Eduskunnan osteoporoosiryhmä: Nyt on tärkeää toimia osteoporoosin hoitamiseksi!

Suomen väestö kasvaa nopeimmin Euroopassa. Samalla kasvaa osteoporoosia sairastavien määrä. Kyseessä on kansantaloudellisesti sekä kansanterveydellisesti merkittävä potilasryhmä jo nyt, sillä osteoporoosia sairastaa 336 000 suomalaista.

– Osteoporoosi pitäisi ehdottomasti määritellä kansansairaudeksi ja sille pitäisi saada sen mukainen huomio, reagointi ja asema, toteaa kansanedustaja ja Eduskunnan osteoporoosiryhmän puheenjohtaja Paula Risikko.

Tällä hetkellä osteoporoosin ja sen seurausten hoitoon menee Suomessa 611 miljoonaa euroa vuodessa, ja kulut nousevat tulevaisuudessa merkittävästi. Osteoporoosi on maassamme alidiagnostisoitu ja -hoidettu pitkäaikaissairaus. Tästä hyvänä esimerkkinä on tänä vuonna julkaistu kansainvälinen tutkimus, jonka mukaan 80 % osteoporoosia sairastavista naisista ei saa Suomessa tarvitsemaansa hoitoa (Scope21).

Vuosittain tulee 45 000 osteoporoosiperäistä murtumaa. Osteoporoosin aiheuttaman murtuman syyn selvittämättä jättäminen johtaa toistuviin murtumiin, työ- ja toimintakyvyn heikkenemiseen, pahimmillaan lonkkamurtumaan tai toistuviin nikamamurtumiin ja elinajanodotteen lyhenemiseen aiheuttaen yhteiskunnalle kasvavia hoidon ja hoivan kuluja sekä merkittävän hyvinvointitappion.

– Osteoporoosi olisikin tärkeää tunnistaa heti ensimmäisen arjessa tapahtuneen murtuman jälkeen ja aloittaa osteoporoosin hoito, Risikko muistuttaa.

Kestävä terveydenhuolto edellyttää niukkojen voimavarojen priorisointia kestävien periaatteiden mukaisesti. Tavoitteena on varmistaa oikeudenmukaiset ja vaikuttavat palvelut kaikille kansalaisille. Terveydenhuollon painopistettä on tärkeää siirtää laajoja kansanryhmiä koskevien sairauksien hyvään hoitoon ja toimintakyvyn ylläpitoon.

Terveydenhuollon laaturekisterit ovat tärkeä väline hoidon laadun ja vaikuttavuuden seuraamiseksi sote-uudistuksessa. Kerätyllä tiedolla palvelujärjestelmää ja palvelujen tuotantoa voidaan ohjata kohti laadukasta ja vaikuttavaa hoitoa. Tämä on inhimillisesti tärkeää ja samalla kustannustehokasta.

– Myös osteoporoosille pitää saada kansallinen laaturekisteri, Risikko toteaa.

Eduskunnan osteoporoosiryhmän tilaisuudessa puhuivat apulaisprofessori Paulus Torkki ja yhteiskuntasuhdejohtaja Timo Seppälä.

Lisätietoja:

Suomen Luustoliitto ry