Luustoneuvonta: tanssi ja kaatumisen ehkäisy

Kysymys:

Pidän tanssimisesta, mutta en ole vuosiin tanssinut. Pelkään että kompastun jalkoihini ja kaadun. Voiko ja kannattaako tanssia harrastaa, vaikka minulla on osteoporoosi?

Vastaus:

Hienoa, että olet miettinyt omaa kaatumisriskiäsi ja arvioit liikuntatottumuksiasi monesta eri näkökulmasta. Tanssi on monella tapaa erinomaista liikuntaa kaatumisenehkäisyn näkökulmasta. Tanssiessa vartalon ja pään liikkeet ja painopisteen muutokset eri suuntiin edesauttavat tasapainon hallinnassa tarvittavien taitojen ja ominaisuuksien parantumista.

Esimerkiksi pyörähdykset kehon ympäri, painonsiirrot eri suuntiin ja suunnanmuutokset, joita kaikkia tanssissa tulee runsaasti, kehittävät tehokkaasti hyvään tasapainonhallintaan tarvittavia ominaisuuksia. Näitä ominaisuuksia ovat muun muassa koordinaatio, kehonhahmotus, tasapainoelinten toiminta, nivelliikkuvuus ja lihasvoima.

Tutkimustulokset vahvistavat sen, minkä moni on käytännössä huomannutkin: tanssi ja tanssipainotteinen jumppa parantavat tasapainoa ja ketteryyttä tehokkaasti.

Musiikin tahdissa liikkuminen harjaannuttaa myös rytmitajua ja kävelynopeutta, jotka nekin ovat taitoja, jotka osaltaan vaikuttavat liikkumisen turvallisuuteen arjessa. Tanssissa luonnostaan tulevat suunnanmuutokset ja hypähtelyt ovat lisäksi tehokasta luuliikuntaa ja antavat luustolle monipuolisesti vaihtelevaa ärsykettä. Tanssi on yksi hyvä keino antaa luustolle sopivaa kuormitusta lujuuden ylläpitämiseksi tai parantamiseksi.

Tanssilla on tutkitusti positiivisia vaikutuksia myös aivoterveyteen. Tanssi muun muassa kehittää aivojen eri osa-alueiden yhteistoimintaa ja kohentaa tätä kautta esimerkiksi muistia. Lisäksi tanssi rentouttaa ja vähentää stressiä. Tanssi on tämän lisäksi erinomaista kuntoliikuntaa, ja se parantaa sydämen ja verenkiertoelimistön kuntoa.

Tanssi on siis monella tapaa hyödyllinen liikuntamuoto kaatumisenehkäisyn, luustoterveyden ja terveyden edistämisen näkökulmasta yleisemminkin. Mikäli tasapainon kanssa on haasteita tai edellisestä tanssikerrasta on jo vuosia, saattaa kaatuminen tanssin tohinassa tietenkin myös mietityttää. Tanssilajeissa ja -tyyleissä riittää kuitenkin valinnanvaraa. Eri lajeista löytyy monenlaisia variaatioita erilaisille kohderyhmille ja tasoja niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin harrastajille.

Tanssilajeista kannattaa valita tietenkin ensisijaisesti sellainen, joka miellyttää itseä eniten. Jos kaatuminen mietityttää tai jos tanssi ei ole kovin tuttua entuudestaan, kannattaa aloittaa rauhallisemmista tansseista ja lisätä vauhtia, kun tasapainon ylläpitämiseen tulee varmuutta. Jos olet epävarma pystyssä pysymisen suhteen tai käytät säännöllisesti liikkumisen apuvälineitä, on tuolitanssi yksi varteenotettava vaihtoehto.

Tanssikengät tai -tossut on hyvä valita huolella. Tasapaino on helpompi pitää tasapohjaisilla kengillä, eikä kengän tai tossun pohja saa olla liian nihkeä, mutta ei myöskään liian liukas. Etenkin vauhdikkaissa tansseissa tanssikengän on tuettava jalkaa tarpeeksi. Ja tietenkin kengän tai tossun on istuttava hyvin jalkaan. Jokaisen jalat ovat yksilöllisiä, joten omille jaloille parhaat kengät tai tossut löytyvät vain sovittamalla, ja neuvoa voi kysyä myös tanssinopettajalta.

Jos porukassa tanssiminen ei tunnu omalta, on hyvä muistaa, että tanssiminen ei tietenkään vaadi ohjatulle tunnille menemistä, vaan onnistuu mainiosti vaikka kotonakin. Kotona kannattaa varmistaa, että tilaa on riittävästi, eikä lattialla ole matonreunoja tai irtotavaroita, joihin kompastuisi. Ja sitten ei muuta kuin lempimusiikki soimaan ja anna musiikin viedä!

Luustoneuvonta

Luustoneuvonta on Luustoliiton tarjoamaa luustokuntoutujille tarkoitettua kertaluontoista neuvontaa ja tukea erilaisissa osteoporoosin omahoitoon liittyvissä kysymyksissä, esim. ravitsemus, liikunta, lääkärin määräämän luulääkityksen itsenäinen toteutus ja yhdistystoiminta.

Puhelimitse luustoneuvontaa saa torstaisin klo 12.00–14.00 numerossa 050 337 7570Soittaminen maksaa normaalin matkapuhelinmaksun verran.

Luustoneuvontaa saa myös lähettämällä sähköpostia osoitteeseen luustoneuvonta@luustoliitto.fiSähköposteihin vastataan noin viikon kuluessa. Sähköpostiin on hyvä liittää mukaan puhelinnumerosi, sillä joissain tapauksissa luustoneuvonnasta otetaan sinuun yhteyttä puhelimitse.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Luustotieto 3/2021 -lehdessä.