Luustoneuvonta: ravinnon vastuullisuus ja ekologisuus

Kysymys:

Vastuullisuus ja ekologisuus ravitsemuksessa? Miten voin arjessani huomioida näitä asioita niin,
että se tukisi samalla myös luustoterveellistä ruokavaliota? Minulla on osteoporoosi.

Vastaus:

Riittävä, säännöllinen ja monipuolinen ravitsemus

Osteoporoosia sairastavan ruokavalion perustana on riittävä, säännöllinen ja monipuolinen ravitsemus, joka perustuu kansallisiin ravitsemussuosituksiin. Ravitsemussuositusta noudattamalla voit varmistua, että ruokavaliosi on samalla myös luustoterveellinen.

Kesällä 2023 julkaistiin pohjoismaiset ravitsemussuositukset, joissa on ensimmäistä kertaa tuotu esiin se, että tutkittuun tietoon pohjautuvat suositukset ja niitä noudattava terveellinen ruoka ovat useimmiten myös ekologista. Pohjoismaisessa suosituksessa on painotettu aiempaa kasvipohjaisempaa ruokavaliota sekä kalansyönnin lisäämistä ja lihansyönnin vähentämistä. Tuohon painotukseen onkin kiteytetty tämän hetken kattavin tutkimustieto siitä, millaista on terveyden ja maapallon kannalta hyvä ruoka.

Suomen kansalliset ravitsemussuositukset päivitetään pohjoismaisten suositusten pohjalta ja julkaistaan vuoden 2024 aikana. Kansallisessa ravitsemussuosituksessa tullee olemaan paljon jo tuttua asiaa, mutta päivitetyssä versiossa pyritään entistä laajemmin ottamaan huomioon myös ekologisen kestävyyden näkökulma.

Huomio vastuullisuusmerkkeihin

Kaupassa käydessä on hyvä kiinnittää huomiota elintarvikkeissa oleviin vastuullisuusmerkkeihin. Tunnettuja ja tutkittuun tietoon pohjautuvia vastuullisuusmerkkejä suosimalla voit varmistaa tekeväsi järkivalintoja, joita ovat terveellisyys, vastuullisuus, ekologisuus, eettisyys ja reilusti tuotetut elintarvikkeet. Vastuullisuusmerkittyjä tuotteita löytää jokaisen päivittäistavarakaupan valikoimista. Vastuullisuusmerkkejä on monia erilaisia. Seuraavassa on listattuna joitakin ehkä tutuimpia vastuullisuusmerkkejä, joihin on helppo kiinnittää huomiota elintarvikkeita valitessa:

Kuva: Sydänmerkki

Sydänmerkki on elintarvikepakkauksista ja ravintoloista löytyvä merkki, joka osoittaa, että kyseinen tuote tai ruoka-annos on terveyden kannalta parempi vaihtoehto. Sydänmerkki on kehitetty helpottamaan ja nopeuttamaan arkea. Valitsemalla Sydänmerkki-tuotteita teet pieniä, terveyden kannalta edullisia muutoksia ruokavalioon ilman, että joudut perehtymään tuoteselosteisiin tai ravintosisältöihin.

Kuva: MSC

MSC-merkki eli sininen kalamerkki löytyy ainoastaan luonnonvaraisesta kalasta ja äyriäisistä, jotka ovat peräisin kestävän kalastuksen standardin mukaisesti sertifioiduista vastuullisista kalastusyrityksistä.

Kuva: Kotimaiset Kasvikset ry

Sirkkalehtimerkki takaa tuotteen sataprosenttisen kotimaisuuden. Sirkkalehtimerkin voit löytää elintarvikkeiden osalta suomalaisista vihanneksista tai hedelmistä.

Kuva: Ruokatieto Yhdistys ry

Hyvää Suomesta -merkki on Suomalaisten pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki. Tuotteet ovat Suomessa suomalaisista raaka-aineista valmistettuja niin, että tuotteen raaka-aineiden suomalaisuusaste on 75-100 %. Näissä tuotteissa käytetty kaikki liha, kala, muna ja maito sekä yhden ainesosan tuotteet ovat täysin suomalaisia.

Kuva: Reilu kauppa ry

Reilun kaupan -merkki on yksi tapa tunnistaa tuotteita, joilla vaikutetaan sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointiin tuottajamaissa.

Pienillä teoilla vastuullisia valintoja

Voit tehdä kestävyyteen perustuvia ruokavalintoja, joiden avulla voidaan saavuttaa pitkällä aikavälillä merkittäviä terveys-, ilmasto- ja ympäristöhyötyjä. Voit näitä edistääksesi toimia arjessa seuraavasti:

• suosi kasviksia, marjoja, hedelmiä, viljatuotteita ja kotimaisia palkokasveja
  • suosi kunkin satokauden kasviksia
  • suosi kotimaista järvikalaa
  • syö vain kohtuudella punaista lihaa
  • kokeile kasviproteiineja
  • syö lautasmallin mukaisesti ravitsevaa ruokaa oman energiantarpeesi mukaisesti
  • vältä ruokahävikkiä

(Lähde soveltaen: Kuluttajaliitto ja Martat)

Varmistat luustolle tärkeiden ravintoaineiden saannin ja sopivan energian määrän syömällä 3–5 ateriaa päivässä ja kokoamalla ateriasi lautasmallin mukaan. Suosi vähäsuolaisia vaihtoehtoja. Mikäli noudatat kasvis- tai vegaanista ruokavaliota, tulee riittävään ravintoaineiden saantiin kiinnittää erityistä huomiota ja huolehtia, että ravinnossa on riittävästi kalsiumia ja proteiinia ja että saat riittävästi D-vitamiinia. Vegaanisessa ruokavaliossa tarvitaan lisäksi yleensä myös B12-vitamiinilisä.

On hyvä muistaa, että ruokaan ja ylipäätään ravitsemukseen liittyvät tärkeinä tekijöinä myös makukokemukset ja aterioista nauttiminen. Sosiaalista kestävyyttä voi mahdollisuuksien mukaan edistää yhteisillä ruokahetkillä ja ruoanlaitolla. Voit tutustua aiheeseen lisää Vastuullinen ruoka kotitalouksissa -artikkelin avulla.

Luustoneuvonta

Luustoneuvonta on Luustoliiton tarjoamaa luustokuntoutujille tarkoitettua kertaluontoista neuvontaa ja tukea erilaisissa osteoporoosin omahoitoon liittyvissä kysymyksissä (esim. ravitsemus, liikunta, lääkärin määräämän luulääkityksen itsenäinen toteutus ja yhdistystoiminta).

Puhelimitse luustoneuvontaa saa torstaisin klo 12.00–14.00 numerossa 050 337 7570. Soittaminen maksaa normaalin matkapuhelinmaksun verran.

Luustoneuvontaa saa myös lähettämällä sähköpostia osoitteeseen luustoneuvonta@luustoliitto.fi. Sähköposteihin vastataan noin viikon kuluessa. Sähköpostiin on hyvä liittää mukaan puhelinnumerosi, sillä joissain tapauksissa luustoneuvonnasta otetaan sinuun yhteyttä puhelimitse.

Lähteet:

Artikkelikuva: © Valtion ravitsemusneuvottelukunta