Osteoporoosi tunnistetaan ja hoidetaan huonosti

TIEDOTE 23.11.2023

Yhteiskunnalle kalliin, elämänlaatua voimakkaasti heikentävän ja kuolemanriskiä lisäävän osteoporoosin hoito on huonoa. Asiasta kertovat kansainväliset ja kansalliset tutkimukset sekä potilaskyselyn alustavat tulokset, joita esiteltiin eilen startanneen eduskunnan osteoporoosiryhmän ”Kovat luut kokoontuvat” kokouksessa.

“Hoitamaton osteoporoosi heikentää elämänlaatua ja toimintakykyä sekä voi lyhentää elinikää. Meillä ei ole varaa jättää osteoporoosia hoitamatta, jos ajatellaan asiaa sekä yhteiskunnan että sairastavan näkökulmasta”, sanoo juuri valitun eduskunnan osteoporoosiryhmän Kovat luut kokoontuvat puheenjohtaja ja eduskunnan 1. varapuhemies Paula Risikko

Eduskunnan osteoporoosiryhmän kokouksessa 22.11.2023 esiteltiin kansainvälisen Scope’21-tutkimuksen ja kansallisen elokuussa Lääkärilehdessä julkaistun murtumatutkimuksen tuloksia sekä alustavia tuloksia pian julkaistavasta osteoporoosia sairastavien potilaskyselystä. Ne olivat surullista kuultavaa ryhmäläisille.

Kyse on myös yhteiskunnalle merkittävästä taloudellisesta asiasta, sillä osteoporoosia sairastaa 336 000 suomalaista aiheuttaen 45 000 murtumaa vuosittain. Murtumat lisäävät tarvetta hoitoon ja vaikeat murtumat hoivan tarvetta. Kaikkiaan osteoporoosi aiheuttaa 611 miljoonan euron kulut yhteiskunnalle. Osteoporoosi myös lisää kuolleisuutta: osteoporoosiperäiset murtumat olivat kolmanneksi yleisin ennenaikaisen kuoleman syy Ruotsissa. Samanaikaisesti tiedossa on, että osteoporoosin hyvällä hoidolla voidaan alentaa murtumariskiä jopa 50–80 % 6–12 kuukauden aikana.

”Osteoporoosiin on olemassa tehokasta hoitoa, mutta ilmeisesti osteoporoosia pidetään luontaisena asiana, eikä sitä sen vuoksi hoideta. Osteoporoosi on kuitenkin sairaus, joka ehdottomasti pitää hoitaa”, toteaa Risikko.

Hoitamattomana osteoporoosi etenee lisäten merkittävästi uusien ja yleensä aiempaa vaikeampien murtumien riskiä. Suomalaistutkimuksen mukaan pienienergiaisen murtuman saaneista lähes joka neljännellä on ollut aiempi murtuma edellisen vuoden aikana. Tästä huolimatta vain pieni osa potilaista pääsi osteoporoosin hoidon piiriin. Potilaskyselyn mukaan myös osteoporoosin hoidossa on haasteita, sillä jopa kolmas ei saanut diagnoosin saatuaan tietää, mitä osteoporoosi tarkoittaa. Tämä heikentää ilman muuta potilaan mahdollisuuksia hoidon toteuttamiseen.

”Suomen väestö vanhenee ja heidän toivotaan asuvan kotonaan toimintakykyisinä mahdollisimman pitkään. Nyt jos koskaan on hyvä syy laittaa hyvinvointialueiden osteoporoosin hoitopolut kuntoon tunnistamisesta ja osteoporoosin hoidosta aina hoidon tehon vaikuttavuuden seurantaan saakka”, sanoo Risikko.

Lisätiedot:
Ansa Holm, toiminnanjohtaja