Osteoporoosin hyvä hoito vain joillekin – monille ei

Jopa 40 000 suomalaista saa vuosittain luunmurtuman osteoporoosin vuoksi. Lisäksi ensimmäistä murtumaa seuraa yleensä uusi murtuma, joka on usein edellistä vakavampi. Lopputuloksena voi olla lonkan murtuminen –  se voi viedä toimintakyvyn ja pahimmassa tapauksessa hengen.

Suuri osa murtumista olisi estettävissä. Se tapahtuisi löytämällä osteoporoosia sairastavat murtumapotilaat, heidät hoitamalla ja antamalla heille tietoa ja tukea itsensä hoitamiseen sekä tarjoamalla kuntoutusta. Näin säästäisimme yhteiskunnan varoja, kohdentaisimme terveydenhuollon resursseja nykyistä paremmin sekä turvaisimme ikääntyneille toimintakykyisemmän vanhuuden.

Tilanne näyttää huonolta, kun kysyimme asiaa osteoporoosia sairastavilta itseltään (vastaajia 797):

• 69 % ei saanut ravitsemusohjausta
  • 66 % ei saanut tietoa liikunnan merkityksestä tai siitä, millainen liikunta soveltuu osteoporoosia sairastavalle
  • 78 % ei saanut ohjausta kaatumisen ehkäisemiseksi ja/tai kodin turvallisuuden kartoittamiseksi
  • 10 % ohjattiin kuntoutukseen

Vain joidenkin osteoporoosi hoidetaan hyvin. Niinpä moni osteoporoosia sairastava kaatuu ja saa uusia murtumia, ei saa tarvitsemaansa hoitoa eikä osaa hoitaa itseään – täysin turhaan!

Kyselyyn vastanneiden kertomaa:

”Sain tiedon taudistani puhelimitse.”

”Terveyskeskuksessa sanottiin, että ravinnolla ei ole merkitystä
osteoporoosissa.”

”Kysyin lääkäriltä, että voisin käydä vaikka jonkun jumpparin luona saamassa ohjeita, hän ei pitänyt sitä tarpeellisena.”

Osteoporoosia sairastaville hyvä hoito!

Suomessa on tutkittuun tietoon ja näyttöön pohjautuen laadittu hoitosuositus osteoporoosia sairastaville, mutta jostain syystä sen noudattaminen toteutuu monen kohdalla huonosti.

Osteoporoosin hoitaminen hoitosuositusta noudattaen vaatii toimenpiteitä terveydenhuollon hallinnolta sekä käytännön työtä tekeviltä ammattilaisilta. On tärkeää toteuttaa osteoporoosia sairastavien hyvä hoito ja saada osteoporoosia sairastava mukaan omaan hoitoonsa ja kuntoutumiseensa. Näin pystytään säästämään merkittävä määrä yhteiskunnan varoja sekä vähentämään inhimillistä kärsimystä. Tämä on vain ja ainoastaan järkevää.

luustoliitto.fi/hyva-hoito
luustoliitto.fi/hoitamattomuuden-hinta
Luunmurtumille altistavan osteoporoosin hoito voi jäädä pelkän reseptin varaan (Yle, 29.9.2019)

Lisätietoja:
toiminnanjohtaja Ansa Holm, Suomen Luustoliitto ry