Keliakiadiagnoosi: ensimmäinen askel parempaan luustoterveyteen

Keliakiaa esiintyy arvioiden mukaan kahdella prosentilla suomalaisista. Se on suurimpia määriä maailmassa. Keliakia aiheuttaa puutteellista ravintoaineiden, kuten kalsiumin ja D-vitamiinin, imeytymistä. Tämän vuoksi keliakiaa sairastavilla on kohonnut riski sairastua osteoporoosiin. Luun murtuminen tavallisessa arjen tilanteessa saattaakin olla keliakian ensimmäinen oire.

Keliakia on autoimmuunisairaus, joka voi ilmetä missä iässä tahansa. Keliakiaa sairastavien määrä on kasvussa erityisesti 50 vuotta täyttäneessä väestönosassa, josta vain osa saa diagnoosin.

Keliakia aiheutuu viljoissa olevan valkuaisaineen gluteenin intoleranssista. Gluteenia on vehnässä, rukiissa, ohrassa sekä näitä viljoja sisältävissä ruoissa ja elintarvikkeissa.

Keliakia aiheuttaa ohutsuolen limakalvolla tulehduksen ja suolinukan vaurioitumisen joko osittain tai kokonaan. Se puolestaan vaikuttaa suolen kykyyn imeä ravinteita ruoasta. Keliakian yleisimpiä oireita ovat krooninen ripuli ja vatsavaivat, laihtuminen ja anemia sekä ravintoaineiden heikko imeytyvyys.

Keliakia voi olla myös vähäoireinen, jolloin se voi ilmetä mm. monenlaisina lievinä vatsaoireina tai laktoosi-intoleranssina. Keliakia voi ilmetä myös suoliston ulkopuolella, esimerkiksi pysyvien hampaiden kiillevaurioina, niveloireina ja ihokeliakiana. Myös murtuma esimerkiksi kävellessä kompastuessa voi olla keliakian merkki.

Keliakia olisi tärkeää tunnistaa, jotta voidaan aloittaa gluteeniton ruokavalio mahdollisimman pian ensimmäisten oireiden ilmaannuttua.

– Hoitamattomana keliakia voi johtaa osteoporoosiin. Piilevän keliakian ensimmäinen merkki voikin olla tavallisessa arjen tilanteessa tullut murtuma, muistuttaa Luustoliiton toiminnanjohtaja Ansa Holm.

Gluteeniton ruokavalio on tällä hetkellä keliakian ainoa ja koko eliniän kestävä hoitomuoto. Hoitamalla keliakiaa hoitaa samalla myös luustonsa terveyttä.

Osteoporoosia epäiltäessä ja osteoporoosin hoitoa aloitettaessa onkin erittäin tärkeää selvittää mahdollinen osteoporoosin aiheuttaja.

Ansa Holm
Suomen Luustoliitto ry
050 303 8129
ansa.holm@luustoliitto.fi

Lähteitä ja lisätietoja:

Lautasella-erityisruokavaliomessut 28.-29.10.2023: Tervetuloa Luustoliiton osastolle 3k17

Osastolla saat tietoa luustoterveydestä ja luustolle terveellisestä ravitsemuksesta. Lisäksi tarjolla on esitteitä, oppaita ja muuta luustoteemaista materiaalia.

Teemaan liittyvät luennot:

la 28.10. klo 11:30-12:00 ravitsemusterapeutti TtM Jan Verho: Luustolle terveellinen ravinto.
su 29.10. klo 14:00-14:30 Luustoliiton toiminnanjohtaja Ansa Holm: Ravintoa luustolle.