Salon Luustoyhdistys ry

Yhdistys on kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, jonka toiminta tukee erityisesti luustokuntoutujia tehden yhteistyötä terveys-, sosiaali- ja liikuntatoimen kanssa. Jäseneksi voivat liittyä ketkä tahansa terveystiedoista ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet henkilöt. Yhdistyksen kotipaikka on Salo. Jäseniä on myös Kemiönsaarelta, Koski Tl:n, Lohjan, Someron ja muitten lähikuntien alueelta. Kts. jäsentapaamiset ja muu toiminta alta.

Salon Luustoyhdistys ry

Varajäsen
Taimi Hämäläinen p. 050 3545427
taimihamalainen@gmail.com

Toiminnantarkastaja, Merja Jaakkola, varatoiminnantarkastaja Sirkka-Liisa Jonsson
Salon Vammaisneuvoston varajäsen on Mervi Aho p.04 5773602 mervi.r.aho@gmail.p. 0400 531268,

Vertaistukihenkilöt

Synnöve, Tuula, Taimi, ja Sirkka (yhteystiedot yllä)
Aino Männikkö (Salo) p. 0400 531268, mannikko.aino(a)gmail.com
Eira Degener (Somero) p.050 5586586 eira.degener(a)somero.fi
Elina Friberg (Salo) p.044 5689929, epfriberg(a)gmail.comp
Sinikka Kähkönen (Särkisalo) p.040 7757925
Sirpa Saarikoski Halikko) p. 040 8379695 saarikoskisirpa(a)gmail.com
Riitta Lahti (Koski Tl) p.044 5840939 kasperintie.11(a)live.fi
Maija Leirola (Perniö) p. 0400 74360

Toiminta

HUOM. Ajankohtaista tietoa toiminnasta saat yhdistyksen hallituksen edustajilta, kts. yhteystiedot. Syyskauden toiminta käynnistyy mahdollisuuksien mukaan viikolla 36.

LIIKUNTA

Vesijumpat: Salon uimahallin terapia-allas ma klo 11.35, to klo 10.15 ja pe klo 13 syyskaudella 6.9. – 3.12. Ryhmiä ei pidetä syyslomien aikana. Normaali uimahallimaksu kassalle tai uintiliikuntakortin näyttö ja kauden lopussa (joulukuun alkupäivinä) 1 €/kerta jäsen, muut 2 €/kerta yhdistyksen tilille FI92 4715 2020 0045 56 tai ohjaajille. Ohjaajat: Aino Männikkö p. 0400 531268 ja Elina Friberg p. 044 5689929. Uintiliikuntakortin hinta on 55 € eläkeläiselle. Vanha kortti käy siihen merkittyyn päivään asti. Suositus on 2-3 kertaa/vk ohjattua liikuntaa kävelyn ja muun ulkoilun lisäksi.

Salohallin kuntosali Pormestarinkatu 5 Salo, erityisryhmien ajat: ti klo 11 -12.30 ja to klo 16 – 17 ajalla 31.8.-2.12. Kokeneemmat opastavat tarvittaessa. Ovikorttia ei tarvita.

Muille kuntosaleille uintiliikuntakortin omaavat saavat ovikortin yhdelle haluamalleen kuntosalille.

Koski  Tl. tuolijumppa Yhdistystalolla, Hämeentie 43 klo 14-15 syyskaudella 6.9. – 29.11. Ohjaaja Riitta Lahti p. 044 5840939. Ryhmä toimii Härkätien Sydänyhdistyksen kanssa yhteistyössä. Maksuton.

Salon liikuntatoimen kanssa yhteistyössä sovittujen liikuntaryhmien ohjaajina on useita yhdistyksen jäseniä. Katso Pirteyttä Päiviin (=PP) esite ja Ikääntyneiden liikuntaopas! Kaikkiin eläkeläisryhmiin on ilmoittauduttava. Ryhmien minimikoko on 10 osallistujaa ja maksimi 20 osallistujaa., Vertaisohjaajat saavat koulutusta ja yhdistys saa ohjauspalkkiota matkakuluihin ja välineiden hankintaan. PP-ryhmät syyskaudella vk 36-48. Luustoliiton järjestämät perus- ja jatkokurssit Ikäinstituutin ja Eläkeliiton kanssa yhteistyössä ovat jäsenillemme maksuttomia ja yhdistys korvaa matkat. Ilmoittautuminen liikuntavastaavalle!

