EKLI-hankkeen kuulumisia 2/2021

Mitä pidät Ehkäistään kaatumiset liikunnalla (EKLI) -hankkeen logosta? Se ilmentää hankkeen teemoja: liikkuen tasapainoa ja liikkumisvarmuutta, uskallusta kokeilla, harjoitella ja kehittyä, ehkäistä kaatumisia. Vaikka hanke tunnetaan logosta, se tulee olemaan vain murunen tämän kolmivuotisen Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman hankkeen aikaansaannoksista.

Luustokuntoutujan kotivoimisteluohjelmalle seuraaja

Tällä hetkellä hankkeessa työstetään materiaaleja liikkumisen ja kaatumisten ehkäisyn tueksi. Luustoliiton aiemmin julkaiseman luustokuntoutujan kotivoimisteluohjelman suosio on ollut niin vahvaa, että haluamme tarjota vastaavalla idealla uutta materiaalia.

EKLI-hankkeen perustana oleva OTAGO-harjoitteluohjelma on Uudessa-Seelannissa kehitetty ohjelma iäkkäiden kaatumisten ehkäisemiseksi. Koostamme sen keskeisimmistä liikkeistä kolmiosaisen harjoituskokonaisuuden. Materiaalin tarkoituksena on tarjota yhdenlainen vaihtoehto tutustua ja tehdä tehokkaiksi osoitettuja lihasvoima- ja tasapainoharjoitteita kotiympäristössä.

Liikuntaryhmästä tukea kaatumisten ehkäisyyn

Voisiko jäsenyhdistyksessänne olla kiinnostusta ja mahdollisuuksia harjoitella ryhmämuotoisesti OTAGOa koulutetun liikunnan vertaisohjaajan/-ohjaajien johdolla? Liikunnan vertaisohjaajille järjestetään aiheeseen liittyviä kaksipäiväisiä koulutuksia loppusyksyllä. Koulutuspaikoiksi on ajateltu ainakin Tamperetta ja Helsinkiä, mahdollisesti myös esimerkiksi Jyväskylää. Käytännönläheisen koulutuksen aikana perehdytään turvalliseen ryhmänohjaamiseen, nousujohteiseen OTAGO-harjoitteluun sekä sen yksilölliseen soveltamiseen. Lisäksi liikkeistä tehdään videot. Videoidut liikkeet tukevat ohjausta ja ne tulevat myös olemaan kaikkien kiinnostuneiden hyödynnettävissä sekä tukena harjoittelussa. Koulutusten jatkumona perustetaan kiinnostuneissa yhdistyksissä ryhmiä, jotka pilottiluonteisesti aloittavat OTAGOn mukaisen harjoittelun.

Kannustamme kokeilemaan tuellamme uutta. Yhdistys saa kauttamme käyttöönsä valmiit materiaalit sekä harjoittelussa tarvittavat harjoittelupainot ainakin pilottivaiheessa.

Tutustuen ja yhdessä kokeillen

Pidän tärkeänä tutustua kuhunkin Luustoliiton jäsenyhdistykseen ja sen erityispiirteisiin. Muiden toimien lisäksi olen ollut erikseen yhteydessä muutaman jäsenyhdistyksen nimettyyn liikuntavastaavaan. Keskusteluissa kartoitan yhdistyksen nykyistä liikuntatoimintaa sekä kiinnostusta EKLI-hankkeen tarjoamiin vaihtoehtoihin liikuntatoiminnan kehittämisessä.

Selvitystyö jatkuu – olen vähitellen, mutta varmasti, kaikkiin yhteydessä. Tuokaa tarpeenne ja toiveenne rohkeasti esille. Mietitään yhdessä teille sopivimmat tavat hyötyä hankkeen tarjonnasta.

Toivon mukaan kesän myötä helpottuva koronatilanne mahdollistaisi minulle yhdistysvierailut. Odotan innolla tapaamisiamme kasvokkain. Sitä ennen pidän ”kädet savessa” täällä toimiston puolella.

Kannustan olemaan yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse, mikäli haluat kysyä tai keskustella kanssasi jostakin EKLI-hankkeen teemasta. Ehkä näemme myös ”linjoilla” Teamsin välityksellä. Aurinkoa kevääseen, pysytään terveinä ja aktiivisina!

TEKSTI: Eerika Tiirikainen
LOGO: VALOKKI DESIGN OY / Heidi Alamikkelä