Luustoneuvonta: liikkumisen apuvälineet

Kysymys:

Liikkumiseni on pikkuhiljaa vuosien kuluessa huonontunut. Tyttäreni tyrkyttää minulle rollaattoria. En ole oikein innostunut asiasta, kyllähän minä ilmankin liikun täällä kotona. Kannattaisikohan se kuitenkin ottaa käyttöön?

Vastaus:

Kertomasi perusteella tulkitsen, että elinpiirisi on saattanut jonkin verran kaventua aiemmasta toimintakykysi alennuttua. Rollaattori voisi helpottaa sinua esimerkiksi kodin ulkopuolella liikkumisessa ja halutessasi laajentaa elinpiiriäsi.

Rollaattori lisää liikkumisvarmuutta- ja turvallisuutta. Monen käyttäjän mielestä se on tuonut myös vapautta omaan liikkumiseen. Kun liikkuminen on rollaattorin avulla helpompaa ja turvallisempaa, se edistää usein liikkeelle lähtemistä. Useimmiten liikkumisen apuvälineen käyttöönotto myös huomaamatta parantaa fyysistä kuntoa arjen aktiivisuuden lisäännyttyä.

Liikkumisen helpottuminen vaikuttaa moniin elämän osa-alueisiin, kuten sosiaalisten suhteiden hoitamiseen, asiointiin ja mieluisiin harrastuksiin lähtemiseen. Rollaattori voi olla apuna lievittämässä myös mahdollista kaatumisen pelkoa, joka jo itsessään on usein esteenä liikkeelle lähtemiselle. Liikkumisen apuvälineen käyttöönotto hyvissä ajoin voi ennalta ehkäistä tai viivästyttää haastavampien toimintakyvyn pulmien ilmaantumista.

On toki aivan ymmärrettävää, että rollaattorin käyttöönottoon voi liittyä myös hankalia tunteita. Nämä tunteet ovat aivan sallittuja ja inhimillisiä. Rollaattorin käytön aloittaminen voi esimerkiksi hieman pelottaa, jännittää ja hävettääkin. Saattaa tuntua, että apuvälineen käyttöönotto on luovuttamista, vaikka sitä se ei vähimmässäkään määrin ole. Ennemminkin sen voi nähdä oman itsenäisyyden ja omatoimisuuden ylläpitämisenä ja lisäämisenä.

Onko sinulla joku paikka tai tapahtuma, johon haluaisit mennä, mutta jonka olet ehkä jättänyt väliin liikkumisen epävarmuuden vuoksi? Jos sinulla olisi rollaattori käytössä, olisiko meneminen silloin mahdollista? Rollaattorin voi nähdä työkaluna, jonka avulla on mahdollista toteuttaa toivomiaan asioita.

Rollaattori toimii mainiona arjen toimien sekä liikkumisen harrastamisen apuna. Sen korissa voi kätevästi kuljettaa pienen määrän tavaroita tai vaikka ostoksia. Apuvälineen tukemana voi turvallisin mielin lähteä omalle pihalle tai vähän pidemmälle kävelylle. Esimerkiksi lähiluonnon kävelytiet saattavat olla uusi mahdollisuus, kun matkassa kulkee mukana samalla istuin, jolla voi tarvittaessa levähtää.

Jos talvikelillä kodin läheltä ei löydy hyväkuntoisia kevyen liikenteen väyliä, voi esimerkiksi ostoskeskus tarjota hyvät puitteet kävelylle. Joillakin paikkakunnilla järjestetään myös ohjattuja kauppakeskuskävelyitä. Jos rollaattori on käytössä kotosalla sisätiloissa, usein myös paikallaanoloa tulee helpommin tauotettua, kun käden ulottuvilla oleva rollaattori auttaa istumasta ylös nousemisessa.

Liikkumisen apuvälineen valinnassa on tärkeää, että se on itselle ja omaan tilanteeseen sekä elinpiiriin sopiva. Oleellista on, että apuväline sovitetaan ja säädetään käyttäjälleen. Apuvälinelainaamossa on hyvä keskustella ammattilaisen kanssa omista toiveistaan ja tarpeistaan apuvälineen suhteen. Esimerkiksi, käyttääkö rollaattoria lähinnä kodin sisällä liikkumiseen vai tarvitsisiko sitä pidemmille kävelymatkoille ulos.

Usein vasta käytännössä, omassa arjessa kokeiltuaan, tietää onko kyseinen apuväline juuri itselle sopiva ja arkeen helpotusta tuova. Kannustan sinua lämpimästi olemaan yhteydessä oman paikkakuntasi apuvälinelainaamoon ja juttelemaan rollaattorin tarpeestasi. Voithan ottaa rollaattorin itsellesi kokeiluun: mikäli siitä ei ole sinulle toivomaasi apua, sen voi palauttaa tai vaihtaa. Kokeilemalla et ainakaan menetä mitään.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Luustotieto 1/2023 -lehdessä.

Luustoneuvonta

Luustoneuvonta on Luustoliiton tarjoamaa luustokuntoutujille tarkoitettua kertaluontoista neuvontaa ja tukea erilaisissa osteoporoosin omahoitoon liittyvissä kysymyksissä (esim. ravitsemus, liikunta, lääkärin määräämän luulääkityksen itsenäinen toteutus ja yhdistystoiminta).

Puhelimitse luustoneuvontaa saa torstaisin klo 12.00–14.00 numerossa 050 337 7570. Soittaminen maksaa normaalin matkapuhelinmaksun verran.

Luustoneuvontaa saa myös lähettämällä sähköpostia osoitteeseen luustoneuvonta@luustoliitto.fi. Sähköposteihin vastataan noin viikon kuluessa. Sähköpostiin on hyvä liittää mukaan puhelinnumerosi, sillä joissain tapauksissa luustoneuvonnasta otetaan sinuun yhteyttä puhelimitse.