Voimaa vanhuuteen –tapahtuma Kokkolassa 27.8. klo 12-16

Erityisesti ikäihmisille, heidän omaisilleen ja heidän parissaan työskenteleville suunnattu tapahtuma Kokkolan kaupungintalolla, Kokkola-salissa tiistaina 27.8. (Kauppatori 5).

Tapahtumassa kuulet eri aiheisia, iäkkäiden hyvinvointiin liittyviä luentoja (mm. kaatumisten ehkäisy, yksinäisyyden lievittäminen ja ikääntyneen hyvä uni) sekä nautit musiikki- ja liikuntahetkistä. Paikalla on useita eri järjestöjä sekä Kokkolan kaupungin ja Soiten toimijoita omilla esittelypisteillään, joilta voit kysyä aiheista lisää.

Ehkäise kaatumisia ja kaatumisista aiheutuvia murtumia liikunnan avulla

Kaatumiset ovat yleisin iäkkäiden tapaturmatyyppi. 65 vuotta täyttäneistä joka neljäs ja 80 vuotta täyttäneistä joka toinen kaatuu vuosittain. Kaatuminen lisää myös uuden kaatumisen riskiä. Kaatumiset aiheuttavat hoitoa vaativia vammoja, joista osa on hyvin vakavia (kuten aivovammat ja lonkkamurtumat).

Luustoliitossa alkoi lokakuussa 2023 Opetus ja kulttuuriministeriön rahoittama Ehkäistään kaatumiset liikunnalla (EKLI II) -hanke, joka on jatkoa EKLI -hankkeelle. Hankkeen tavoitteena on ehkäistä terveytensä kannalta liian vähän liikkuvien ja kaatumisriskissä olevien ikäihmisten kaatumisia liikuntamateriaalin avulla, joka perustuu tutkittuun tietoon.

Hankkeessa on tuotettu OTAGO-kotiharjoitusohjelmaan perustuvaa liikuntamateriaalia, joka on ladattavissa maksutta Luustoliiton verkkosivuilta. Hankkeen aikana koulutetaan niin liikunnan vertaisohjaajia, opiskelijoita kuin terveydenhuollon ja liikunnan ammattilaisia OTAGO-harjoittelusta ja kaatumisen ehkäisystä. Tulevat maksuttomat koulutukset näet verkkosivuiltamme www.luustoliitto.fi/ekli

Kaatumisen ehkäisy ja OTAGO-harjoittelu on aiheena myös Suomen Luustoliiton klo 14.35 alkavalla luennolla Voimaa vanhuuteen -tapahtumassa. Luustoliiton esittelypisteeltä saa luennon aiheiden lisäksi tietoa luuston terveyteen vaikuttavista tekijöistä, osteoporoosin hoidosta sekä hyvän hoito- ja palvelupolun tärkeydestä.

Tule hakemaan vinkit liikkumiseen kaatumisen ehkäisemiseksi ja parempaan uneen sekä tapaamaan esittelypisteille eri järjestöjen työntekijöitä sekä vapaaehtoisia, sekä lisäksi Kokkolan kaupungin ja Soiten edustajia! Voit itse vaikuttaa omaan hyvinvointiisi, kaatumisten ja niiden aiheuttamien murtumien riskiin: pidä itsesi ja kotisi kunnossa! Nähdään Kokkolassa!