Pidetään itsestämme ja toisistamme huolta

Olemme uuden edessä: Suomi ja koko maailma on ihmeissään koronaviruksen vuoksi. Kukaan ei osannut arvata vielä vuoden 2020 alussa, millaisessa tilanteessa olemme kevään koittaessa. Vielä pari viikkoa sitten Suomessa oli koronaviruksen osalta rauhallista. Nyt tilanne on toinen.

Maamme korkein johto on joutunut tilanteen edetessä puuttumaan tavallisten ihmisten elämään: Suomen hallitus ilmoitti 16.3.2020 toimenpiteistä, jotka vaikuttavat kaikkien kansalaisten arkeen. Päätöksillä halutaan varmistaa terveydenhuollon kantokyky. Kaikki toimet tehdään nimenomaan ikäihmisten ja muiden riskiryhmien suojelemiseksi.

Monen toimenpiteen lisäksi erityisesti liiton jäsenkuntaan koskettaa se, että yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet). Tämä on iso asia ja tuo huolta sekä omasta että läheisten pärjäämisestä. Miten itse selviää ruokaostoksista ja apteekkikäynneistä? Miten naapurin rouva pärjää? Entä miten järjestää itselleen monipuolista liikuntaa oman liikuntaryhmän ollessa pitkällä tauolla? Ja miten jaksaa ilman, että tapaa lähimmäisiä, lapsia ja lapsenlapsia?

Nyt on tärkeää miettiä uusia tapoja toimia. Älypuhelinten myötä soittaminen on tullut entistä harvinaisemmaksi. Nyt on hyvä muistaa, että kyseessä toden totta on puhelin ja sillä kannattaa soittaa ja kysellä kuulumisia tai pyytää tarvittaessa apua. Lisäksi älypuhelimella voi tehdä videopuhelun, jolloin vaikkapa lapsenlapset ovat melkein kuin elävinä läsnä. Soittamalla voi myös ilahduttaa eristyksissä olevaa lähimmäistä.

Ilahduttavaa on ollut huomata, että naapuriapu on noussut arvoon arvaamattomaan. Apua voi ja kannattaa pyytää – moni auttaa mielellään.

Liikuntaa voi harrastaa myös itsekseen. Pakollinen kaupassa ja apteekissa käynti on hyvää liikuntaa. Kotona voi puolestaan tehdä kotijumppaa – liiton kotisivuilta löytyy jumppaohjeita. Lisäksi Googlen avulla voi etsiä Youtube.com-sivut, joilla on monta Luustoliiton jumppavideota ja paljon muutakin katsottavaa (kirjoita Youtuben sivuilla hakukohtaan Luustoliitto). Siivoaminenkin on hyvää liikuntaa! Tärkeää on, että pitää yllä aktiivisuutta kaikesta huolimatta. Istumista on tärkeää tauottaa ja sängyssä ei kannata maata turhaan.

Olemme Luustoliitossa pyrkineet parhaamme mukaan toimimaan, jotta yhdistysaktiivit ja yhdistysten jäsenet saisivat tietoa, tukea ja apua muuttuneessa ja kaiken aikaa muuttuvassa tilanteessa. Yhdistysten toiminta on nyt katkolla. Toki yhdistysten hallitukset voivat järjestää puhelin- ja sähköpostikokouksia – tai vaikka kokeilla videoneuvottelua. Mikäli videoneuvottelun kokeilu kiinnostaa, sen järjestämiseen voi pyytää apua liiton järjestösihteeriltä tai järjestösuunnittelijalta.

Liiton koulutustapahtumat on siirretty ja kevään liittokokous järjestetään sähköpostin välityksellä. Tämänhetkisen ennusteen mukaan elämä palaa normaaleille raiteille kesään mennessä, joten syksyllä jatketaan entistä tomerammin.

Huhtikuun alkupuolella kaikille jäsenyhdistysten jäsenille kolahtaa postiluukusta yllätyspostia. Toivottavasti se ilahduttaa tämän kaiken keskellä, sillä kaikesta huolimatta on tärkeää pitää yllä positiivista mieltä – se auttaa jaksamaan. Yhdessä eteenpäin.

Pidetään itsestämme ja toisistamme hyvää huolta!

Ansa Holm