OTAGO-harjoittelu ja kaatumisen ehkäisy

Tilaisuus on päättynyt. Seuraa tiedotusta tulevista koulutuksista verkkosivuillamme.

Luustoliitto järjestää marraskuussa 2023 terveys- ja liikunta-alan ammattilaisille maksuttoman OTAGO-harjoittelu ja kaatumisen ehkäisy -verkkokoulutuksen. Koulutuksen tarkoitus on tukea osaamista liikuntaharjoittelusta, joka tutkitusti ehkäisee myös kaatumisia.

Liikuntaharjoittelu on keskeinen osa näyttöön perustuvaa kaatumisten ehkäisyä. Kotona asuvien iäkkäiden kaatumisia ja kaatumisvammoja pystytään tehokkaimmin ehkäisemään monipuolisella, erityisesti tasapainon ja lihasvoiman parantamiseen tähtäävällä liikuntaharjoittelulla. Liikunta on myös yksi keskeisistä osteoporoosin omahoidon osa-alueista sekä keino ehkäistä kaatumisista aiheutuvia murtumia.

Tasapainoa ja alaraajojen lihasvoimaa kehittävän, nousujohteisen OTAGO-kotiharjoittelun tiedetään olevan kustannustehokkainta yli 80-vuotiailla ja iäkkäillä, joilla on korkea kaatumisvaara. Koulutuksessa perehdytään vankkaan tutkimusnäyttöön perustuvaan OTAGO-ohjelmaan sekä sen keskeisiin harjoitusperiaatteisiin soveltaen sitä käytäntöön. Koulutuksen jälkeen sinulla on perustieto ja valmiudet hyödyntää ohjelmaa käytännön työssäsi.

Kenelle?

Terveys- ja liikunta-alan ammattilaisille (esim. fysioterapeutit, kuntien liikunnanohjaajat / erityisliikunnanohjaat jne.), jotka työssään ohjaavat liikuntaa 65 vuotta täyttäneille.

Milloin?

Verkkokoulutus (3 h Teams-yhteydellä) + ennakkotehtävä

• Ennakkotehtävä 20.11.-27.11.
  • Verkkokoulutus ke 29.11.2023 klo 12–15
    • Ennakkotehtävän purku
    • Kaatumisvaaran arvioinnista käytännön toimiin
    • OTAGO-harjoittelu – mikä, miksi?
    • Ohjelma käytännössä: ryhmätyöskentelyä
    • Tehtävän purku
    • Testaaminen harjoittelun tukena
    • Liikuntamateriaaleista tukea työhön
    • Yhteenveto ja palaute
    • Koulutuksen päätös
  • Seurantakysely 8.-21.1.2024

Koulutus toteutetaan osana Ehkäistään kaatumiset liikunnalla (EKLI) -hanketta.

Hae mukaan!

Ilmoittautuminen alkaa ke 25.10. klo 6.00 ja päättyy 19.11. klo 23.45

Koulutukseen voidaan ottaa korkeintaan 20 henkilöä. Mikäli ilmoittautuneita tulee enemmän, voidaan 10 henkilöä ottaa varasijalle mahdollisten peruutusten varalle.

Täyttämällä ilmoittautumislomakkeen hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt. Koulutuksen suorittaneiden henkilötietoja säilytetään kaksi vuotta koulutuksesta. Henkilötietoja voidaan käyttää koulutuksen jälkeen muun muassa uusista liikunnan ohjaamiseen liittyvistä materiaaleista sekä mahdollisista jatkokoulutuksista viestimiseen. Mikäli ilmoittautunut jää varasijalle, poistetaan henkilötiedot viimeistään viikon kuluttua koulutuksesta.

Lisätietoja: Aliisa Uotila 050 543 0213 tai aliisa.uotila@luustoliitto.fi