Iloa arkeen ja vinkkejä yksinäisyyden torjuntaan

Mielen hyvinvointia voi vahvistaa omilla valinnoillaan kuten fyysistäkin kuntoa. Jokainen päivä tuo monia mahdollisuuksia tehdä hyvän mielen tekoja itselle ja antaa niitä lahjaksi myös toisille. Mielen hyvinvoinnissa on kiteytetysti kysymys arkisista asioista, ilon ja voiman lähteistä sekä omasta asenteesta, kun elämä haastaa.

Aikaansaamisen tunne on mielen hyvinvoinnin kannalta keskeinen. Mahdollisuus tehdä asioita ja saattaa ne valmiiksi sekä toimia toisten avuksi ja hyödyksi vahvistaa mielen hyvinvointia. Toimintaan suuntautuminen ja aikaan saaminen vievät eteenpäin ja virittävät kohti tulevaa.

Mielen hyvinvoinnin äärelle voit löytää tuttujen kysymysten avulla:

• Mistä sinä ammennat voimia? Mistä asioista saat iloa?
  • Mikä tuo elämääsi merkitystä ja mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä?
  • Onko jotakin, mitä haluaisit saada tänään aikaiseksi?
    • Mieti, mistä aloitat ja toteuta suunnitelmasi.
    • Sen tehtyäsi, pysähdy miettimään miltä nyt tuntuu. Voisitko palkita itseäsi tästä?

Elämässä eteen tulevia tilanteita emme voi valita, mutta suhtautumisen tapaan on mahdollista vaikuttaa. Omalla suhtautumisella on paljon merkitystä. Usko siihen, että voimme selviytyä ja vaikuttaa asioihin on tärkeää. Toiveikkuus ja myönteiseen suuntaaminen kannattelevat vaikeuksien keskellä.

Haasteissa selviytymistä ja niistä toipumista auttaa se, että osaa katsoa asioita eri näkökulmista. Kyky sopeutua muutoksiin sekä omien fyysisten voimien ja jaksamisen tunnistaminen on tärkeää. Myös aktiivinen rooli ajantasaisen tiedotuksen seuraamisessa, luottamus viranomaisten ohjeistukseen ja oman itsensä suojaaminen ja turvassa pitäminen on tärkeää näinä päivinä. Elämän varrella koettu kasvattaa ymmärrystä siitä, että haasteelliset tilanteet helpottavat lopulta ja vaikeudet menevät aikanaan ohi.

Uutisvirta voi ajoittain herättää huolta ja kuormittaa mieltä. Tätä tasapainottaa se, että huomaamme uutisista myös myönteisiä asioita.

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät myös saasteiden vähentymisenä. Ilmatieteen laitoksen sekä Nasan julkaisemissa kuvissa näkyy, kuinka typpidioksidipäästöt ovat viime viikkoina vähentyneet Kiinan ja Italian yllä, kun koronavirus on pitkälti pysäyttänyt maiden teollisuuden ja liikenteen.

Typpidioksidipäästöt liittyvät juuri fossiilisten polttoaineiden käyttöön. Koronavirus näyttää leikanneen niiden käyttöä ja samalla muita ilmastoa lämmittäviä kasvihuonekaasupäästöjä. Brittisivusto Carbon Brief on jo arvioinut, että koronavirus on leikannut Kiinan hiilidioksidipäästöjä jopa 25 prosenttia verrattuna tavallisiin kiinalaisen uudenvuoden jälkeisiin viikkoihin. Koronaviruspandemian voi ennakoida osuvan myös muihin päästölähteisiin. Esimerkiksi tuhansien ja tuhansien lentojen peruutus pitää tulevina viikkoina lentokoneet maassa.

Tehtävä: Etsi päivän lehdestä jokin mielestäsi hyvä uutinen. Keskustele siitä jonkun kanssa. Miettikää yhdessä mikä teitä uutisessa ilahdutti.

Nyt voisi olla hyvä hetki tarttua puhelimeen ja soittaa jollekin ystävälle tai sukulaiselle. Voit olla myös yhteydessä yhdistyksesi vertaistukihenkilöön ja keskustella arjestasi tai osteoporoosin tuomista haasteista luottamuksellisesti.

Teksti: Tiina Kuronen
Kuvat: Pixabay