Salon Luustoyhdistys ry

Yhdistys on kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, jonka toiminta tukee erityisesti luustokuntoutujia tehden yhteistyötä terveys-, sosiaali- ja liikuntatoimen kanssa. Jäseneksi voivat liittyä ketkä tahansa terveystiedoista ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet henkilöt. Yhdistyksen kotipaikka on Salo. Jäseniä on myös Kemiönsaarelta, Koski Tl:n, Lohjan, Someron ja muitten lähikuntien alueelta. Kts. jäsentapaamiset ja muu toiminta alta.

Salon Luustoyhdistys ry

lea.jokinen@gmail.com

Toiminnantarkastaja, Janet Laakso, varatoiminnantarkastaja Sirkka-Liisa Jonsson

Vertaistukihenkilöt

Synnöve, Tuula, ja Sirkka (yhteystiedot yllä)
Aino Männikkö (Salo) p. 0400 531268, mannikko.aino@gmail.com
Eira Degener (Somero) p.050 5586586 eira.degener@somero.fi
Elina Friberg (Salo) p.044 5689929, epfriberg@gmail.com
Sinikka Kähkönen (Särkisalo) p.040 7757925
Sirpa Saarikoski Halikko) p. 040 8379695 saarikoskisirpa@gmail.com
Riitta Lahti (Koski Tl) p.044 5840939 kasperintie.11@live.fi

Toiminta

HUOM. Ajankohtaista tietoa toiminnasta saat yhdistyksen hallituksen edustajilta, kts. yhteystiedot.

5.10.2023 klo 14.30 – noin 16.30 torstaitapaaminen SYTY:llä. Vieraaksi saamme järjestösuunnittelija Tiina Kurosen Suomen Luustoliitto ry:stä. Vierailun aiheena: Omien voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen pitkäaikaissairauden kanssa eläessä-Salon Luustoyhdistys ry tukenasi,

19.11. klo 15 esitys Provinssissa: Olavi Virran lauluja. Kyösti Mäkimattila, Leif Lindeman ja Varjokuva. Esitykseen on varattu 30 lippua. Hinta 30 €/jäsen, 35 €/ei-jäsen. Ilmoittautuminen Tuula Miikkulaiselle 050 540 6935. Tällä hetkellä kaikki liput on jo varattu. Mahdollisia peruutuspaikkoja voi kysellä Tuulalta.

SYYSKOKOUS

Salon Luustoyhdistys ry:n sääntömääräinen syyskokous pidetään ma 27.11. klo 15.30-alkaen SYTY:n salissa. Käsittelyssä sääntömääräiset asiat. Kahvitarjoilu.

VERTAISTUKIRYHMÄ

Vertaistukiryhmä kokoontuu Salossa syksystä kevääseen kk:n 1. to klo 16 (paitsi tammikuu). KoskiTl:n alueella liikuntaryhmän yhteydessä voi asioida. Muulloinkin voi lähestyä vertaistukihenkilöitä puhelimitse ja sähköpostein. Kahdenkeskiset tapaamiset ovat mahdollisia. Tapaamisissa diagnoosin saanut tai osteoporoosin oireita omaava saa tietoa sekä tukea selviytyäkseen sairautensa kanssa. Osteoporoosin tutkimukset ja hoito voi tapahtua terveyskeskuksessa ja tarvittaessa erikoissairaanhoidossa. Vertaistukihenkilön tapaamiseen kannattaa ottaa mukaan tutkimustulokset: luuntiheysmittaus = DXA(ei ultraäänitutkimus kantapäästä), laboratorio- ja röntgentutkimukset sekä hoitotiedot. Saat osteoporoosin käypähoito esitteen potilasversion ja luustopassin sekä liikunta- ja ravintoesitteet.  Erilaisten hakukaavakkeitten täyttämisessä annetaan apua. Sirpa on osallistunut verkkovalmennukseen, jota hän suosittelee omahoidon tueksi hyvien kokemusten perusteella.

SALON SYTY RY

Salon SYTY ry on Salon alueen potilas- ja vammaisyhdistysten yhteinen järjestö, joka tarjoaa jäsenyhdistyksilleen maksuttoman kokoontumispaikan, internetyhteyden sekä kopiointipalvelua. Yhdistysaktiiveille järjestetään koulutusta eri tehtäviin. Yhdistysten luentotilaisuudet ovat yleensä kaikille avoimia ja maksuttomia. SYTY:n hallitus valitaan vuosikokouksessa 9.3. yhdistysten edustajista. Yhdistykset saavat käyttää SYTY:n kahvia, teepusseja ja sokeria tarjoiluun.
Toiminnanjohtaja Veera Hälli p. 0400 752611 veera.halli@salonsyty.fi, Jäsenyhdistysten digituki ja koulutukset: Lauri Kivelä, lauri.kivela@salonsyty.fi puh. 044 555 0938 Digi-Pysäkki toimii ajanvarauksella ma-to klo 10-14 p. 044 7811475 Niko Lehtonen tai digipysakki@salonsyty.fi Tilaemäntä Marjo Forsman p. 044 7778250, tarjoilutilaukset arkisin klo 9-12. Lisää tietoa SYTY:n toiminnasta www.salonsyty.fi.

Huom! Jäsen voi ottaa SYTY:llä edullisia kopioita ilmoittamalla henkilökunnalle mihin yhdistykseen kuuluu ja kopiot voi maksaa samalla. Jäsen saa halutessaan SYTYn kuukausitiedotteen sähköpostiosoitteeseensa.

