautuminen kokoukseen 25.10. mennessä (toimisto@osteopkseutu.fi) tai puh. 045 601 6105). Tervetuloa!

LÄÄKÄRIT NEUVOVAT

Lääkärit neuvovat osteoporoosiin liittyvissä kysymyksissä. Huomaathan, että neuvontavastaanotolla lääkärit eivät kirjoita reseptejä eivätkä lähetteitä kokeisiin, vaan vastaavat mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja antavat neuvoja. Varaa henkilökohtainen 20 minuutin aika toimistosta. Hinta 25 euroa jäseniltä ja 35 euroa ei-jäseniltä. Jäsenkortti mukaan! Käynnillä voi myös liittyä jäseneksi.

Seuraavaa lääkärin neuvontavastaanottoa ei ole sovittu.

Liikunta

YLEISTÄ LIIKUNTARYHMISTÄ

Ilmoittautumiset kaikkiin liikuntaryhmiin yhdistyksen toimistoon (toimisto@osteopkseutu.fi ja p. 045 601 6105). Toimistosta saat myös lisätietoja. Ryhmiin voi liittyä myös kesken kauden, jos niissä on tilaa.

OSTEOJUMPPA
Osteojumppa etänä, 6.9.-6.12.2022
Hinta: 80 €, ohjaaja Aki Hovivuori
Osallistujille lähetetään linkki videotallenteeseen kerran viikossa, video on katsottavissa viikon ajan.
Tarjolla kaksi eritasoista harjoitusta:

1. Virtaava liike – sopii kaikille (linkki sunnuntaina)

Tämän tunnin yksi tavoite on oppia tunnistamaan, milloin keho tarvitsee liikettä, jotta aineenvaihdunta ja verenkierto toimisivat hyvin.  Rennolla otteella jumpataan ja venytellään koko kehoa. Pidät varmasti, koska koko kehosysteemisi antaa hyvän olon tunteen eli palautteen välittömästi. Tämä on kehonhuoltoa parhaimmillaan, koska rentoutuselementti on mukana.

1. Dynaaminen osteojumppa Let’s Go! – sopii kokeneemmallekin harjoittelijalle (linkki tiistaina)

Tällä tunnilla on enemmän menoa, mutta järki ja tolkku mukana. Tunnilla painotetaan nivelten liikkuvuutta, lihaskunnon ylläpitoa, lantion ja selän hyvää asentoa sekä näiden hallintaa liikkeen aikana. Sopii kokeneemmallekin harjoittelijalle. Let’s go! Tule mukaan kehittämään suorituskykyäsi.

Myös muiden luustoyhdistysten jäsenet ovat tervetulleita osallistumaan osteojumppaamme. Lisätiedot toimistostamme (toimisto@osteopkseutu.fi ja p. 045 601 6105).

KUNTOSALI
Kuntosaliryhmä Yrjönkadun uimahallin kuntosalissa, Yrjönkatu 21 B, Helsinki.
15.9.-15.12.2022 klo 11-12
Ohaaja Riikka Hakanen, hinta: 80 €

VESIJUMPPA
Vesijumppa Yrjönkadun uimahallissa, Yrjönkatu 21 B, Helsinki.
15.9.-15.12.2022 klo 11-12
ohjaaja Piia Mansikka, hinta: 80 €

Monipuolinen koko vartalon vesijumppa, jossa tehdään vaihtelevasti erilaisia vesiliikuntaharjoitteita kestävyyskuntoa ja lihaskuntoa kehittäen. Tehoa liikkeisiin lisätään välineillä, sykkeen nostoilla ja vaihtelevilla harjoitusmuodoilla. Harjoitusaika 45 minuuttia, jonka jälkeen rauhallinen kehon jäähdyttely ja venyttelyosuus n. 15 minuuttia. Harjoitus tapahtuu matalassa altaassa.

Hyvä tietää

YLEISTÄ PÄÄKAUPUNKISEUDUN LUUSTOYHDISTYKSESTÄ

Kuka tahansa osteoporoosista kiinnostunut tai osteoporoosia sairastava voi liittyä Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistys ry:n jäseneksi ja tulla mukaan toimintaan. Lähes kaikki yhdistyksessä tehdään vapaaehtoisvoimin.

Toiminta keskittyy Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten alueelle. Yhdistys on aktiivisesti mukana alueen terveysmessuilla ja liikuntatapahtumissa. Hangon seudulla toimii yhdistyksen Hangon paikallisosasto.

Yhdistyksen jäsenille on tarjolla muun muassa:

• jäsenilta noin kerran kuukaudessa
  • luentotilaisuuksia eri puolilla toiminta-aluetta
  • liikuntaryhmiä
  • lääkärineuvontaa
  • vertaistukea

Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksen tapahtumat on tarkoitettu ensisijaisesti oman yhdistyksen jäsenille.

JÄSENTIEDOTTEET

Saathan jo jäsentiedotteet sähköpostiisi? Lähetämme sähköpostia tapahtumista ja yhdistyksen toiminnasta jäsenistölle 8–10 kertaa vuodessa. Ilmoita osoitteesi toimistoon, niin pysyt ajan tasalla yhdistyksen asioista.

JÄSENEDUT

Jäsenmaksu on 22 € / vuosi, ja se sisältää muun muassa neljä kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenlehden. Lisäksi jäsenkortilla saa monenlaisia alennuksia ympäri Suomen. Katso kaikki jäsenedut.

HYVÄ TIETÄÄ

Osteoporoosi ja jooga
Jooganopettaja Leena Karmakallio on perehtynyt osteoporoosiin sekä siihen, olisiko joogasta apua murtumien ehkäisyssä. Artikkeli on julkaistu Suomen Joogalehdessä 1/2017 ja Luustotieto-lehdessä 3/2018. Lue Leenan artikkeli.

Liity jäseneksi

Jäsenmaksu peritään kerran vuodessa. Vuoden 2022 jäsenmaksu on 22,00 €.

Liity jäseneksi

Mikäli lomakkeen täyttämisessä esiintyy ongelmia, ota yhteys Luustoliittoon (yhteystiedot alla). Voit myös liittyä yhdistyksen jäseneksi ilmoittamalla tietosi suoraan yhdistykseen tai Luustoliiton toimistoon (toimisto@luustoliitto.fi tai 050 539 1441).

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Kaikki jäsenyhdistykset