EKLI-hankkeen kuulumisia 3/21

Artikkeli on aiemmin julkaistu Luustotieto 3/2021 -lehdessä.

Luustoliiton Ehkäistään kaatumiset liikunnalla (EKLI) -hanke on ollut käynnissä nyt vuoden. Näillä hetkillä on ensimmäisten konkreettisten tuotosten aika, kun julkaisemme liikuntamateriaalia useassa eri muodossa.

Voimaa ja tasapainoa -harjoitteluohjelma kaatumisen ehkäisyyn

Julkaistava materiaalikokonaisuus pohjautuu kaatumisten ehkäisyssä tutkitusti tehokkaaksi osoitettuun OTAGO-harjoitteluohjelmaan (Campbell & Robertson 2003), jonka suomennoksesta vastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Voimaa ja tasapainoa -harjoitteluohjelma kaatumisen ehkäisyyn sisältää keskeisiä tasapainoa sekä alaraajojen lihasvoimaa parantavia ja pystyssä pysymistä tukevia harjoitteita kolmelle haastavuustasolle koottuna. Kokonaisuus sopii omatoimiseen kotiharjoitteluun ja siitä voi saada vinkkejä esimerkiksi yhdistyksen ryhmäliikuntatunnin suunnitteluun. Lisäksi ohjelman harjoitteita voi hyödyntää taukojumppaliikkeinä erilaisissa yhteyksissä.

Ideana on aloittaa harjoittelu perusliikkeillä (kevyt taso) ja edistymisen myötä siirtyä asteittain kohti haastavampia harjoitteita (keskitaso ja vaativa taso). Osa jalkojen lihaskuntoliikkeistä on tarkoitettu tehtäväksi nilkkaan kiinnitettävää tarrapainoa hyödyntäen. Vaihtoehtoisesti harjoittelussa voi käyttää myös vastuskuminauhaa. Liikkeitä voi toki tehdä myös ilman erillisiä välineitä. Olkaa rohkeasti yhteydessä minuun, mikäli materiaalien julkaisun jälkeen yhdistyksellänne on toiveita ohjelmakokonaisuuden yhteisestä läpikäynnistä.

Tutkitusti tehokkaalle OTAGO-harjoitteluohjelmalle uusi ulkoasu

Systemaattista tasapaino- ja lihasvoimaharjoittelua varten Luustoliitto julkaisee päivitetyn, nelitasoisen OTAGO-harjoitteluohjelman uudessa ulkoasullisessa muodossaan. Ohjelmaa käytetään siten, että harjoittelija ja ohjaaja päivittävät yhdessä ohjelmaa harjoittelijan yksilöllisen kehityksen mukaan.

Julkaistava kokonaisuus sisältää lisäksi kaksi uutta, aiemmin julkaisematonta lisäliiketasoa OTAGOohjelman jatkoksi hyväkuntoisimpia harjoittelijoita varten.

Kaikista ohjelman liikkeistä kuvattiin myös tekniikkavideot harjoittelun tueksi. Videot löytyvät Luustoliiton YouTube-kanavalta, jonne pääsee myös Luustoliiton verkkosivujen kautta. Sivuilla on nyt myös lisää tietoa hankkeesta sekä tärkeää asiaa kaatumisen ehkäisystä.

Tutkimustieto käytäntöön

OTAGO-ohjelman mukainen harjoittelu sopii ryhmäharjoitteluun. Toivomme löytävämme jäsenyhdistyksistä kiinnostuneita liikunnanvertaisohjaajia, jotka innostuisivat aiheeseen liittyvästä koulutuksesta. Samalla osallistujille tarjoutuisi mahdollisuus tavata ja tutustua muihin samanhenkisiin vapaaehtoisiin.

Toivomme, että koulutuksen jatkumona jäsenyhdistyksissä lähdettäisiin rohkeasti kokeilemaan pilottiluonteisesti ja tuellamme OTAGOharjoittelua kevättalvella 2022. Tällä hetkellä suunnittelemme ensimmäistä, kaksipäiväistä liikunnan vertaisohjaajien koulutusta Tampereelle marraskuussa.

Seuraathan tarkasti liittomme uutiskanavia. Päivitämme ensimmäisestä koulutuksesta mahdollisimman pian tarkemmat tiedot aikatauluineen ja hakulomakkeineen. Olet lämpimästi tervetullut osallistumaan koulutukseen liikunnan vertaisohjaajakokemuksestasi riippumatta. Liikunnallista alkanutta syksyä, tehdään siitä omannäköinen ja aktiivinen!

TEKSTI: EERIKA TIIRIKAINEN
LOGO: VALOKKI DESIGN OY / HEIDI ALAMIKKELÄ