IBD voi aiheuttaa osteoporoosin

TIEDOTE 7.10.2021

Tulehdukselliset suolistosairaudet (IBD = haavainen paksusuolentulehdus ja Crohnin tauti) ovat lisääntyneet Suomessa voimakkaasti viime vuosikymmeninä. Niihin liittyy liitännäissairauksia, joista yksi yleisimmistä on osteoporoosi.

Asiasta kertoi emeritusprofessori ja Helsingin yliopistossa ja HUS:in Vatsakeskuksessa tutkijana toimiva Martti Färkkilä tänään järjestetyssä Luustoliiton mediatilaisuudessa.

Suomessa noin 54 000:llä on IBD-diagnoosi. Tulehdukselliset suolistosairaudet ovat kroonisia ja uusiutuvia sairauksia, joiden syntymekanismiin ajatellaan liittyvän ympäristö- ja ravintotekijät, suolistobakteerit sekä geneettinen alttius.

Färkkilän mukaan IBD:tä sairastavien sairastuminen osteoporoosiin vaihtelee:

• Sairaalahoidossa ja seurannassa olevista Crohn-potilaista useammalla kuin joka toisella voi olla osteoporoosi: heillä voi olla toistuvia steroidikuureja ja imeytymishäiriöitä – toisaalta osalla on täysin normaali luuntiheys.
  • Haavaista paksusuolentulehdusta sairastavilla, joilla on aluksi useita steroidikuureja, on yleensä osteopenia tai mahdollisesti ohimenevästi osteoporoosi; yleensä luuston tila korjaantuu, kun steroidihoidot lopetetaan tulehduksen rauhoituttua.
  • Proktiittia eli pelkästään peräsuolen alueelle rajoittuvaa tulehdusta sairastavilla osteoporoosi on poikkeuksellista.

Suurin riski luuston haurastumiseen liittyy kroonisesti aktiiviseen IBD-sairauteen, pitkiin steroidihoitoihin ja suolistosairauksiin liittyviin imeytymishäiriöihin.

Färkkilä kertoi, että terveydenhuollon ammattilaisille luuston terveys tulee useimmiten mieleen, kun aloitetaan steroidihoidot (glukokortikoidit), mutta systemaattista luuston kunnon kartoitusta ei aina tehdä. Ammattilaisen tulisi huomioida luustoon vaikuttavat yleiset ja kuhunkin IBD-potilaaseen liittyvät erityiset riskitekijät. Yleisinä tekijöinä ovat mm. tupakointi, sukuhistoria, aiemmat murtumat sekä naisten osalta menopaussi.

Kaikille IBD:tä sairastaville Färkkilä suosittelee vähintään 20 mikrogramman D-vitamiinilisää:

• D-vitamiini rauhoittaa tulehdusta.
  • Matalat D-vitamiinitasot voivat altistaa IBD:lle.
  • Luusto tarvitsee D-vitamiinia.

IBD-potilaan hoitopolussa olisi Färkkilän mukaan hyvä huomioida myös luustoa vahvistavat tekijät: monipuolinen, säännöllinen liikunta ja terveellinen, monipuolinen ravitsemus. Lisäksi tupakointi on tärkeää lopettaa ja alkoholin käytön pitäisi olla kohtuullista.

Terveydenhuollon henkilöstön on hyvä seurata ja selvittää luuston kuntoa erityisesti aktiivisen taudin eri vaiheissa ja havahtua viimeistään silloin, jos IBD-potilaalle tulee murtuma.

Lisätietoa luustosta ja osteoporoosista löydät Suomen Luustoliitto ry:n verkkosivuilta ja tulehduksellisista suolistosairauksista IBD ja muut suolistosairaudet ry:n verkkosivuilta.

Luustoliiton mediatilaisuus liittyi Luustoviikkoon, jota vietetään 18.-24.10.2021. Luustoviikon tarkoituksena on tukea luustoterveyden edistämistä ja edistää osteoporoosin tunnistamista

Yhteystiedot: Ansa Holm, toiminnanjohtaja p. 050 303 8129 tai ansa.holm@luustoliitto.fi