Onko tasapainosi terästä?

Onko tasapainosi terästä? -kampanja alkaa 4.1. lisäten tietoisuutta tasapainon merkityksestä, kaatumisen ehkäisystä ja luustoterveydestä. Tee tasapaino- sekä luustotesti ja harjoittele tasapainoasi monipuolisten vinkkien avulla. Onko tasapainosi terästä? -kampanja toteutetaan osana valtakunnallista Murtumatta mukana -ohjelmaa. Yhteistyössä Suomen Luustoliiton kanssa kampanjaa ovat toteuttamassa Eläkeliitto ja Svenska Pensionärsförbundet. Kampanja päättyy 3.2.

Turvallisen ja sujuvan liikkumisen edellytys on hyvä tasapaino. Pystyssä pysyäksemme tarvitsemme eri aistikanavien kautta tulevaa tietoa ympäristöstä ja kehomme asennosta sekä riittävästi lihasvoimaa asennon ylläpitämiseen ja korjaamiseen. Tasapaino on opittu taito, jota voidaan parantaa harjoittelemalla. Hyvä tasapaino tuo varmuutta liikkumiseen ja auttaa sitä kautta ehkäisemään kaatumisia sekä murtumia.
Kun painopiste siirtyy tukipinnan ulkopuolelle, horjahdamme. Seisoma-asennossa jalkapohjien väliin jäävä alue on kehon tukipinta. Seisoessamme pienessä haara-asennossa tukipinta on suurempi kuin jalkojen ollessa lähellä toisiaan. Mitä pienempi tukipinta on, esimerkiksi ollessamme päkiöiden varassa tai yhdellä jalalla, sitä parempaa kehonhallintaa asennon säilyttäminen vaatii. Tasapaino säilyy niin kauan, kun kehon painopiste pysyy tukipinnan rajojen sisällä. Pyrimme pysymään pystyssä erilaisia korjausstrategioita käyttäen. Näitä ovat esimerkiksi asentoa korjaavat liikkeet nilkasta, polvien ja lonkkien koukistus tai askeleen ottaminen. Liikkuessamme tasapainon säilyttäminen edellyttää jatkuvaa mukautumista muuttuvaan tukipintaan jokaisella askeleella.

Nainen tasapainoilee tehden vaaka-tasapainoliikkeen luistellen. Lisäksi kuvassa näkyy Onko tasapainosi terästä -kampanjan logo.

Tasapainoa on hyvä harjoittaa monipuolisesti erilaisilla harjoitteilla, oma kunto- ja taitotaso huomioiden.

Tasapainoharjoittelussa haastetaan tasapainon ylläpitoon osallistuvien aistien toimintaa sekä harjoitetaan tarkoituksenmukaisia tapoja korjata asentoa. Tasapainoharjoituksia on hyvä tehdä sekä paikallaan seisten että eri suuntaan liikkuen, jotta harjoittelu on riittävän monipuolista.

Tasapainoharjoittelussa on erityisen tärkeää huomioida turvallisuus. Vaikka tasapainoa tarkoituksellisesti haastetaankin harjoituksissa, eivät ne silti saa altistaa kaatumisille. Harjoittelu kannattaa aloittaa helpoista liikkeistä ja alkuun voi myös ottaa kevyesti tukea harjoituksia tehdessään. Tuen määrää on kuitenkin hyvä harjoittelun edetessä ja taitojen karttuessa vähentää. Tärkeää on myös tehdä monipuolisesti erilaisia harjoitteita ja siirtyä vähitellen haastavampiin harjoituksiin, jotta tasapaino kehittyy. Tasapainoharjoittelun voi yhdistää esimerkiksi kävelylenkkiin. Harjoittelun nousujohteisuus ja säännöllisyys ovat keskeisiä kehittymisen edellytyksiä.

Vinkkejä tasapainoharjoitteluun saat Onko tasapainosi terästä? -kampanjan aikana julkaisemistamme videoista ja muusta materiaalista. Testit, vinkit ja videot löydät kampanjasivulta, joka löytyy Eläkeliiton kotisivuilta. Vinkkivideot julkaistaan myös Luustoliiton Facebookissa. Tule mukaan tasapainoilemaan!

Lisätietoja kampanjasta
Tiina Kuronen, järjestösuunnittelija, Suomen Luustoliitto tiina.kuronen@luustoliitto.fi
Outi Kokko-Ropponen, liikuntasuunnittelija, Eläkeliitto outi.kokko-ropponen@elakeliitto.fi