Kaatumatta kevääseen

Kevät on ihanaa aikaa, mutta samalla vaarallista. Päivällä lämmön noustessa kaduille tulee lumen sulamisvesiä, jotka yöpakkasten myötä jäätyvät. Niinpä katuja saattaa peittää hyvinkin salakavala ohut musta jää tai pahimmillaan jään päälle on satanut ohut lumikerros. Myös polanteista tulee aiempaa liukkaampia.

Yli 65-vuotiaille suomalaisille tapahtuu vuosittain reilut 100 000 tapaturmaa, joista valtaosa sattuu kotona sisätiloissa tai kotipihassa. Sairaaloissa hoidetaan vuosittain lähes 25 000 tapaturmaa ja niistä kuolemaan johtaa yli 1 000.

Ikääntyneiden yleisimmät tapaturmat ovat kaatumisia, liukastumisia tai matalalta putoamisia. Kaatumisvaara kasvaa iän myötä. Liukkaudesta johtuvia kaatumisia tapahtuu juuri tähän aikaan vuodesta, kun kadut ja tiet ovat erittäin liukkaita. Lisäksi ikääntyneiden kaatumistapaturmille altistavat myös monet sisäiset ja ulkoiset seikat, kuten sairaudet, liikkumisvaikeudet, heikentynyt näkö, lääkkeet, liukkaat lattiat, huono valaistus tai vaikkapa epäsopivat jalkineet.

Osteoporoosia sairastavilla henkilöillä luu on haurastunut ja siksi kaatuminen aiheuttaa useammin luunmurtuman kuin terveillä. 90 % lonkkamurtumista tulee nimenomaan kaatumisen seurauksena.

Lonkkamurtuma tuo toimintavajausta, laskee elämänlaatua, lisää laitoshoidon tarvetta ja aiheuttaa ennenaikaisia kuolemia. Lonkkamurtumapotilaista joka viides kuolee murtuman jälkeisen vuoden aikana. Yksilön näkökulmasta lonkkamurtuma aiheuttaa liikkumisvaikeuksia ja kipua sekä laskee elämänlaatua. Se on myös suuri seuraavan murtuman riski. Vain joka toisella aiemmin itsenäisesti kotona asuneella toimintakyky säilyy lonkkamurtuman jälkeen. 5 % itsenäisesti kotona asuneista ja joka viides kotihoidossa olleista joutuu ympärivuorokautiseen hoitoon. Lisäksi lonkkamurtuman hoito ja lonkkamurtuman seuraukset ovat hyvin kalliita yhteiskunnalle.

Kaatumisen ehkäisy kannattaa

Liukkaiden kelien aikana muistutamme ikääntyneitä ihmisiä jalkineiden liukuesteiden käytöstä ja kenkien nastoituksesta. Lisäksi muistutamme kiinteistöjen omistajia sekä teiden ja katujen kunnossapidosta vastaavia henkilöitä hiekoituksen tärkeydestä.

Lisätietoja:

Suomen Luustoliiton toiminnanjohtaja Ansa Holm