Hei, nimeni on Mervi

Juuri näinä aikoina valon määrä kasvaa päivä päivältä, pörröiset pajunkissat pilkistävät pajuissa ja pikkulintujen laulukonsertit täyttävät viserryksellään lähitienoot – silloin tietää, että kevät on saapunut.

On kaunis kuulakas päivä ja taivaalla kulkee muutamia harsomaisia poutapilviä. Kävelen pellonreunaa pitkin pienen lammen äärelle ja tarkkailen kiikarilla lähitienoota. Kaikkialla on rauhallista, vain pieni tuulenvire käy.

Laulujoutsenten tanssia

Yhtäkkiä hiljaisuuden katkaisee laulujoutsenten voimistuva törähtely ja hetken kuluttua näen joutsenten lentävän yläpuolellani sinitaivaan yllä. Siellä ne jälleen tulevat, nuo kevään airuet, upeat lintumme! Hymy nousee kasvoilleni, kun seuraan niiden ylvästä lentoa ja hyvän olon tunne valtaa mieleni, joka jatkuu pitkään…

Ulkona liikkuminen raittiissa ilmassa on kaiken a & o ja se on kaikesta huolimatta kivaa. Kotona sisätiloissa sitä vastoin tanssin itselleni kuntoa mukaansatempaavan latinomusiikin tahdissa. Ja mikä sen ihanampaa onkaan, kun kerran on oppinut askelkuviot, voi suoda itselleen ihan oman tanssitunnin!

Välillä hulailen, hyppään narua ja teen pientä kotijumppaa. Näistä luut tykkäävät, mieli pysyy virkeänä ja kroppa hyvässä kunnossa.

Olen vuosia sitten ostanut DVD-elokuvan, ja juuri äskettäin otin sen jälleen esille. Elokuva Ihana huhtikuu (Enchanted April) kertoo neljästä naisesta, jotka elävät kukin omalla tavallaan 1920-luvun Lontoossa. Heidän onnistuu vuokrata huvila huhtikuun ajaksi Italiasta. Eksoottinen loma Italian taianomaisen auringon alla tarjoaa kullekin naisista käänteentekeviä elämyksiä, joista moni hyvinkin miellyttäviä.

Yksi henkilöistä nousee etualalle siinä mielessä, että hän rohkenee vihdoin aloittaa uudelleen kauan unohduksissa olleen harrastuksensa. Hän ryhtyy maalaamaan Italian auringon alla ja on siitä ikionnellinen. Siinä elämän murheet ja surut kaikkoavat, kun siveltimen vedot luovat jotain uutta. Elokuva on lämminhenkinen, lumoavan kaunis ja terapeuttinen.

– Toivon, että sinäkin hyvä lukija, löydät jälleen itsellesi kadoksissa olleen harrastuksen, saat siitä voimaa ja energiaa tähän hetkeen sekä tuleviin aikoihin!

Pysykäämme lujina, sillä elämä kantaa!

Teksti: Mervi Hainaro
Pohjois-Karjalan luustoyhdistys ry