Osteoporoosin tunnusmerkit

Osteoporoosiin voi sairastua kuka tahansa ikään ja sukupuoleen katsomatta. Osteoporoosia sairastaa noin 400 000 suomalaista. Lisäksi on arviolta 400 000 suomalaista, joilla on osteopenia. Luunmurtumia, joiden taustalla on osteoporoosi, tulee 30 000–40 000 vuosittain.

Osteoporoosi voidaan jaotella primaariseen ja sekundaariseen osteoporoosiin. Primaarisen osteoporoosin taustalla ei ole yhtä selvää syytä, vaan se voi liittyä esimerkiksi perinnölliseen alttiuteen, vaihdevuosien jälkeiseen tilaan tai ikääntymiseen. Sekundaarisessa osteoporoosissa on osoitettavissa jokin selvä syy, kuten lääkitys (esim. pitkäaikainen kortisonihoito, syöpähoidot) tai sairaus (esim. hormonihäiriö, keliakia, kilpirauhassairaus, diabetes).

Osteoporoosi on usein oireeton ennen murtumaa. Osteoporoosin tunnusmerkkejä ovat arjen tilanteessa tullut murtuma, vähintään 4 cm lyhentynyt pituus, kumara ryhti tai äkillinen selkäkipu.