Digitaalinen Keliakia ja luuston terveys -polku

Keliakiaa sairastavilla on kohonnut riski sairastua osteoporoosiin. Luun murtuminen tavallisessa arjen tilanteessa, kuten kävellessä kompastuessa, saattaakin olla keliakian ensimmäinen oire.

Myös osteoporoosia epäiltäessä ja osteoporoosin hoitoa aloitettaessa onkin erittäin tärkeää selvittää mahdollinen osteoporoosin aiheuttaja.

Keliakia olisi tärkeää tunnistaa, jotta voidaan aloittaa gluteeniton ruokavalio mahdollisimman pian ensimmäisten oireiden ilmaannuttua. Hoitamattomana keliakia voi johtaa osteoporoosiin. Gluteeniton ruokavalio on tällä hetkellä keliakian ainoa ja koko eliniän kestävä hoitomuoto.

– Keliakiaa sairastavan on tärkeää noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Mutta samalla on hyvä ottaa huomioon myös muut luustolle terveelliset elintavat. Hoitamalla keliakiaa hoitaa samalla myös luustonsa terveyttä, muistuttaa toiminnanjohtaja Ansa Holm Luustoliitosta

Luustoliitto on julkaissut digitaalisen Keliakia ja luuston terveys -polun keliakiaa sairastavien luuston terveyden tueksi. Polku on tehty Luustoliiton ja Keliakialiiton yhteistyönä. Polulle on tuottanut sisältöä myös Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelija Amanda Kinnunen osana keväällä 2023 valmistunutta opinnäytetyötään.