Luustokurssin ohjaaja

Oletko sinä se sosiaali- ja terveysalan tai hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattilainen, joka tukee osteoporoosia sairastavan toimintakykyistä ja mielekästä arkea? Työskenteletkö julkisella sektorilla ja kaipaat maksuttomia ryhmänohjauksen työvälineitä käyttöösi? Voisitko sinä olla kurssiohjaaja, joka antaa eväitä osteoporoosia sairastavan omahoidon toteutukseen ja kokonaisvaltaiseen kuntoutumiseen?

Luustokurssi on viiden lähitapaamisen tai kuuden videovälitteisen tapaamisen tavoitteellinen kokonaisuus. Kurssi on suunnattu henkilöille, joilla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kurssin teemoja ovat sairauden kanssa eläminen ja omat voimavarat, luusto ja osteoporoosi, monipuolinen ravitsemus, riittävä kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saanti, liikunta sekä kaatumisen ehkäisy. Kurssi sisältää alku- ja loppukartoitukset, välitehtäviä sekä menetelmät yksilöllisen tavoitteen asettamisen tueksi. Luustoliitto tarjoaa maksutta kurssiohjaajakoulutuksen, osallistujan ja ohjaajan materiaalit, vinkit toiminnallisiin harjoituksiin ja tuen kurssin järjestämiseen. Kurssin päätyttyä Luustoliitto kokoaa puolestasi kurssitulokset, joita voit hyödyntää omassa työympäristössäsi.

Missä?

Luustokursseja voidaan järjestää erityyppisissä sote- tai hyte-yksiköissä, kuten esimerkiksi palvelukeskuksissa, terveysasemilla, terveysneuvontapisteissä tai liikuntatoimen toimipaikoissa. Luustokursseja järjestetään mm. Helsingissä ja Tampereella monessa eri palvelukeskuskessa.

Kokemuksia

Ammatilaisille Luustokurssi tarjoaa valmiin, maksuttoman ja toimivan työvälineen, jonka avulla voidaan tavoittaa laajasti osallistujia. Kursseilla tieto muuttuu arjen teoiksi. Kurssit vahvistavat luottamusta tulevaisuuteen ja omien tekojen merkitykseen: Minä itse voin vaikuttaa toimintakykyyni eikä sairauden tarvitse jarruttaa oman näköistä elämää.

Fyysinen toimintakyky on parantunut valtaosalla osallistujisat omien arjen muutosten ansioista, ravitsemusta on kohennettu ja kotiympäristöä muokattu turvallisemmaksi. Kurssien myötä on rohkaistuttu lähtemään liikkeelle kotoa ja osallistumaan erilaisiin ryhmiin ja tapahtumiin. Vertaistuki ja uudet ystävät on koettu tärkeänä antina.

Tutustu Annika Timosen (Koskelan palvelukeskus, Helsinki) ja Essi Sernin (Pohjois-Haagan palvelukeskus, Helsinki) kokemuksiin Luustokurssien ohjaamisesta. Myös katsomalla videot kurssin ohjaamisesta ja kurssin hyödyistä osallistujille saat lisätietoa.

Kurssiohjaajaksi?

Luustoliiton maksuttoman kurssiohjaajan koulutuksen kesto on 6 tuntia ja se voidaan järjestää toimipaikassasi tai etänä. Koulutus antaa valmiudet kurssien ohjaamiseen. Koulutus soveltuu julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon tai hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattilaisille, esimerkiksi terveyden- ja sairaanhoitajille, toiminta- ja fysioterapeuteille, sosiaaliohjaajille sekä murtuma-, luusto- ja osteoporoosihoitajille. Kurssiohjaajat muodostavat myös moniammatillisen verkoston, jossa syntyy yhteistyötä ja uusia ideoita.

Seuraava kaksiosainen kurssiohjaajakoulutus järjestetään etänä keväällä 2022. Koulutuksen tarkemmat tiedot julkaistaan tällä sivulla joulukuussa. Olet tervetullut koulutukseen, jos sitoudut järjestämään julkisen sektorin toimipaikassasi vähintään yhden lähi- tai etäkurssin vuoden 2022 aikana.

Lisätietoa kurssiyhteistyöstä ja kurssiohjaajan koulutuksesta: Pauliina Tamminen 050 371 4558 pauliina.tamminen@luustoliitto.fi

Osteoporoosin hoitamattomuuden hinta on korkea. Osteoporoosia sairastavat ovat keskeistä riskiryhmää murtumia, myös lonkkamurtumia ajatellen. Tarjoamalla kuntoutusta hyvissä ajoin, tuetaan kuntoutujia oman toimintakykynsä ja terveytensä pitkäaikaiseen ylläpitämiseen. Vähemmän kaatumisia, vähemmän murtumia, parempaa ja mielekkäämpää arkea. Hyödyt näkyvät niin kuntoutujan arjessa, ammattilaisresurssien käytössä kuin maakuntien kukkarossakin.