Tarinoita poikkeusoloista

Jäseniemme tarinoita poikkeusoloissa koronaviruksen rajoittaessa elinpiiriä. Haastattelut tehtiin puhelinhaastatteluina 18.3.-19.3.2020.

RIITTA (Helsinki)

Riitta on ollut yhteensä jo 9 viikkoa ”karanteenissa”. Nilkkamurtuman takia kotonaoloa oli kertynyt jo ennen koronaepidemiaa ja hallituksen suositusta kuusi viikkoa. Liikkuminen on rajoittunut huomattavasti normaaliin arkeen verrattuna. Yleensä Riitta viettää paljon aikaa kodin ulkopuolella. Nilkan murruttua täytyi kääntyä kokonaan kodin puoleen.

– Ensin tuli pudotus ja pysähtyminen: miten tästä selviää, Riitta muistelee.

Pikkuhiljaa Riitta alkoi katsella ympärilleen ja huomasi, että kotia voisi kohentaa monin tavoin – aina löytyisi tekemistä.

– Aloin käydä läpi vaatteitani, turhat pois ja hyllyt siistiksi. Siitä se sitten levisi muihinkin kaappeihin, järjestelyinto.

Normaalisti Riitta tekee paljon vapaaehtoistyötä ja osallistuu erilaisiin liikuntaryhmiin. Oleminen on ollut aiemmin hyvin aikataulutettua.

– Nyt tähän on jo hieman tottunut. Tekemistä tuntuu riittävän kotonakin: kaappien järjestelyä ja papereiden siivoamista sekä arkistointia. Matkan varrella on kertynyt monia kirjoja, joita en ole ehtinyt lukea. Nyt on aikaa.

Kuitenkin kaikkein tärkeimpiä ovat olleet keskustelut puhelimessa ystävien kanssa, ennen karanteenia myös kahvittelut ja vierailut.

– Kaikkiaan sosiaaliset kontaktit ovat minulle tärkeitä. Lapsiin on yhteys nyt vain puhelimitse. Ikävää, ettei voi tällä hetkellä tavata heitä.

Riitta kaipaa liikuntaryhmiä. Heti, kun hän sai varata jalalle, niin hän lähti rollaattorilla ulos liikkumaan. Nyt kipsi on jo onneksi poissa ja kävely ulkona piristää mieltä. Riitta liikkuu myös kotonaan monin tavoin; kotijumppaa omalla kehon painolla sekä tehostaa liikkeitä kuminauhalla. Hän on saanut myös kuntoutusohjeet jalkansa vuoksi, joita hän tekee säännöllisesti.

Poikkeustilanne on tuonut arkeen myös jotain täysin uutta ja kannustanut kokeilemaan uusia tapoja kokoontua.

– Olen rohkaistunut mukaan etäkokouksiin ja -tapaamisiin tietokoneen avulla. Ne ovat olleet todella ihania ja virkistäviä kohtaamisia arjessa.

Riitta saa tarvittaessa apua pojiltaan, jotka voivat auttaa esimerkiksi kaupassa käymisessä. Lopuksi Riitta toteaa, että noudattaessaan hallituksen ohjeistusta hän toivoo pysyvänsä terveenä.

– Meidän parhaaksihan nämä rajoitteet nyt ovat. Kyllä tästä selvitään yhdessä.

SYNNÖVE (Sammatti)

Synnöve toimii Salon Luustoyhdistyksessä tiedottajana ja hoitaa jäsenrekisteriä ja välillä myös sihteerin tehtäviä.

– Nyt olemme muuttaneet evakkoon mökille Sammatin Pyölinkulmalle. Noin kerran viikossa käyn kastelemassa kukat Salossa. Onneksi olemme jo aiemmin löytäneet täältä kivoja mökkinaapureita.

Synnöve kertoo käyvänsä melkein joka päivä lenkillä naapurin kanssa. Toisinaan pidemmillä ja toisinaan vähän lyhyemmillä.

