Luustoneuvonta: primaari- ja sekundaariosteoporoosi

Kysymys:

Olen kuullut, että osteoporoosi voi syntyä eri syistä. Muistan myös lukeneeni jostain, että puhutaan primaari- tai sekundaariosteoporoosista. Mitä nämä tarkoittavat? Minulla todettiin osteoporoosi hiljattain ja lääkärini mainitsi, että osteoporoosini taustalla voisi olla jokin toinen sairaus.

Vastaus:

Osteoporoosin diagnosoinnin jälkeen tulee selvittää, onko kyse primaarisesta vai sekundaarisesta osteoporoosista. Tässä sairaushistorialla (sairauden alku ja sen kulku), lääkärin vastaanotolla tekemällä tutkimuksella sekä röntgen- ja laboratoriotutkimuksilla on tärkeä merkitys. Kun osteoporoosi tai osteopenia on todettu, myös D-vitamiinitason mittaamisen tulisi sisältyä laboratoriotutkimuksiin (verikoe: kalsidioli) yksilöllisen D-vitamiinilisän annoksen määrittämiseksi. Henkilöiden, joilla on osteoporoosi tai osteopenia, suositeltava verikokeella mitatun D-vitamiinipitoisuuden taso on 75–120 nmol/l.

Osteoporoosin Käypä hoito -suosituksen mukaan osteoporoosi jaotellaan primaariseen ja sekundaariseen osteoporoosiin. Primaarisella osteoporoosilla tarkoitetaan sairautta, joka voi liittyä perintötekijöihin, ikääntymiseen (kuten naisilla vaihdevuosien jälkeen) tai sen syy voi olla idiopaattinen, eli sen syytä ei tunneta. Sekundaarisen osteoporoosin aiheuttaa jokin sairaus tai lääke, esim. pitkäaikainen kortisonin käyttö tai syöpähoidot.

Lääkkeet
(glukokortikoidit, hepariini, epilepsialääkkeet, kalsineuriinin estäjät, GnRH-agonistit, aromataasin estäjät)
Endokrinologiset sairaudet
(hypogonadismi, hyperkortisolismi, hypertyreoosi, kasvuhormonivaje, diabetes, primaarinen hyperparatyreoosi)
Neuromuskulaariset sairaudet
(CP-oireyhtymä, Duchennen lihasdystrofia ja spinaalinen muskulaarinen atrofia (SMA))
Hematologiset sairaudet
(leukemia, talassemia, myelooma, kantasolusiirto)
Suolistosairaudet ja syömishäiriöt
(keliakia, tulehdukselliset suolistosairaudet, syömishäiriöt, vajaaravitsemus, lyhytsuolioireyhtymä, vatsalaukun poiston jälkitila)
Muut pitkäaikaissairaudet
(munuaisten tai maksan vajaatoiminta, reumasairaudet, kystinen fibroosi, syanoottiset sydänviat, aineenvaihduntasairaudet)
Elinsiirto
Yllä olevassa taulukossa on listattuna laajemmin sekundaarisen osteoporoosin riskitekijöitä.

Huolehdi luustostasi kuin valkoisimmasta paidastasi

Jos osteoporoosin aiheuttajana on jokin sairaus, perussairauden hoito on tärkeää, jotta luusto voisi paremmin. Lisäksi osteoporoosin perushoidon noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää. Sairauden hoidon lisäksi tulee huomioida aina osteoporoosin omahoidon tasapainoinen kokonaisuus, joka jatkuu koko eliniän. On hyvä tietää, että luuston kuntoon voi vaikuttaa iästä riippumatta.

Luustossa näkyy myös eletty elämä: ruokavalio, käytetyt lääkkeet, sairaudet sekä liikkuminen. Tämän vuoden Luustoviikolla lokakuussa olikin teemana Luja luusto läpi elämän! Luusto uusiutuu hitaasti noin kymmenen vuoden aikana. Jo pienillä arjen teoilla voit vaikuttaa luustosi kuntoon.

Tee Luustotesti!

Entä mitä tulisi tehdä, jos minulla on todettu jokin osteoporoosiriskiä lisäävä sairaus? Voiko osteoporoosia ennaltaehkäistä?

Luustoliiton Luustotestin avulla voit arvioida osteoporoosin riskiäsi sekä elintapojesi vaikutusta luustosi terveydelle. Lisäksi testi voi antaa tietoa siitä, olisiko sinun hyvä keskustella lääkärin kanssa osteoporoosin todennäköisyydestä ja tarpeesta tarkempiin luustotutkimuksiin. Testi on suunnattu aikuisille.

Jos sinulla on todettu keliakia, voit tutustua myös hiljattain julkaistuun Keliakia ja luuston terveys -polkuun, joka on tehty Luustoliiton ja Keliakialiiton  yhteistyönä. Luustoliitto on tehnyt yhteistyönä myös useita eri sekundaariosteoporoosin potilasohjeita, joista osa esimerkkinä sivun alareunassa.

Lähteet

Luustoneuvonta

Luustoneuvonta on Luustoliiton tarjoamaa luustokuntoutujille tarkoitettua kertaluontoista neuvontaa ja tukea erilaisissa osteoporoosin omahoitoon liittyvissä kysymyksissä (esim. ravitsemus, liikunta, lääkärin määräämän luulääkityksen itsenäinen toteutus ja yhdistystoiminta).

Puhelimitse luustoneuvontaa saa torstaisin klo 12.00–14.00 numerossa 050 337 7570. Soittaminen maksaa normaalin matkapuhelinmaksun verran.

Luustoneuvontaa saa myös lähettämällä sähköpostia osoitteeseen luustoneuvonta@luustoliitto.fi. Sähköposteihin vastataan noin viikon kuluessa. Sähköpostiin on hyvä liittää mukaan puhelinnumerosi, sillä joissain tapauksissa luustoneuvonnasta otetaan sinuun yhteyttä puhelimitse.

Sinua saattaa kiinnostaa