Etäkatsomoilla lisää sisältöä yhdistyksen toimintaan

Luustoliitto täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Juhlavuotensa kunniaksi liitto tarjoaa avoimen etäluentosarjan sekä uusia osteoporoosin omahoitoa tukevia videoita liiton YouTube -kanavalla. Oletko ollut jo seuraamassa luentoja etäyhteydellä tai onko liiton YouTube-kanava sinulle tuttu?

Yhdistyksissä hyödynnetään yhä enemmän etäluentoja ja videotallenteita monipuolisine aiheineen. Jäsenistön tapaamisissa on mahdollisuus hyödyntää myös vaikkapa kulttuurisisältöä verkossa tarjoavia palveluita, kuten museokäyntiä tai musiikki- ja teatteriesityksiä.

Luustoyhdistykset voivat käyttää liiton etäluentoja sekä tallenteita osana jäsentapaamisiaan tai vaikkapa avointen yleisöluentojen järjestämisessä. Luentojen ympärille voi suunnitella halutessaan myös teemallisia ryhmätapaamisia, jossa katsotaan ensin video ja sen jälkeen keskustellaan yhdessä videosta heränneistä ajatuksista ja aiheesta.

Liiton juhlavuoden etäluennot tulevat tallenteiksi YouTube-kanavallemme. Näin yhdistyksenne voi saada omaan tilaisuuteensa vaikkapa luustoasioiden eturivin ammattilaisen täysin maksutta ja juuri silloin, kun teille itsellenne sopii.

Myös muut järjestöt järjestävät mielenkiintoisia etäluentoja ja tekevät videoita. Etäluentoja voi etsiä esimerkiksi Lähellä-palvelussa kirjoittamalla hakusanaksi ”etäluento”.

Jos ideat oman yhdistyksen tuoli- tai seisomajumpaksi ovat kadoksissa, tarjoaa Ikäinstituutin Voitas-verkkosivu ilmaisia liikuntavideoita. Kohderyhmänä ovat yli 65-vuotiaat. Kevyiksi jumpiksi sopivat esimerkiksi Kehon lämmittelyä ja Voimaa ja tasapainoa -videot.

Yksin tai yhdessä voi tutustua myös muihin netissä tarjolla oleviin mahdollisuuksiin. Esimerkiksi Stage24 tarjoaa joitakin ooppera- ja balettiesityksiä täysin ilmaiseksi verkkosivuillaan.

Jos haluaa tutustua Kansallisgalleriaan etänä, voi taideteoksia selata myös netissä. Jäsentapaamisessa voi esimerkiksi valita tietyt taideteokset, joihin keskitytään syvällisemmin. Suomen virtuaalimuseot -verkkosivulta löytyvät kaikki Suomen museot, joissa voi vierailla virtuaalisesti.

Mikäli ulkomaiset galleriat kiinnostavat enemmän, voi netin avulla vierailla vaikkapa British Museumissa Lontoossa ilmaiseksi. Huomioithan, että nettiselaimet (kuten Firefox) pystyvät kääntämään verkkosivun englannin kielestä suomen kielelle, jolloin tietojen lukeminen on helpompaa.

Jospa äänestäisittekin Elonet-verkkosivulta, minkä vanhan suomalaisen elokuvan katsotte seuraavassa jäsentapaamisessa? Elonet tarjoaa niin vanhoja elokuvia kuin TV-sarjoja katsottavaksi maksutta.

Kokemuksia etäkatsomoista

Keski-Suomen Luustoyhdistys on tarjonnut keväällä mahdollisuuden katsoa etäluentoja yhdessä muiden kanssa isolta näytöltä kuin elokuvateatterissa. Tilaisuuksia on avattu myös kumppanijärjestölle.

Osallistujat ovat kokeneet yhdistyksen tilaisuudet mukavaksi tavaksi kohdata muita, saada kiinnostavaa tekemistä arkeen ja lähteä liikkeelle kotoa. Yhdessä on kahviteltu ja keskusteltu ennen luentoa, ja luuston terveydestä on jaettu tietoa.

Yhdistys on järjestänyt etäkatsomon jo kolmesti. Tapahtumat ovat olleet onnistuneita. Tekniikka on toiminut, ja vaikka äänentoiston kanssa on ollut välillä haasteita, ne on saatu lopulta ratkottua.

Keski-Suomen Luustoyhdistys ry:n järjestämä etäkatsomo Jyväskylässä.

Yhdistyksen vapaaehtoisena toimiva Sanna Sokero kertoo, että usein luentotilaisuuksiin voi olla vaikeaa löytää luennoitsijoita. Lisäksi luennoitsijoille pitäisi pystyä myös maksamaan vierailuista. Nyt luentotilaisuudet on saatu järjestettyä helposti ja huomattavasti pienemmillä kuluilla. Kaatumisen ehkäisy -etäluento toimi heillä hienosti myös liikuntaryhmien markkinoinnin tukena.

Sanna kannustaa muitakin yhdistyksiä hyödyntämään etäluentoja ja niiden tallenteita yhdistysten jäsentapaamisissa, yleisöluentoina sekä vahvistamassa alueellista yhdistysyhteistyötä.

Järjestetään etäkatsomo teidänkin jäsenillenne

Kiinnostaisiko etäkatsomon järjestäminen, mutta tarvitset – te ehkä apua? Olkaa yhteydessä Luustoliittoon, Mariaan tai Tiinaan. Suunnitellaan tapahtumaa yhdessä. Olemme apunanne järjestelyissä.

Vinkkejä ja linkkejä

Etäkatsomossa tarvittavat välineet

• Kannettava tietokone ja sen virtajohto
  • Nettiyhteys