Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistys ry

Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistys ry järjestää toimintaa pääkaupunkiseudulla, Hangossa sekä Lahdessa. Hangon ja Lahden toiminnasta löydät lisätietoa Hangon Paikallisosaston tai Lahden toimintaryhmän sivuilta.

KUTSU KEVÄTKOKOUKSEEN
Yhdistyksen kevätkokous pidetään 16.4.2024 klo 17.

Paikka: Oltermannintie 8, Helsinki. Kokoukseen voi osallistua myös etänä.

Käsittelyssä sääntömääräiset asiat, vuoden 2023 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousasiakirjat lähetetään vain ilmoittautuneille. Ilmoittautuminen kokoukseen 2.4. mennessä: toimisto@osteopkseutu.fi tai 045 601 6105. Kerro ilmoittautuessasi, osallistutko kokoukseen paikan päällä vai etänä.
Kokouksen yhteydessä pidetään luento, jonka aihe ja puhuja varmistuvat myöhemmin.
Tervetuloa!

Toimisto

Oltermannintie 8
toimisto@osteopkseutu.fi
045 601 6105

Toimiston puhelinajat tiistaisin klo 12-15. Jos haluat tulla käymään toimistolla, sovi siitä etukäteen!

Yhdistyksen hallitus 2024

Helena Paulasto, puheenjohtaja
050 061 7199
helena@paulasto.fi

Marjatta Toppila, varapuheenjohtaja
050 366 4801
marjatta.toppila@gmail.com

Arja Huhta
Samuli Kosminen
Saara Remes
Tuija Saarelainen

VERTAISTUKI

Kaikille jäsenille avoimet vertaistuki-illat ovat vapaamuotoisia keskustelutilaisuuksia, joissa on mahdollisuus jakaa kokemuksia muiden osteoporoosia sairastavien kansssa sekä saada tukea ja rohkaisua.

Vertaistukiryhmän lisäksi yhdistys tarjoaa myös mahdollisuuden kahdenkeskiseen vertaistukeen.
Tiedustelut toimistosta.

Vertaistuki-illat keväällä 2024

Kaikille jäsenille avoimet vertaistuki-illat:
tiistai 30.1. klo 17–19
tiistai 27.2. klo 17–19
tiistai 26.3. klo 17–19
tiistai 23.4. klo 17–19

Ryhmä kokoontuu Kampin palvelukeskuksessa, kokoushuone Systeri, 1. kerros (osoite Salomonkatu 21, Helsinki).

Ilmoittautuminen vertaistuki-iltaan viimeistään edeltävänä maanantaina, toimisto@osteopkseutu.fi tai puh. 045 601 6105.

Työikäisille on myös oma vertaistukiryhmä. Lisätiedot toimistosta.

JÄSENILLAT

Jäseniltamme pidetään kauden aikana yleensä joka kuukauden kolmas tiistai. Jäsenillat on tarkoitettu yhdistyksen jäsenille, jollei muuta mainita.

Paikka: Kampin Palvelukeskus (Salomonkatu 21, 00100 Helsinki), Kerhohuone Fade (1. kerros). Pyrimme järjestämään jäsenillat niin, että niihin on myös etäosallistumismahdollisuus.

Lisätietoja toimistosta: toimisto@osteopkseutu.fi tai p. 045 601 61 05.

tiistai 23.1.2024 klo 17-19
aiheena Arjen turvallisuus, puhujana vanhempi konstaapeli Hannele Kivikoski.

tiistai 20.2. kl0 17-19
Jäsenillan aiheena Robotiikan mahdollisuudet hoitotyössä ja kuntoutuksessa. Puhujana tietokirjailija Cristina Anderson.

tiistai 19.3. klo 17-19
aiheena Turvallisen lääkehoidon edellytykset. Luennoitsijana proviisori, farmasian tohtori, Charlotta Sandler.

LÄÄKÄRIT NEUVOVAT

Lääkärit neuvovat osteoporoosiin liittyvissä kysymyksissä. Huomaathan, että neuvontatapaamisessa lääkärit eivät kirjoita reseptejä eikä lähetteitä tutkimuksiin, vaan vastaavat mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja antavat neuvoja. Varaa henkilökohtainen 20 minuutin aika toimistosta. Hinta 25 euroa jäseniltä ja 35 euroa ei-jäseniltä. Jäsenkortti mukaan! Käynnillä voi myös liittyä jäseneksi.

Torstai 15.2.2024 klo 13-15, yleislääketieteen erikoislääkäri Maiju Helin

Liikunta

YLEISTÄ LIIKUNTARYHMISTÄ

Ilmoittautumiset kaikkiin liikuntaryhmiin yhdistyksen toimistoon (toimisto@osteopkseutu.fi ja p. 045 601 6105). Toimistosta saat myös lisätietoja. Ryhmiin voi liittyä myös kesken kauden, jos niissä on tilaa.

