Lapsuuden liikkumattomuutta ei voi korvata

Kasvuikä on luustolle korvaamatonta aikaa. Lapsuuden ja nuoruuden aikana määrittyy se, minkä kokoisiksi ja kuinka lujiksi luumme kasvavat.

Lasten ja nuorten liikunta -tuloskortin (2022)1 mukaan 4–6-vuotiaille kertyy paikallaanoloa päivittäin keskimäärin lähes 10 tuntia. 7-vuotiailla vastaava lukema on 7 tuntia ja 17 minuuttia, kun taas 15-vuotiailla määrä on jo lähes 9 tuntia.

Vaikka luuston kuntoon voi vaikuttaa iästä riippumatta, vain lapsuudessa ja nuoruudessa liikkuminen lisää luuston massaa. Liikunta on luuston terveydelle välttämätöntä myös myöhemmin, mutta luuston massaa liikunnalla ei kasvuiän jälkeen enää lisätä: aikuisiässä liikunta ylläpitää luuston massaa, ja ikääntyessä liikunta hidastaa sen menetystä.

– Liikunnallinen elämäntapa omaksutaan jo lapsuudessa. Kerrytetyn luuston massan lisäksi fyysisesti aktiivinen lapsuus voi siis edesauttaa luustolle välttämättömän liikkumisen jatkamista myös myöhemmin elämässä, Luustoliiton toiminnanjohtaja Ansa Holm muistuttaa.

Lokakuussa, 16.–22.10., vietetään Luustoviikkoa. Luustoviikon teemana on tänä vuonna Luja luusto läpi elämän.

– Haluamme muistuttaa, että luuston kuntoon voi vaikuttaa läpi elämän. Luusto uusiutuu jatkuvasti, mutta luustossa näkyy myös eletty elämä: ruokavalio, käytetyt lääkkeet, sairaudet sekä liikkuminen, Holm jatkaa.

Luuston terveyteen on tärkeää kiinnittää huomiota. Tekojen ei tarvitse olla isoja, vaan jo pienillä arjen valinnoilla on merkitystä. Luusto tarvitsee liikunnan lisäksi monipuolista ravintoa, riittävästi kalsiumia, D-vitamiinia ja proteiinia sekä sopivassa suhteessa lepoa ja unta. Lisäksi tupakointi on aina haitallista luustolle, ja runsaasti käytettynä myös alkoholi on riski luuston terveydelle.

Lisätietoa luustosta löytyy muun muassa osoitteesta luustoliitto.fi.

Lisätietoja luuston terveyteen vaikuttavista asioista:

Ansa Holm
Suomen Luustoliitto ry
ansa.holm@luustoliitto.fi

1 Tuloskortti 2022. Lasten ja nuorten liikunta Suomessa. 2022. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 401. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.