Luustoystävällistä ruokaa ja omahoidon tukea

Keväällä 2022 järjestettiin Rovaniemellä Lujien luiden reseptit -kurssi Suomen Luustoliiton ja Lapin Marttojen yhteistyönä. Kurssilla käsiteltiin osteoporoosin ja osteopenian omahoitoa jokaisen osallistujan oman arjen näkökulmasta sekä valmistettiin luustoystävällistä ruokaa yhdessä.

Yhteistyön alku

Vuonna 2020 Luustoliiton tavoitteellisten kurssien valikoimaan lisättiin yhteistyössä eri järjestöjen ja muiden vastaavien tahojen kanssa järjestetyt kurssit. Yhteistyössä järjestetyt kurssit on suunnattu henkilöille, joilla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Lisäksi yhteistyötaholla on yleensä jokin oma kriteerinsä kurssille. Kursseja on esimerkiksi järjestetty henkilöille, joilla on osteoporoosin lisäksi jokin toinen pitkäaikaissairaus, kuten kilpirauhassairaus.

Yksi osteoporoosin omahoidon kulmakivistä on monipuolinen ravitsemus sekä riittävä kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saanti. Arjen toimivuus ja toimintakyky kulkevat käsi kädessä omahoidon kanssa. Niinpä Luustoliitto lähestyi Marttaliittoa ja Marttapiirejä. Lapin Martat innostuivat yhteistyöehdotuksesta, ja kurssin suunnittelu alkoi kesällä 2021.

Padat porisemaan

Lujien luiden reseptit -kurssi alkoi helmikuussa 2022 Lapin Marttojen tiloissa Rovaniemellä. Kurssille osallistui kymmenen innostunutta rouvaa. Osallistujien keski-ikä oli 68 vuotta. Kurssilla oli yhteensä viisi tapaamista keväällä ja jatkotapaaminen syksyllä. Kurssin ohjaajina toimivat Paula Aho Lapin Martoista ja Pauliina Tamminen Luustoliitosta.

Luustoterveellisen ruokavalion lisäksi osteoporoosin omahoidon teemoina kurssilla olivat muun muassa liikunta, kaatumisen ehkäisy sekä lepo ja uni. Teemoista oli tapaamisissa lyhyt alustus. Lisäksi teemoja käsiteltiin keskustellen pareittain ja pienryhmissä sekä pienten henkilökohtaisten tehtävien ja pohdintojen avulla. Jokainen kurssin osallistuja asetti itselleen myös konkreettisen omahoidon tavoitteen, jota kohti hän eteni kurssin aikana.

Jokaisessa tapaamisessa myös valmistettiin ja nautittiin yhdessä kokonainen monipuolinen ateria Marttojen maukkaita reseptejä hyödyntäen. Ruokateemoina kurssilla olivat muun muassa yhden kattilan taktiikka, arkiruoka ja kasviskeittiö. Marttojen hyvillä ohjeilla ja kurssin osallistujien taitavissa käsissä syntyivät muun muassa kalamunaskarulla (resepti sivulla 17), linssikeitto ja härkäpapuporkkanapihvit. Lisukkeena aterioilla oli aina monipuolinen ja värikäs salaatti sekä esimerkiksi raasterieskoja ja punajuurihummusta. Joka aterian kruunasi jälkiruoka, kuten marjarahka, sitruunaiset letut tai aprikoosikauramisu. Tapaamisista lähdimme kotiin vatsat täynnä ja hyvillä mielin.

Maukkaat ateriat syntyivät kurssilla yhteistyönä.

Kurssin antia

Kun verrattiin kurssin alussa ja lopussa tehtyä osallistuja-arviointia, niin osallistujien kokemus omahoitotaidoistaan kehittyi parempaan suuntaan kurssin aikana. Omahoitotaitoja ovat muun muassa tietotaito, voimavarat ja luottamus omiin kykyihin.

– Tärkeintä mielestäni oli ymmärrys siitä, kuinka paljon itse pystyy vaikuttamaan terveyteensä, yksi kurssin osallistujista tiivistää.

Kaikki osallistujat saavuttivat joko kokonaan tai osittain itselleen asettamansa tavoitteen kurssin aikana. Lisäksi seurannassa kuusi kuukautta kurssin päättymisen jälkeen kaikilla osallistujilla olivat kurssin aikana tehdyt konkreettiset muutokset jääneet joko kokonaan tai osittain osaksi arkea. Muutoksia osallistujat tekivät muun muassa monipuoliseen ruokavalioon, ateriarytmiin, proteiinin saantiin ja liikunnan monipuolisuuteen.

– Ruuan laittaminen yhdessä oli hienoa ja siinä tutustuttiin, kertoo eräs kurssin osallistujista.

Kokkaamisen lisäksi yhdessä ateriointi loi kurssilla hyvät puitteet yhdessä ololle ja keskusteluille. Monet osallistujista kertoivat kurssilta saadun vertaistuen olleen kurssin tärkeintä antia. Osallistujat vaihtoivat kokemuksiaan ja jakoivat vinkkejä.

Moni koki helpottavana sen, ettei ole enää tilanteensa kanssa yksin. Kurssiryhmää kuvattiin mahtavaksi ja mukavaksi. Myös yhteistyötä ruuanlaitossa kehuttiin. Ohjaajia puolestaan kuvattiin kannustaviksi.

– Kurssi ja sen ohjaajat saavat arvosana 10+, summaa yksi kurssin osallistuja ja jatkaa:

– Sain paljon tietoa tarvitsemastani ravinnosta ja opin uudenlaisia ruuanlaittotapoja.

Osallistujat perehtyivät muun muassa kasvisruokien monipuolisuuteen ja helppouteen. Kurssilla kokeillut ja mukaan saadut reseptit jäivät ahkeraan käyttöön osallistujien arjessa myös kurssin päätyttyä.

Tulevaisuus

Jatkoa monipuoliselle ja antoisalle kurssille toivottiin. Kurssin osallistujat kertoivat heillä olevan tuttavia, jotka ovat kiinnostuneet vastaavasta kurssista. Ohjaajat olivat kurssin osallistujien ohella erittäin tyytyväisiä yhteistyökurssiin, joka oli ensimmäinen laatuaan. Luustoliitto on kiinnostunut vastaavasta yhteistyöstä jatkossa myös muiden Marttapiirien kanssa.

– Toivottavasti tällainen kurssi saadaan myös muille paikkakunnille, yksi kurssin osallistujista toteaa.

Kurssin ohjaajat Pauliina Tamminen ja Paula Aho.

Teksti: Paula Aho, Lapin Martat ja Pauliina Tamminen, Luustoliitto
Kuvat: Luustoliitto

Artikkeli on julkaistu aiemmin Luustotieto 1/2023 -lehdessä.

Sinua saattaa kiinnostaa