Salon Luustoyhdistyksen liikunnanvertaisohjaajat:

Elina Friberg yhd:n vesijumppa to klo 10.15 ja PP lempeä liik./venyttely uimahallin 3. krs to klo 13.30
Sinikka Kähkönen Särkisalon PP-jumppa koulu ma klo 16
Maija Laukkanen Perniön PP-jumppa liikuntahalli ma klo 9
Aino Männikkö Majakan PP-jumppa ke klo 10 ja yhd:n vesijumpat ma 11.35 ja pe klo 13
Pirjo Linden Suomusjärven PP-jumppa koulu ti klo 14
Anneli Lehtovirta Vaskion PP-jumppa Vaskion koulu ti klo 10
Riitta Lahti Koski Tl:n Yhdistystalo tuolijumppa ma klo 14

Kaikki ohjaajiemme ryhmät  on vakuutettu tapaturmien varalta. Luustoliiton vakuutusyhtiö on Lähi-Tapiola. Salon liikuntatoimen vakuutuslaitos on IF, (PP-jumpat) Ohjeet on ohjaajilla.

TAPAHTUMAT

18.7. klo 15 kesäteatteri Vuohensaaressa. Äidinmaa-musikaali. Liput 20 €/jäsen, 30 €/ei jäsen, Väliaikakahvi sisältyy lipun hintaan. Pyörätuolia käyttävien saattajille ilmainen, mutta pitää olla todistus, että tarvitsee saattajaa. Ilmoittautumiset Tuula Miikkulaiselle 2.7. mennessä p. 050 5406935.

28.8.2021 Liikunnan Superlauantai Salon Urheilupuistossa klo 10-14. Salon Luustoyhdistys ry järjestää Urheilupuiston sauvakävelyn lihaskuntoliikkein. Lähtö liikuntatoimiston (Perniöntie 7) edestä klo 11 ja klo 13. Tapahtuma on maksuton.

Luustohoitajan täydennyskoulutus 7.9.2021 – 9.2.2022 ammattikorkeakoulu Arcadassa. Viimeinen hakupäivä 7.6.2021., Hinta 300 €. Tarkemmat tiedot Arcadan nettisivuilta.

LUUSTOPIIRIT

Luustopiiritoiminta alkoi tammikuussa 2014. Diagnoosin saaneille omahoidon tueksi tarkoitettu ryhmätoiminta tapahtuu pienryhmissä, joihin otetaan max. 10–12 henkilöä, kokoontumisia on 5, ne kestävät 1½ tuntia sisältäen luennon, liikuntatuokion ja keskustelua annetuista aiheista. Kokoontumisväli on 2 – 4 vk. Vertaistukihenkilöt varaavat paikan ja luennoijan oman alueen ammattilaisista. Luustoliiton projektipäällikkö Jenni Tuomela on laatinut ohjelman ja yhdistys käyttää luentomateriaalia seuraavissakin ryhmissä

Osteopenia- tai osteoporoosidiagnoosin saaneille kesäaikana kirjeitse ja syksystä alkaen mahdollisesti pienryhmälle kokoontumiset sovittuina aikoina seuraavin aihein:

1. Luusto ja osteoporoosi
2. Liikunta
3. Kaatumisen ehkäisy
4. Ravitsemus
5. Kertausta edellisistä aiheista ja elämää osteoporoosin kanssa. Arviointia kurssista. Ehdotuksia toimintaan. Liiton koulutusajat ja aiheet sähköpostin omaaville.

