Elämää osteoporoosin kanssa

Haluan lähettää lohduttavia terveisiä kaikille kohtalotovereilleni: osteoporoosia voidaan hoitaa tehokkaasti.

Jouko, 67

Katja Moilanen: lonkkamurtuma juoksulenkillä

“Vasta kolmas lääkäri lähetti Katjan magneettikuvaukseen, jossa todettiin reisiluun murtuma ja limittäin olevat luut. Kivun alkamisesta oli kulunut kolme viikkoa. Pian murtuman toteamisen jälkeen Katja pääsi luuntiheysmittaukseen. Sen jälkeen Kajaanin keskussairaalan osteoporoosihoitaja soitti ja kertoi osteoporoosista.”

Katja Moilanen toimii nykyään Pohjoisen Luut Lujiksi ry:n jäsenenä ja Kajaanin toimintaryhmän koordinaattorina.

Samuli Kosminen: nikamamurtuma kaatumisen seurauksena

“Helsingin Suomenlinnassa asuva muusikko ja musiikintuottaja Samuli sai osteoporoosidiagnoosin reilu neljä vuotta sitten, 44-vuotiaana. Hän oli kotisaarellaan lenkillä kevättalvella ja kaatui. Selkä kuvattiin ja kahdessa rintarangan nikamassa todettiin murtuma. Tapaturmapoliklinikan lääkäri naurahti: ”No ei sinun luuntiheysmittaukseen kannata mennä, sinähän olet niin nuori mies.””

Samuli toimii tällä hetkellä Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksessä.

Merja Pohjola: Täyttä elämää murtumista huolimatta

“Merjalla on ollut elämänsä varrella useita murtumia. Eräänä päivänä Merja liukastui töissä lattialla olevaan veteen. Hän ei kaatunut, mutta alaraajaan tuli raju venytys hänen tehdessään nopean korjausliikkeen. Jalka kipeytyi ja se kuvattiin työterveyshuollossa. Reisiluusta löytyi murtuma. Työterveyshuollossa ei edelleenkään kiinnitetty murtumiin mitään huomiota.”

Merja Pohjola toimii Turun Seudun Luustoyhdistyksen puheenjohtajana.

Merja Pohjola

Tutustu Luustoliiton jäsenyhdistyksiin, jäsenyyteen sekä liiton omahoidon tuen palveluihin: Tule mukaan!