Tee aloitteita yhdistyksen ja SYTY ry:n toimintaan!

Liikunta

Pirteyttä päiviin -liikuntaryhmät ovat vertaisohjaajien ohjaamaa liikuntaa. Tarkempi kurssikuvaus ja ilmoittautuminen Hellevissä: salo.fi/hellevi > Ikääntyneiden liikunta.

Liikunnan vertaisohjaajat

• Elina Friberg, yhdistyksen vesijumppa pe klo 13
  • Liisa Korpinen, Perniön liikuntahalli ma klo 9–10
  • Pirjo Linden, Suomusjärven kuntosali ma klo 10.30–11.30, Suomusjärven srk-talo to klo 10.30–11.15
  • Sinikka Kähkönen, Särkisalon koulu ma klo 16–17
  • Anneli Lehtovirta, Vaskion koulu ti klo 10–11
  • Aino Männikkö, Halikon Majakka ke klo 10–11, yhdistyksen vesijumppa ma klo 11
  • Tuula Rautoma, Koski Tl:n tuolijumppa, Koskisali ma klo 13–14

Ryhmiä ei pidetä syyslomien aikana

Vesijumpasta normaali uimahallimaksu kassalle tai uintiliikuntakortin näyttö ja kauden lopussa (joulukuun alkupäivinä) 1 €/kerta/jäsen, muut 2 €/kerta yhdistyksen tilille FI92 4715 2020 0045 56 tai ohjaajille. Ohjaajat: Aino Männikkö, 040 053 1268 ja Elina Friberg, 044 568 9929. Syyskauden ryhmät 4.9–8.12.

Kaikki ohjaajiemme ryhmät  on vakuutettu tapaturmien varalta. Ohjeet on ohjaajilla.

Erityisvesiliikuntaryhmä Salon liikuntatoimen järjestämänä ovat yleensä 8 kertaa kevät- ja syyskaudella Salon uimahallin terapia-altaassa. Tiedustelut Jani Nurmi p. 02-7784710. Osallistujalla on avustaja.

Hyvä tietää

Jäsenmaksu v. 2023 on 16 euroa, opiskelija- ja 90 v. täyttänyt jäsen 0 euroa. Jäsen saa jäsenlehden Luustotieto 4 kertaa / v ja jäsenalennuksia ilmoituksemme mukaan eri liikkeistä ja edullista koulutusta sekä kuntoutuslomia Suomen Luustoliiton kautta.

OSTEOPOROOSIN HOITO

Osteoporoosin Käypä hoidon potilasversiota jaetaan jäsenille ja luustotietoa tarvitseville tapahtumissa ja postitse. Luuston haurastuminen on usein perinnöllistä. Katso riskitekijät listalta!

Osteoporoosin riskitekijäin ilmetessä on tehtävä luuntiheysmittaus DXA-laitteella TYKS:ssä tai Turunmaan sairaalassa. Lähete omalta lääkäriltä tarvitaan. Jos tuloksena on osteopenia tai osteoporoosi, on tehtävä myös laboratoriotutkimuksia, kts. lista!

JÄSENEDUT

Luustoliiton jäsenkortilla saa monenlaisia alennuksia ympäri Suomen. Katso kaikki jäsenedut tai tutustu paikallisiin etuihin alla.

Halikon Kukkapiste
Vanha turuntie 1 24800 Halikko
-10 % normaalihintaisista tuotteista, ei adressit

Kukkakauppa Kukkakimppu
(Helsingintie 5)
Normaalihintaiset tuotteet -20 %, ei adressit, kukkavälitykset eikä morsiussidonnat.

Kukkakauppa Bella-Regina
(Horninkatu 11)
Normaalihintaiset tuotteet -10 %, ei adressit, kukkavälitykset eikä morsiussidonnat.

Käsityöliike Anjalin
(Annankatu 5)
Normaalihintaiset tuotteet -10 %. Ei koske Pirtin kehräämön lankoja eikä kipuapulankaa.

(Suutari Pekka) Suutari Ari Lehto Oy
(Hämeentie 37)
5–15 % alennus suutaripalveluista, avaimista, kaiverruksista ym.

Terveyskauppa Aito
(Vita Plaza, Vilhonkatu 8)
Normaalihintaiset tuotteet ja hoidot -10 %, ei elintarvikkeet tai Me-tuotteet.

Naistenvaateliike Mi-Li
(Haarlantie 1, 25500 Perniö)
10 % normaalihintaisista vaateostoista

Kukkakatri
(Haarlantie 1, 25500 Perniö)
10 % alennus, ei koske adresseja ja kukkavälitystä

Adresseja ja kortteja edullisesti jäsentapaamisissa SYTYllä.
Myös Luustoliiton logolla varustettuja T-paitoja 10€ ja pipoja 10€ on myynnissä.

Liity jäseneksi

Jäsenmaksu peritään kerran vuodessa. Vuoden 2023 jäsenmaksu on 16,00 €.

Liity jäseneksi

Mikäli lomakkeen täyttämisessä esiintyy ongelmia, ota yhteys Luustoliittoon (yhteystiedot alla). Voit myös liittyä yhdistyksen jäseneksi ilmoittamalla tietosi suoraan yhdistykseen tai Luustoliiton toimistoon (toimisto@luustoliitto.fi tai 050 539 1441).

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Kaikki jäsenyhdistykset