VERTAISTUKIRYHMÄ

Vertaistukiryhmä kokoontuu Salossa syksystä kevääseen kk:n 1. to klo 16 (paitsi tammikuu). KoskiTl:n alueella liikuntaryhmän yhteydessä voi asioida. Muulloinkin voi lähestyä vertaistukihenkilöitä puhelimitse ja sähköpostein. Kahdenkeskiset tapaamiset ovat mahdollisia. Tapaamisissa diagnoosin saanut tai osteoporoosin oireita omaava saa tietoa sekä tukea selviytyäkseen sairautensa kanssa. Osteoporoosin tutkimukset ja hoito voi tapahtua terveyskeskuksessa ja tarvittaessa erikoissairaanhoidossa. Vertaistukihenkilön tapaamiseen kannattaa ottaa mukaan tutkimustulokset: luuntiheysmittaus = DXA(ei ultraäänitutkimus kantapäästä), laboratorio- ja röntgentutkimukset sekä hoitotiedot. Saat osteoporoosin käypähoito esitteen potilasversion ja luustopassin sekä liikunta- ja ravintoesitteet.  Erilaisten hakukaavakkeitten täyttämisessä annetaan apua. Sirpa on osallistunut verkkovalmennukseen, jota hän suosittelee omahoidon tueksi hyvien kokemusten perusteella.

ASIAKASRAATI

Salon vanhuspalveluiden kaikille vanhuksille avoin asiakasraati kokoontui kaupungintalolla 11.2.2020. Syksyksi 2020 suunniteltu tapaaminen peruuntui koronan takia. Asiakasraati kokoontuu myöhemmin ilmoitettavana aikana. Yhdistys tekee yhteistyötä Ikäkeskus Majakan (Hornintie 5 Halikko) kanssa. Ikäkeskus Reimarin toiminta on tauotettu toistaiseksi koronaepidemian takia.

SALON SYTY RY

Salon SYTY ry on Salon alueen potilas- ja vammaisyhdistysten yhteinen järjestö, joka tarjoaa jäsenyhdistyksilleen maksuttoman kokoontumispaikan, internetyhteyden sekä kopiointipalvelua. Yhdistysaktiiveille järjestetään koulutusta eri tehtäviin. Yhdistysten luentotilaisuudet ovat yleensä kaikille avoimia ja maksuttomia. SYTY:n hallitus valitaan vuosikokouksessa helmi/maaliskuussa yhdistysten edustajista. Yhdistykset saavat käyttää SYTY:n kahvia, teepusseja ja sokeria tarjoiluun normaalitilanteessa, mutta koronaepidemian takia ei tarjoiluja järjestetä vielä vuodenvaihteessa. Toiminnanjohtaja Veera Hälli p. 0400 752611 veera.halli@salonsyty.fi osallistuu myös Salon tk:n vastaanottotoiminnan kehittämistyön seurantaryhmään, yhdistyssihteeri Aki Peltoniemi p. 044 5550938 aki.peltoniemi@salonsyty.fi, yhdistyssihteeri Hanna-Maija Virtanen p. 040 3562016 hanna-maija.virtanen@salonsyty.fi,  Digi-Pysäkki toimii ajanvarauksella ma-to klo 10-14, p. 044 7811475 Niko Lehtonen tai digipysakki@salonsyty. Lisää tietoa SYTY:n toiminnasta www.salonsyty.fi.

Huom! Jäsen voi ottaa SYTY:llä edullisia kopioita ilmoittamalla henkilökunnalle mihin yhdistykseen kuuluu ja kopiot voi maksaa samalla. Jäsen saa halutessaan SYTYn kuukausitiedotteen sähköpostiosoitteeseensa.

Tee aloitteita yhdistyksen ja SYTY ry:n toimintaan!

LISÄTIETOA

Toiminnastamme saat tietoa seuraamalla ilmoituksiamme Salon kaupunkitiedotteessa, Salon Seudun Sanomien viikkokalenterissa, Salonjokilaakson Yhdistykset palstalla ja SYTY ry:n, terveysasemien, ikäkeskusten ja kirjastojen ilmoitustauluilla. Tilanteen mukaan ilmoitus luennoista esimerkiksi Somero-lehdessä, Auranmaan viikkolehdessä ja Lohjan aluelehdissä.  Yhdistysesitettä saa sähköpostiosoitteeseen jäsenasiainhoitajalta ja sihteeriltä.

