Hoitamattomuuden hinta

#murtumatkuriin

Osteoporoosia sairastaa arviolta noin 350 000 suomalaista. Osteoporoosista aiheutuvia murtumia tulee arviolta 45 000 vuodessa. Pituuden lyheneminen ja luunmurtuma ovat tavallisia osteoporoosin merkkejä.

Nikamamurtuma on yksi yleisempiä osteoporoottisia murtumia. Yhden murtuman saatuaan henkilöllä on 2-4-kertainen riski saada jonkin uusi murtuma verrattuna henkilöön, joka murtumaa ei ole saanut. Nikamamurtuman jälkeen riski on jopa 8-kertainen. Usein seuraava murtuma on edeltävää murtumaa vakavampi murtuma, kuten lonkkamurtuma.

Lonkkamurtumia tulee yli 9 000 vuodessa. Yhden murtuman hoito maksaa vähintään 30 000 €. Kokonaisuudessaan lonkkamurtumien hoito maksaa Suomessa 300 miljoonaa € vuodessa.

#hoitopolutkuntoon

Nikamamurtumista jopa 70 % jää diagnosoimatta. Tunnistamalla ja hoitamalla osteoporoosi voidaan ehkäistä yhteiskunnalle kalliita ja yksilölle kohtalokkaita luunmurtumia. Pelkällä diagnoosilla ja hoidon aloituksella ei vielä ehkäistä murtumia, vaan keskeistä on omahoidon ohjaus ja tuki sekä kuntoutus, jolla voidaan saavuttaa pysyviä jokaisen oman arjen näköisiä muutoksia. Osteoporoosi Käypä hoito -suositus toimii perustana osteoporoosin ennaltaehkäisylle, diagnostisoinnille, hoidolle ja kuntoutukselle.

Osteoporoosin hyvä hoito hyvinvointialueilla onnistuu toimivalla osteoporoosin hoitopolulla. Toimivien hoitopolkujen avulla voidaan järjestää vaikuttavat ja taloudellisesti järkevät palvelut pitkäaikaissairaille. Potilaalle suunnatulla palvelupolulla on tärkeää huomioida terveydenhuollon palvelujen lisäksi myös esimerkiksi järjestöjen tarjoama vertaistuki ja palvelut. Luustoliiton tavoitteellinen kurssitoiminta on tärkeä osa osteoporoosin palvelupolkua.

Tavoitteellisen kurssin avulla voidaan tukea osteoporoosia sairastavan omahoitoa ja sairauden kanssa elämistä sekä edistää kuntoutumista ja ylläpitää toimintakykyä. Kurssit ovat on ratkaisu siihen, että murtumia voidaan ehkäistä ja että osteoporoosia sairastavien toimintakyky säilyy. Kursseja järjestetään niin Luustoliiton toimintana kuin yhteistyössä eri järjestöjen kanssa. Luustoliitto kouluttaa myös ammattilaisia ohjaamaan Luustokursseja omilla julkisen sektorin toimipaikoillaan.

#rakastaluitasi

Luustoterveyden ja osteoporoosin omahoidon kulmakivet ovat monipuolinen ravitsemus, riittävä kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saanti, monipuolinen ja säännöllinen liikunta sekä kaatumisen ehkäisy. Tärkeää on myös huomioida luuston kuntoon vaikuttavat sairaudet ja lääkitykset eli osteoporoosin sekundäärisyyt.

Lähteet ja lisätietoa mm.

• Osteoporoosi. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Endokrinologiyhdistyksen, Suomen Gynekologiyhdistyksen ja Suomen Geriatrit ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2020.
  • Kanis JA, et al. SCOPE 2021: a new scorecard for osteoporosis in Europe, Arch Osteoporos 2021 Data from SCOPE 2021 resources, International Osteoporosis Foundation
  • THL Sotkanet. Tilasto- ja indikaattoripankki. Lonkkamurtumat 65 vuotta täyttäneillä vuonna 2023.