Omahoitoon konkreettista tukea luustokursseilta – Tutustu syksyn 2021 tarjontaan

Kurssitoimintaa omahoidon tueksi

Osteoporoosia sairastavan omahoidon tuki sisältää oppimista, taitoa ja motivaatiota oman terveyden ylläpitämiseen, omien tavoitteiden kautta toteutuvaa mielekästä arkea sekä luottamusta omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin.

Luustoliitto tarjoaa omahoidon tueksi sekä lähi- että etätapaamisin järjestettäviä Luustokursseja, joilla käydään läpi osteoporoosin omahoidon kulmakivet ja keskitytään löytämään jokaisen omaan arkeen sopivia ratkaisuja. Kurssiteemoja käsitellään kursseilla ohjaajan alustusten, pari- ja ryhmäkeskustelujen, omien pohdintojen sekä pienten arjen tehtävien avulla. Kurssien ohjaajina toimii sosiaali- ja terveydenhuollon, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tai liikunta-alan ammattilaisia.

Luustokurssilla opetellaan tekemään yhdessä omahoitoon liittyviä tavoitteita. Tavoitteet ovat työkaluja arjen pienten muutosten tekemiseen, uusien tapojen harjoitteluun tai niiden ylläpitoon. Kurssilla saa myös konkreettisia keinoja omien tavoitteidensa saavuttamiseen.

Luustokurssilta saa tietoa ja tukea oman arkensa tarkasteluun, omahoitoon sekä tavoitteen asettamiseen ja sitä kohti etenemiseen niin ohjaajalta kuin vertaisilta. Kursseilla on viisi lähitapaamista tai kuusi etätapaamista, joiden aikana tutustutaan:

• monipuoliseen ravitsemukseen,
  • kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantiin,
  • liikuntaan,
  • kaatumisen ehkäisyyn sekä
  • lepoon osana osteoporoosin omahoitoa.

Syksyn 2021 kurssitarjonta

Verkkokurssi sisältää aloitus-, väli- ja päätöstapaamisen, ohjatun verkkojakson sekä itsenäistä työskentelyä. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Verkkokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia. Syksyllä 2021 järjestetään kaksi verkkokurssia:

Etävälitteinen kurssi koostuu kuudesta 1,5 h mittaisesta etätapaamisesta ryhmän kanssa. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki etävälitteiset Luustokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

• Etävälitteinen kurssi 1: Kurssin etätapaamiset järjestetään 25.8.-29.9.2021 viikon välein keskiviikkoisin klo 10.00-11.30. Kurssin osallistujavalinta on tehty ja siitä on ilmoitettu osallistujille.
  • Etävälitteinen kurssi 2: Kurssin etätapaamiset järjestetään 19.10.-23.11.2021 viikon välein tiistaisin klo 10.00-11.30. Kurssin hakuaika on 9.8.–5.9.2021. Lisätietoja ja haku elokuussa.
  • Etävälitteinen kurssi 3: Kurssin etätapaamiset järjestetään 20.10.-24.11.2021 viikon välein keskiviikkoisin klo 16.30-18.00. Kurssin hakuaika on 9.8.–5.9.2021. Lisätietoja ja haku elokuussa.

Tutustu kursseihin tarkemmin ja hae mukaan!