Luustoviikko 2024: Eduskunnan varapuhemiehen tervehdys

Luustoviikon 14.-20.10.2024 teema ”Lasten ja nuorten luuston terveys” muistuttaa siitä, miten tärkeä aika lapsuus ja nuoruus ovat luustollemme. Luuston terveyteen on hyvä kiinnittää huomiota. Tekojen ei tarvitse olla isoja, vaan jo pienillä arjen valinnoilla on merkitystä.

Luusto tarvitsee liikunnan lisäksi monipuolista ravintoa, riittävästi kalsiumia, D-vitamiinia ja proteiinia sekä sopivassa suhteessa lepoa ja unta. Päihteet ja nikotiinituotteet ovat puolestaan haitallisia luustolle. Nykyisin monien lasten ja nuorten luustoterveyttä uhkaavat erityisesti liian vähäinen liikunta sekä yksipuolinen ravinto.

Kasvuikä on luustolle korvaamatonta aikaa. Silloin määräytyy se, minkä kokoisiksi ja miten vahvoiksi luumme kasvavat. Sillä on merkitystä erityisesti ikääntyessä, jolloin luustomme heikkenee ja kaatumistapaturmat ja murtumat lisääntyvät.

Suomen Luustoliitto ry juhlii tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan. Liiton tarkoituksena on ehkäistä osteoporoosia ja saada osteoporoosia sairastaville hyvä hoito asuinpaikkakunnastaan riippumatta. Tavoitteena on murtumaton Suomi.

Toivotan kaikille onnistunutta Luustoviikkoa: pidetään huolta luustostamme!

Eduskunnan 1. varapuhemies
Paula Risikko