Diabetes

Diabetekseen liittyvät osteoporoottisten murtumien riskitekijät

Alla olevat diabetekseen liittyvät tekijät liittyvät myös osteoporoottisiin murtumiin:

• Heikko sokeritasapainon ja diabeteksen hoitotasapainon hallinta
  • Heikentynyt näkökyky lisää kaatumis- ja murtumariskiä
  • Jalkojen haavaumien ja hermovaurioiden aiheuttama heikko tasapaino
  • Vähäinen liikkuminen (ylipainon ja nivelten heikon liikkuvuuden takia)
  • Alhainen verensokeri

Luuston kuntoon voi vaikuttaa

Diabetesta sairastavilla osteoporoosin ehkäisyn ja hoidon keinot ovat samat kuin muulla väestöllä.

Monipuolinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti kalsiumia ja D-vitamiinia

Useat elintarvikkeet sisältävät kalsiumia ja erityisen paljon sitä on maitotaloustuotteissa. Vaikka kalsiumin saantisuositukset vaihtelevat maailmanlaajuisesti ja iän mukaan, riittävä aikuisen päivittäinen saantisuositus on noin 1000 mg. D-vitamiinia muodostuu iholla, kun se altistuu auringonvalolle.  Pohjoismaissa luonnollinen ihosynteesi on kuitenkin rajallista ja siksi Suomessa maitotaloustuotteisiin ja levitettäviin ravintorasvoihin on lisätty D-vitamiinia. Vaikka valtaosalla väestössä D-vitamiinin saanti on riittävää, ikääntyneillä esiintyy D-vitamiinin puutosta niukasta ravitsemuksesta ja vähäisestä ulkoilusta johtuen. Myös lihavilla henkilöillä on suurempi riski D-vitamiinin puutokselle.

Säännöllinen luustoa vahvistava liikunta

Säännöllinen, kehon painoa kantava ja lihaksia vahvistava liikunta ehkäisee osteoporoosia. Kaatumisia ja luunmurtumia voidaan ehkäistä tasapainoa ja liikkuvuutta lisäävällä harjoittelulla. Säännöllinen liikkuminen ja riittävä lihasmassa ovat erityisen tärkeitä diabetesta sairastaville verensokerin hallinnan takia.

Terveet elämäntavat

Tupakoimattomuus ja liiallisen alkoholinkäytön välttäminen sekä normaalipainon säilyttäminen eivät ainoastaan auta hallitsemaan diabetesta vaan ne ovat tärkeitä myös luuston terveydelle.

Lääkitys

Osteoporoosin hoitoon on lääkehoitoja vaihdevuodet ohittaneille naisille sekä miehille. Lisätutkimuksia tarvitaan, jotta voidaan selvittää lääkehoidon tehokkuus iäkkäillä, diabetesta sairastavilla potilailla.

Minimoi kaatumisvaara

Kaksi tärkeää kaatumisvaaraa vähentävää tekijää ovat pitävät jalkineet ja kodin helppokulkuisuus.  Kodin vaaroja voi vähentää asentamalla kaiteen portaikkoon ja kylpyhuoneeseen sekä poistaa kulkureiteiltä mahdolliset esteet.

En tunne kipua luissani. Tarkoittaako se, että minulla ei ole osteoporoosia?

Osteoporoosi on kivuton sairaus, kunnes murtuma tapahtuu.  Henkilöllä voi olla osteoporoosi vaikka hänellä ei ole ollut murtumaa.

Suojaako kalsium ja D-vitamiini luitani?

Kalsium ja D-vitamiini ovat tärkeitä luuston terveydelle. Riittävä kalsiumin saanti voidaan turvata ravinnosta, ja jos tämä ei ole mahdollista, käyttämällä kalsiumlisää. Suurin osa D-vitamiinista saadaan altistamalla iho auringonvalolle ja pohjoisessa nauttimalla kalaa tai elintarvikkeita, joihin on lisätty D-vitamiinia, kuten maitovalmisteet ja levitteet. Ravintolisät ovat tarpeen, erityisesti niillä, joiden ruokavalio on rajoittunut D-vitamiinilähteiden osalta ja jotka eivät ulkoile päivittäin.  Maailman Osteoporoosisäätiö IOF suosittaa D-vitamiinilisää yli 60-vuotiaille suojaamaan kaatumisilta ja murtumilta. Vaikka on tärkeää varmistaa, että saat tarpeeksi kalsiumia ja D-vitamiinia, lääkäri saattaa määrätä myös lääkehoidon osteoporoosiin.