Koronaviruksen vuoksi muutoksia Luustoliiton toiminnassa

Ohjeistus Luustoliiton jäsenyhdistyksille koronavirukseen liittyen

(Lähde: THL.fi)

Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Virus voi tarttua myös tahrautuneiden käsien tai pintojen kautta. Arkielämässä virus ei todennäköisesti säily pinnoilla pitkään elävänä.

Miten suojaat itseäsi?

• Pese käsiä vedellä ja saippualla ainakin 20 sekunnin ajan. Kädet kannattaa pestä erityisesti, kun tulet ulkoa sisään, aina wc-käynnin jälkeen tai kun olet niistänyt, yskinyt tai aivastanut
  • Jos vettä ja saippuaa ei ole saatavilla, käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta.
  • Vaihda kotona käsipyyhkeitä usein ja käytä kodin ulkopuolella kertakäyttöpyyhkeitä.
  • Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.
  • Vältä suuria väkijoukkoja ja läheistä kosketusta henkilöön, jolla on hengitystieinfektio.
  • Julkisilla paikoilla ja väkijoukoissa pidä vähintään metrin etäisyys muihin erityisesti, jos joku yskii tai aivastaa

Miten suojaat muita?

• Jos sinulla on lieviäkin hengitystieinfektion oireita, kannattaa pysytellä kotona.
  • Vältä kättelyä.
  • Suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla, kun yskit tai aivastat. Laita käytetty nenäliina välittömästi roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan, älä käsiisi.
  • Jos epäilet koronavirustartuntaa, soita terveyskeskukseen tai sairaalan päivystykseen. Koronavirustartuntaa voit epäillä, jos sinulla on kuumetta, yskää, kurkkukipua, päänsärkyä tai hengenahdistusta.

Miten suojaat ikääntyneitä ja perussairaita koronatartunnalta?

Yllämainittujen toimien lisäksi

• ethän vieraile sairaaloissa, hoitolaitoksissa, palvelukodeissa tai iäkkäiden kotona sairaana tai jos sinulla on edes lieviä flunssaoireita
  • jos epäilet läheiselläsi koronavirustartuntaa, kehota tätä soittamaan heti paikallisen terveyskeskuksen tai sairaalan päivystykseen tai ota puhelu itse

Mitkä ovat uuden koronaviruksen oireet?

Nykytiedon mukaan monien sairastuneiden oireet ovat olleet lieviä, mutta joukossa on ollut myös vakavasti sairastuneita. Monella vakavampia oireita saaneella on lisäksi ollut jokin perussairaus, kuten diabetes, sydän- tai keuhkosairaus.

Taudinkuvaan on kuulunut

• kuumetta
  • yskää
  • hengenahdistusta
  • lihassärkyä
  • väsymystä

Luustoliiton suosituksia

Tilanne saattaa muuttua nopeastikin. Seuraa tilannetta THL:n sivuilta.

THL:n ohjeistuksen lisäksi joitain Luustoliiton näkökulmasta huomioitavia asioita, sillä jäsenkunnassamme on paljon riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä:

Tilanne 12.3.2020 klo 16.

• yli 500 hengen tilaisuudet peruutetaan Suomen hallituksen aloitteesta, joten kaikkien on hyvä miettiä, mihin itse osallistuu ja voiko välttää liikkumista ruuhkissa
  • yhdistyksen kannattaa peruuttaa yleisötilaisuudet toistaiseksi
  • yhdistyksen kannattaa peruuttaa osallistumisensa yleisötilaisuuksiin
  • yhdistyksen on tärkeää miettiä myös, kannattaako järjestää esim. liikuntaryhmien tapaamisia toistaiseksi
  • yhdistyksen kannattaa järjestää kokoukset mahdollisuuksien mukaan sähköisesti esim. sähköpostia käyttäen
  • mikäli yhdistys järjestää pienen tilaisuuden (hallituksen kokous tms.), kannattaa pitää etäisyyttä toisiinsa; kätellä tai koskettaa toista on tärkeää välttää
  • Jos tunnet itsesi flunssaiseksi, jää kotiin
  • Ulkomaille ei kannata matkustaa eikä tavata ulkomailta tulleita, ellei ole pakko

Lisäksi:

• Luustoliiton Neuvottelupäivä 24.4.2020 siirretään pidettäväksi myöhemmin.
  • Kevään liittokokous 25.4.2020 pidetään todennäköisesti sähköpostikokouksena. Liiton hallitus päättää asiasta parhaillaan.
  • Liiton muiden kokousten osalta annetaan erilliset ohjeistukset ryhmään kuuluville.

Suositukset ovat tämän hetken tilanteeseen ja saatuun informaatioon pohjautuvia. Tilanne voi muuttua nopeastikin. Mahdollisesti tilanne helpottaa 8 viikon kuluessa, mutta siitä saamme kuulla viranomaisilta lähemmin myöhemmin.

Pidetään huolta itsestämme ja läheisistämme!
Suomen Luustoliitto ry:n puolesta

Ansa Holm