LAUREAN ETÄJUMPPA
Suosittu Laurean fysioterapiaopiskelijoiden vetämä etäjumppa toteutuu myös tänä keväänä. Jumppa järjestetään keskiviikkoisin klo 11–12 ajalla 3.4.–15.5. (ei 1.5.). Jumppa on maksuton.
Ilmoittautumiset toimistoon: toimisto@osteopkseutu.fi tai p. 045 601 6105.

PAINONNOSTON ALKEISKURSSI 10.4.-22.5.2024
Kurssin kesto on 6 kertaa ja ajankohta keskiviikkoisin klo 17.15–18.30 (75min) alkaen 10.4. Kurssi on erikoistarjouksessa yhdistyksemme jäsenille hintaan 180 €. (norm. alkeiskurssit 288 €).
Kurssilla on vielä muutama paikka vapaana. Varmista paikkasi ilmoittumalla pikaisesti toimistoon, toimisto@osteopkseutu.fi.

OSTEOJUMPPA

Osteojumppa etänä
16.1.–23.4.2024 (ei 27.2. ja 2.4.)
Dynaaminen osteojumppa Let’s Go! – sopii kokeneemmallekin harjoittelijalle

Tunnilla painotetaan nivelten liikkuvuutta, lihaskunnon ylläpitoa, lantion ja selän hyvää asentoa sekä näiden hallintaa liikkeen aikana. Sopii kokeneemmallekin harjoittelijalle. Let’s go! Tule mukaan kehittämään suorituskykyäsi. Osallistujille lähetetään linkki videotallenteeseen tiistaisin, video on katsottavissa viikon ajan.

Hinta: 80 €, ohjaaja Aki Hovivuori

Myös muiden luustoyhdistysten jäsenet ovat tervetulleita osallistumaan osteojumppaamme. Lisätiedot toimistostamme (toimisto@osteopkseutu.fi ja p. 045 601 6105).

KUNTOSALI
Kuntosaliryhmä Oltermannikeskuksessa, Oltermannintie 8, Helsinki.
perjantaisin 12.1.–26.4.2024 klo 13-14 (15 kertaa,ei 29.3.)
Hinta: 80 €, ohjaaja Kati Ollgren

VESIJUMPPA
Vesijumppa Oltermannikeskuksessa, Oltermannintie 8, Helsinki.
keskiviikkoisin 17.1.–24.4.2024 klo 14.30–15.15 (15 kertaa)
Hinta: 80 €, ohjaaja Kati Ollgren

KUNTOSALIRYHMÄT LAHDESSA
katso Lahden toimintaryhmän sivu

Hyvä tietää

YLEISTÄ PÄÄKAUPUNKISEUDUN LUUSTOYHDISTYKSESTÄ

Kuka tahansa osteoporoosista kiinnostunut tai osteoporoosia sairastava voi liittyä Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistys ry:n jäseneksi ja tulla mukaan toimintaan. Lähes kaikki yhdistyksessä tehdään vapaaehtoisvoimin.

Toiminta keskittyy Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten alueelle. Yhdistys on aktiivisesti mukana alueen terveysmessuilla ja liikuntatapahtumissa. Hangon seudulla toimii yhdistyksen Hangon Paikallisosasto, ja Lahdessa Lahden toimintaryhmä.

Yhdistyksen jäsenille on tarjolla muun muassa:

• jäsenilta noin kerran kuukaudessa
  • luentotilaisuuksia eri puolilla toiminta-aluetta
  • liikuntaryhmiä
  • lääkärineuvontaa
  • vertaistukea

JÄSENTIEDOTTEET

Saathan jo jäsentiedotteet sähköpostiisi? Lähetämme sähköpostia tapahtumista ja yhdistyksen toiminnasta jäsenistölle 8–10 kertaa vuodessa. Ilmoita osoitteesi toimistoon, niin pysyt ajan tasalla yhdistyksen asioista.

JÄSENEDUT

Jäsenmaksu on 22 € / vuosi, ja se sisältää muun muassa neljä kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenlehden. Lisäksi jäsenkortilla saa monenlaisia alennuksia ympäri Suomen. Katso kaikki jäsenedut.

HYVÄ TIETÄÄ

Osteoporoosi ja jooga
Jooganopettaja Leena Karmakallio on perehtynyt osteoporoosiin sekä siihen, olisiko joogasta apua murtumien ehkäisyssä. Artikkeli on julkaistu Suomen Joogalehdessä 1/2017 ja Luustotieto-lehdessä 3/2018. Lue Leenan artikkeli.

Liity jäseneksi

Jäsenmaksu peritään kerran vuodessa. Vuoden 2024 jäsenmaksu on 22,00 €.

Liity jäseneksi

Mikäli lomakkeen täyttämisessä esiintyy ongelmia, ota yhteys Luustoliittoon: toimisto@luustoliitto.fi tai 050 539 1441.

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Kaikki jäsenyhdistykset