Ohjaajille koulutusta, hakemuskaavakkeita Ainolla ja sähköpostilla saatavana. Myös Salon erityisryhmien liikuntaohjaajalta voi tiedustella koulutuksia. Monille alueille tarvittaisiin lisää ohjaajia. Vakuutus on voimassa kaikissa jäsentemme ohjaamissa ryhmissä tapaturmien ja sairauskohtausten varalta. Ohjeet ovat ohjaajilla. Liikuntaohjeita saa yhdistykseltä jäsentapaamisissa ja eri tilaisuuksissa. Yhdistys on tilannut t-paitoja, joita jaamme jäsenille jäsentilaisuuksissa 10 euron hintaan. Tilanteen mukaan eri kokoja voidaan tilata lisää. Synnöve Ojala hoitaa asiaa.

Hyvinvointipiste Linjurissa Vilhonkatu 14 Salo, on suljettu toistaiseksi.  Yhdistyksemme varaamista SYTY:n ajoista tapahtumasivuilla ja SSS:n tapahtumakalenterissa.

Hyvä tietää

Jäsenmaksu v. 2021 on 16 euroa, opiskelija- ja 90 v. täyttänyt jäsen 0 euroa. Jäsen saa jäsenlehden Luustotieto 4 kertaa / v ja jäsenalennuksia ilmoituksemme mukaan eri liikkeistä ja edullista koulutusta sekä kuntoutuslomia Suomen Luustoliiton kautta.

OSTEOPOROOSIN HOITO

Osteoporoosin Käypä hoidon potilasversiota jaetaan jäsenille ja luustotietoa tarvitseville tapahtumissa ja postitse. Luuston haurastuminen on usein perinnöllistä. Katso riskitekijät listalta!

Osteoporoosin riskitekijäin ilmetessä on tehtävä luuntiheysmittaus DXA-laitteella TYKS:ssä tai Turunmaan sairaalassa. Lähete omalta lääkäriltä tarvitaan. Jos tuloksena on osteopenia tai osteoporoosi, on tehtävä myös laboratoriotutkimuksia, kts. lista!

LUUSTOPASSI

Luustopassi sisältää tärkeää tietoa luustokuntoutujille ja ammattihenkilöstölle. Merkitse passiin tutkimustulokset ja hoitosuunnitelma. Muistathan, että ultraäänilaitteella kantapäästä tehty tutkimus ei kelpaa osteoporoosidiagnoosin tekoon eikä hoidon seurantaan. Tutkimuksista, lääkkeistä ja hoidon seurannasta saat tietoa vertaistukihenkilöiltä. Tule jäsentapaamisiin ja luennoille!

JÄSENEDUT

Luustoliiton jäsenkortilla saa monenlaisia alennuksia ympäri Suomen. Katso kaikki jäsenedut tai tutustu paikallisiin etuihin alla.

Halikon Kukkapiste
Vanha turuntie 1 24800 Halikko
-10 % normaalihintaisista tuotteista, ei adressit

Kukkakauppa Kukkakimppu
(Helsingintie 5)
Normaalihintaiset tuotteet -20 %, ei adressit, kukkavälitykset eikä morsiussidonnat.

Kukkakauppa Regina
(Horninkatu 11)
Normaalihintaiset tuotteet -10 %, ei adressit, kukkavälitykset eikä morsiussidonnat.

Käsityöliike Anjalin
(Annankatu 5)
Normaalihintaiset tuotteet -10 %. Ei koske Pirtin kehräämön lankoja eikä kipuapulankaa.

Suutari Pekka
(Hämeentie 37)
5–15 % alennus suutaripalveluista, avaimista, kaiverruksista ym.

Terveyskauppa Aito
(Vita Plaza, Vilhonkatu 8)
Normaalihintaiset tuotteet ja hoidot -10 %, ei elintarvikkeet tai Me-tuotteet.

Adresseja ja kortteja edullisesti jäsentapaamisissa SYTYllä.
Myös Luustoliiton logolla varustettuja T-paitoja 10€ ja pipoja 10€ on myynnissä.

Liity jäseneksi

Jäsenmaksu peritään kerran vuodessa. Vuoden 2021 jäsenmaksu on 16,00 €.

Liity jäseneksi

Mikäli lomakkeen täyttämisessä esiintyy ongelmia, ota yhteys Luustoliittoon (yhteystiedot alla). Voit myös liittyä yhdistyksen jäseneksi ilmoittamalla tietosi suoraan yhdistykseen tai Luustoliiton toimistoon (toimisto@luustoliitto.fi tai 050 539 1441).

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Kaikki jäsenyhdistykset