Luusto

Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman luustonsa kuntoon. Kaikissa elämänvaiheissa lujan luuston perusta on monipuolinen ruokavalio, riittävä kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saanti sekä liikunta ja kaatumisen ehkäisy. Kyse on arjessa tapahtuvista pienistä, mutta luustoterveyden kannalta tärkeistä asioista. Tutustu luustoterveellisiin elintapoihin tarkemmin.

Luustoterveyden ylläpitäminen ei vaadi ihmeitä, vaan pieniä tekoja arjessa. Luustoterveyden kulmakivet ovat monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, joka sisältää riittävästi kalsiumia ja proteiinia, riittävä D-vitamiinin saanti, säännöllinen liikunta ja kaatumisen ehkäisy. Keskeisessä roolissa ovat myös tupakoimattomuus ja alkoholin kohtuukäyttö.

Tietoa luustosta

Luut toimivat yhdessä lihasten kanssa elimistön tukirankana ja liikuntakoneistona. Luuston tehtävänä on myös suojata sisäelimiä, kuten sydäntä, keuhkoja ja aivoja. Lisäksi luusto toimii elimistön mineraalivarastona. Aikuisella on noin 206 luuta. Suurin ihmisen luista on reisiluu ja pienin korvan sisällä oleva kuuloluu (jalustin).

Luusto on elävää kudosta, joka uusiutuu läpi elämän. Luuston uusiutuminen on hidasta, sillä luuston uusiutuminen kokonaisuudessaan vie noin kymmenen vuotta. Luun uusiutuminen tapahtuu luuta hajottavien solujen (osteoklastit) ja luuta muodostavien solujen (osteoblastit) yhteistyönä. Luun aineenvaihdunnan ollessa tasapainossa luunrakentajasolut rakentavat yhtä paljon uutta luukudosta tilalle kuin luunsyöjäsolut ovat sitä ”syöneet”. Luusto haurastuu, jos luunsyöjäsolut toimivat tehokkaammin luunrakentajasoluihin nähden. Osteoporoosissa on kyse luuston tavanomaista runsaammasta haurastumisesta.

Luukudoksen rakenne vaihtelee luuston eri osissa. Pitkien luiden varsiosat ja luiden pintaosat ovat kuoriluuta. Kuoriluu on kovaa, sillä sen rakenneosat ovat tiiviisti ja säännöllisesti järjestäytyneet. Luiden päät, pienten luiden sisäosat ja nikamat ovat pääasiassa hohkaluuta. Hohkaluun rakenne on pesusienimäinen, minkä vuoksi se on kestävyydeltään kuoriluuta heikompaa.

Luustoterveelliset elämäntavat

Luustoliiton puheenjohtaja Heli Viljakainen antaa videoilla vinkkejä luustoterveellisiin elämäntapohin. Videot on tehty yhteistyössä Elixirin kanssa.

LUUSTOKUNTOUTUJAN KOTIVOIMISTELUVIDEOT

Alta löydät kotivoimisteluohjelmat videoina. Kolmen tason kotivoimisteluohjelmat ovat tilattavissa esitteinä ja julisteina Materiaalit-sivulla. Saat ladattua ohjelmat myös PDF-tiedostoina:

LUUSTOKUNTOUTUJAN KEVYT KOTIVOIMISTELUOHJELMA

Kevyt ohjelma sopii myös sinulle, jolla on todettu nikamamurtumia. Keskustele harjoittelun aloittamisesta ensin lääkärisi kanssa. Tee kaikki liikkeet siten, että ne eivät lisää kipua. Ennen harjoittelun aloittamista lue Kevyen ohjelman tarkempi ohjeistus.

LUUSTOKUNTOUTUJAN KESKITASON KOTIVOIMISTELUOHJELMA

LUUSTOKUNTOUTUJAN VAATIVA KOTIVOIMISTELUOHJELMA