Murtumat kuriin!

TIEDOTE 1.2.2021

Osteoporoosin, lonkkamurtumien ja kaatumistapaturmien määrä nousee merkittävästi ikääntymisen myötä. Suomi on Euroopan nopeimmin ikääntyvä maa, joten siksi kaatumistapaturmien ja lonkkamurtumien määrään on sote-uudistuksen myötä kiinnitetty erityistä huomiota.

Terve luusto kestää arjen kolhut. Mikäli murtuma tulee kävellessä kaatuessa, voi kyseessä olla osteoporoosi. Suomessa osteoporoosi aiheuttaa 40 000 murtumaa vuodessa. Ne lisäävät hoidon ja hoivan tarvetta, heikentävät toimintakykyä, lisäävät kuolleisuutta ja tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Sote-uudistuksen edetessä vastuita siirtyy kunnilta hyvinvointialueille (=sote-alueille). Kuntien vastuulle jää merkittäviä tehtäviä, kuten kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (=”hyte”), asumisen sekä liikenteen ratkaisut, vapaa-ajan palvelut sekä järjestöjen toimintamahdollisuuksien turvaaminen.

Tulevaisuudessa alueiden ja kuntien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimenpiteitä mitataan hyte-kertoimen avulla. Kyseessä on valtionosuuden lisäosa. Mitä paremmin kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä, sen suurempi on sen valtionosuus. Ja mitä paremmin koko alueen kunnat toimivat asiassa, sen suurempi on koko alueen valtionosuus. Toisin sanoen toimimalla viisaasti sekä alue että alueen kunnat saavat enemmän rahaa toimintaansa.

Kuntien ja alueiden toimenpiteiden mittareina ja valtionavustuksen suuruuden määrittäjinä ovat*):

• kunnilla kaatumishoitojaksojen määrä
  • alueilla lonkkamurtumien määrä

Miten tämä tehdään? Hoitamalla osteoporoosi hyvin voidaan vähentää kaatumistapaturmien ja lonkkamurtumien määrää ja samalla saada omalle kunnalle suurempi valtionosuus.

Valitse viisaasti oma kuntavaaliehdokkaasi: laitetaan kaatumiset ja samalla murtumat kuriin ja lisätään hyvinvointia!

Vaaliteemamme on MURTUMAT KURIIN! Kaatumistapaturmia ja lonkkamurtumia voidaan ehkäistä! Lisätietoa: www.luustoliitto.fi/murtumatkuriin.

#murtumatkuriin #hoitopolutkuntoon #kuntavaalit2021

*) kunnilla on yhteensä 6 tulosindikaattoria, alueilla 5