– Pihahommiakin on tullut tehtyä, kun syksyllä jäi lehtien haravointi vähän kesken. Hulavanteet on hommattu, mutta niiden käyttäminen on vielä harjoitteluvaiheessa. Naapurin Mikolta pyöritys sujui heti kuin vanhalta tekijältä. Ja kohta täytyy aloittaa kevätsiivous ja hakea pääsiäiskoristeet esiin. Vähän tämä on kuin lomalla olisi.

Aurinkoiset kevätpäivät ilahduttavat Synnöveä ja kannustavat liikkeelle. Naapurin Pirjoa tulee haettua lenkille säännöllisesti. Askeleita ystävyksille kertyy helposti reilut 10 000 päivittäin. Pirjo kuuluu myös Salon Luustoyhdistykseen ja ohjaa Pirteyttä Päiviin -jumppaa Suomusjärvellä. Tai ohjaa sitten taas, kun korona väistyy.

Synnöve haluaakin rohkaista myös muita ulkoilemaan ja lenkille, jos sää pysyy näin aurinkoisena kuin viime päivinä. Luonnossa liikkuminen on suotavaa, kunhan huolehtii turvallisuudesta ja riittävästä turvaetäisyydestä kanssaulkoilijoihin. Sateisella säällä voi tehdä hyvin vaikkapa ristikoita, Synnöve muistuttaa.

– Tiesittekö muuten, että Suomi on kolmatta vuotta peräkkäin maailman onnellisin maa.

ANJA (Oulu)

Anja toimii liikuntavastaavana Pohjoisen Luut Lujiksi -yhdistyksessä. Hän ei koe poikkeustilanteen vaikuttaneen arkeensa juuri lainkaan. Tosin kaikki omat jumpat ovat peruuntuneet tämän tilanteen vuoksi. Anja on tyytyväinen, että onnistui tavoittamaan kaikki jumpparyhmän jäsenet puhelimitse ja kertomaan heille tilanteesta henkilökohtaisesti.

Anja on karanteenissa, mutta kaupassa käynti on järjestynyt ja kävelyllä voi käydä. Hän ulkoilee lähes päivittäin ja tekee kotijumppaa. Silloin tällöin Anja pelaa korttia muutaman ystävänsä kanssa, vaikka muutoin ystävykset välttävätkin ylimääräisiä kontakteja. He ovat olleet tiiviisti yhteydessä viime aikoina. Ystävät ovat todella tärkeitä.

– Terveisiä kaikille oikein paljon, kyllä tästä selvitään.

AINO (Hämeenlinna)

Aino toimii vertaisohjaajana ja Kanta-Hämeen Luustoyhdistyksen varapuheenjohtajana. Poikkeustilanne on rauhoittanut Ainon arkea. Hän tekee normaalisti paljon erilaista vapaaehtoistyötä, muun muassa ohjaa Luustoyhdistyksen ryhmiä ja on aktiivisesti Taiderenkaan toiminnassa mukana.

– Taiderenkaan toiminnassa tutustutamme koululaisryhmiä ekaluokkalaisista neljäsluokkalaisiin Tervakosken taiteeseen. Ryhmätoiminnat ovat nyt kaikki tauolla. Nyt on hyvin aikaa olla mökillä.

Ravitsemus on kunnossa. Aino kertoo huolehtivansa ravintoasioista samalla tavoin kuin aina muulloinkin.

­ Perheemme nuoriso on kovin huolissaan meistä ja ovat olleet yhteydessä. Molemmat lapset ovat kyselleet kuulumisia ja tarjoutuneet käymään kaupassa tarvittaessa. Hyvät ruokavarastothan meillä on valmiiksi jo ollut.

