Hyppää sisältöön

Jäsenyys ja jäsenhankinta

Suomen Luustoliitto on keskusjärjestö, jonka jäseniä luusto- ja osteoporoosiyhdistykset ovat. Henkilöjäsenet ovat jäseninä paikallisyhdistyksissä. Esimerkiksi Pohjois-Karjalan Luustoyhdistys ry on Luustoliiton jäsen ja henkilöjäsen on Pohjois-Karjalan Luustoyhdistys ry:n jäsen.

Liittyminen yhdistykseen tapahtuu täyttämällä jäsenhakemuslomake.
Jäsenten houkuttelu ja mukaan pyytäminen toimintaan on tärkeää. Yhdistyksellä on hyvä olla selkeä toimintatapa, kuinka yhdistyksen uusi jäsen toivotetaan tervetulleeksi yhdistykseen. Liittymispäätöksen tehnyt ihminen on todennäköisesti kiinnostunut kaikesta, mitä yhdistyksenne tekee. Toimintanne on kiinnostanut häntä niin paljon, että hän on ottanut jäsenyyteen johtavat askeleet. Tätä innostusta kannattaa ruokkia ja kehittää siitä kaikkia osapuolia rikastuttava suhde.

Esimerkki uuden jäsenen vastaanottamisesta:
1) Yhdistys lähettää heti liittymisen jälkeen uudelle jäsenelle kirjeitse tai sähköpostitse tervetulotoivotuksen hallitukselta (jossa lyhyesti kiitetään yhdistykseen liittymisestä ja kerrotaan mitä vastuuhenkilöitä yhdistyksen hallituksesta löytyy ja miten jäsen saa lisätietoa yhdistyksen toiminnasta). Kirjeessä on hyvä olla mukana yhdistyksen oma esite ja viimeisin Luustotieto-lehti (tai ohjaus verkkosivuilta löytyvään sähköiseen lehtikirjastoon).
2) Yhdistyksen jäsenvastaava voi olla yhteydessä uuteen jäseneen joko puhelimitse tai sähköpostitse ja hän kutsuu uuden jäsenen mukaan yhdistyksen seuraavaan tapahtumaan. Puhelun/sähköpostin yhteydessä kannattaa käydä läpi niitä asioita, mitä uusi jäsen yhdistyksen toiminnalta odottaa ja toisaalta kertoa, että uusi jäsen on lämpimästi tervetullut mukaan yhdistyksen toimintaan siinä vaiheessa, kun hän kokee itse olevansa siihen valmis. Kannattaa kertoa, että monenlaista osaamista tarvitaan ja tekemistä riittää monenlaisille tekijöille: ”Tärkeintä on innostus, sillä kaiken muun voi oppia!”. Uutta jäsentä ei kannata heti aluksi pyytää merkittävään vastuutehtävään, vaan kutsua mukaan ja tutustuttaa hänet pikkuhiljaa yhdistykseen.
3) Uudelle jäsenelle on hyvä kertoa myös, mitä palveluja ja jäsenetuja jäsenyys tuo tullessaan. Jos jäsenenne saavat Luustotietolehden lisäksi esimerkiksi jäsenkirjeitä yhdistykseltänne, on kiva tietää, kuinka usein niitä on odotettavissa. Luustoliiton tarjoamista palveluista ja mahdollisuudesta liittyä uutiskirjeen saajaksi voi myös kertoa (avokuntoutus, Luustotieto, Luustoviesti, tapahtumat, koulutukset jäsenille jne.)
4) Kun uusia jäseniä saa mukaan toimintaan, niin heidän ideoitaan kannattaa kuunnella, arvostaa tuoreita aloitteita ja antaa heille aito mahdollisuus vaikuttaa. Uudet kokeilut eivät vaadi useinkaan suurta panostusta, mutta voivat auttaa uutta toimijaa sitoutumaan yhdistykseen vahvemmin. Sitoutuminen vahvistuu, kun ihminen pääsee toteuttamaan itseään ja olemaan yhdistykselle hyödyksi itseään innostavalla ja sopivalla tavalla. Parhaimmassa tapauksessa yhdistyksen toiminta uudistuu ja kehittyy edelleen uusien toimijoiden myötä.

Kuunnelkaa, kysykää ja olkaa kärsivällisiä toistenne kanssa. Hallitus ja yhdistys toimii yleensä sitä paremmin, mitä monimuotoisemmin yhdistyksen aktiiviset toimijat edustavat sen kohderyhmää. Toisin sanoen vanhoja konkareita tarvitaan siinä missä uusia innokkaita aktiivejakin.

Jaa somessa: