Kaatumiset kuriin! – Ehkäistään kaatumiset liikunnalla (EKLI) -hanke

Luustoliitossa on ollut käynnissä opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoittama kolmivuotinen Ehkäistään kaatumiset liikunnalla (EKLI) -hanke vuosina 2020–2023.

Hankkeen tavoitteena on ollut ehkäistä osteoporoosia sairastavien kaatumistapaturmia ja näin estää lonkkamurtumia tutkittuun tietoon pohjautuvan, Otago-harjoitteluohjelmaan perustuvan liikuntamateriaalin avulla. Otago-harjoitteluohjelman toimivuus ja teho iäkkäiden kaatumisten ehkäisyssä on osoitettu vahvaksi. Ohjelman mukaisesti toteutettu harjoittelu vähentää sekä kaatumisia että kaatumisvammoja jopa 35 % 65–97-vuotiailla henkilöillä.

Tule kuulemaan lisää EKLI-hankkeesta pe 21.4. klo 10! Tilaisuus järjestetään etäyhteydellä, ja tilaisuuteen tulee ilmoittautua ennakkoon. Ilmoittautuminen päättyy 20.4. klo 23.45.

Ilmoittaudu EKLI-hankkeen mediatilaisuuteen!

Tilaisuuden ohjelma:

10.00 Avaus: miksi ikääntyneiden kaatumistapaturmia pitää ehkäistä (LT, Lonkkamurtuma Käypä hoito -suositusryhmän puheenjohtaja Tiina Huusko
10.10 Tuloksellisia toimia ikääntyneiden kaatumisten ehkäisemiseksi (liikuntasuunnittelija Eerika Tiirikainen, Luustoliitto)
10.25 Sote-ammattilaisen näkökulma hankkeen hyödyistä (asiantuntijafysioterapeutti Iiris Salomaa, Päijät-Hämeen hyvinvointialue)
10.30 Kaatumisen ehkäisy osana osteoporoosin omahoitoa (liikunnan vertaisohjaaja Anni Siivonen, Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistys / Lahden toimintaryhmä)
10.35 Kysymyksiä, keskustelua
10.40 Tilaisuuden päätössanat (Tiina Huusko)

Lisätietoja:

Eerika Tiirikainen