Aino kertoo liikkuvansa yhdessä miehensä kanssa aamusta iltaan. He ulkoilevat ja hulavanne sekä painot ovat käytössä kotijumpassa. Mökillä Aino ei koe tarvitsevansa ylimääräisiä liikuntavälineitä, sillä siellä riittää muutoinkin monenlaista vääntämistä: risunkantoa ja puiden pinoamista, kaikenlaisia kevättöitä.

Lisäksi tytär on jakanut Ainolle erilaisia videolinkkejä muun muassa liikkumisen tueksi netistä. Niitä voi katsella älypuhelimella tai tietokoneen välityksellä.

Poikkeustilanteessa Ainoa harmittaa, että heidän pääsiäisperinteensä, jolloin he ovat tottuneet kokoontumaan yhteen koko porukka mökille, peruuntuu tältä keväältä. Pääsiäisenä on yleensä vietetty kiireetöntä aikaa yhdessä ja pidetty hauskaa. Tilanteen mukaan täytyy kuitenkin toimia.

Kevät tulee jo kohisten. Ainoa ilahduttavat ihanat kevätilmat.

Nuoret perheet ovat yleensä kiireisiä, mutta tässä tilanteessa he ovat olleet valmiina auttamaan ja yhteydessä lähes päivittäin.

­ Välittäminen tuntuu todella hyvältä. Myös ystävien kanssa pidetään tiiviisti yhteyttä.

Aino uskoo, että tilanteen ansiosta huomataan, kuinka paljon etänäkin pystytään asioita ja töitä hoitamaan. Aikaa vapautuu muuhun, kun esimerkiksi työmatkoihin ei kulu enää jatkossa aikaa niin paljon. Työn tekeminen saattaa muuttua lopullisesti tämän seurauksena. Lopuksi Aino haluaa toivottaa kaikille ihanaa kevättä.

­ Pidä mieli virkeänä, niin tauditkaan ei tartu niin helposti. Rohkaistu käyttämään tablettia/tietokonetta/älypuhelinta ja etsi jumppaohjeita ja videoita netistä. Pidä lapsenlapsiin ja tuttaviin yhteyttä näiden eri laitteiden avulla. Videopuhelut ovat mukavia.

PENTTI (Turku)

Pentti on Turun Seudun Luustoyhdistyksen aktiivitoimija. Hänen arkeaan poikkeustilanne on muuttanut paljon.

­ Kauppoihin ei voi mennä lainkaan. Onneksi miniä on meillä ollut ruoka-asioissa apuna, vaikka onhan se vähän hankalaa, kun olemme itse tottuneet asiat hoitamaan.

Pentti totesi, että apteekissa asiointi on myös hankaloitunut. Apteekkiasiat voisi toki hoitaa myös sähköisesti, mutta verkkopalvelu on kovin ruuhkautunut. Reseptilääkkeet voi myös hakea toisen puolesta apteekista potilaan Kela-kortilla tai reseptin potilasohjeella.
Toinen vaihtoehto on tehdä sähköinen apteekkivaltuutus Suomi.fi-verkkopalvelussa. Sähköinen valtuutus ei korvaa nykyisiä toimintamalleja apteekeissa, vaan on tullut niiden rinnalle uutena vaihtoehtona.

Pentti kertoo, että viime aikoina hän ei ole ollut niin paljon yhdistyksen asioissa enää mukana kuin aiemmin, mutta jäsenasioita hän voi toki hoitaa kotoakin käsin.

Pentti pyrkii huolehtimaan riittävästä liikkumisesta kotioloissakin. Jonkun verran tulee liikuttua ulkonakin.

­ Lemmikistä olisi kyllä tässä hetkessä paljon iloa. Se veisi myös ulkoilemaan säännöllisesti, Pentti kertoo.

­ Tsemppiä kaikille kotona oleville ja käytetään mielikuvitusta, niin tekemistä kyllä riittää. Kyllä tästä selvitään, aina on selvitty.

Teksti: Tiina Kuronen
Kuva: Pixabay