EKLI-hankkeen kuulumisia 1/2022

Artikkeli on aiemmin julkaistu Luustotieto 1/2021 -lehdessä.

Paljon on tapahtunut edellisten hankekuulumisten jälkeen. On ollut ilahduttavaa huomata, kuinka useissa yhdistyksissämme on innostusta ja innovatiivisuutta muokata liikuntatoimintaa koronatilanteen pitkittymisestä huolimatta – tai juuri sen vuoksi.

Antoisa ensimmäinen koulutus

Viime vuoden marraskuussa järjestettiin liikunnan vertaisohjaajille ensimmäinen ”OTAGO-harjoittelu ja kaatumisen ehkäisy” -koulutus Tampereella. Utelias ja tiedonjanoinen kuuden osallistujan ryhmä kahdesta eri jäsenyhdistyksestä sai perustietoa ja taitoa ohjata turvallisesti ja nousujohteisesti OTAGO-ohjelman mukaista yksilö- ja ryhmäharjoittelua. Kaksipäiväinen lähikoulutus sisälsi runsaasti käytännön harjoittelua sekä opitun soveltamista.

Koulutuksesta saatu palaute oli kannustavaa. Osallistujat kokivat saaneensa koulutuksen kautta runsaasti tietoa ja innostusta tulevaan. Lisäksi he kokivat saaneensa keinoja toiminnan kehittämiseen yhdistyksessä. Koulutuksen käyneet vertaisohjaajat arvostivat tieteellistä perustelua sekä tietotaitoa, jota saivat koulutuksen myötä. Muiden vertaisohjaajien tapaamista pidettiin piristävänä ja tärkeänä asiana.

Jokainen osallistuja suosittelisi koulutusta liikunnan vertaisohjauksesta kiinnostuneelle. Koulutukseen voi jatkossakin osallistua kuka tahansa liikunnan vertaisohjauksesta kiinnostunut ohjauskokemuksesta riippumatta. Seuraava vastaavanlainen koulutus on suunnitteilla tälle keväälle.

Ensimmäisen pilottiryhmän oli tarkoitus aloittaa toimintansa kolmen koulutetun liikunnan vertaisohjaajan johdolla tammikuun alussa Hämeenlinnassa. Tiukentuneiden koronarajoitusten vuoksi alku kuitenkin siirtyi. Toivottavasti tulevassa lehdessä minulla on ensimmäisen kokeilunhaluisen ryhmän kuulumisia kerrottavaksi.

Ilon ja monipuolisuuden kautta

Liikkumisessa on keskeistä, että se on itselle mielekästä ja tuottaa iloa. Toivottavasti olet jo löytänyt itsellesi sopivat, turvalliset ja iloa tuottavat liikuntamuodot. Toisaalta myös uusille kokeiluille on aina hyvä jättää tilaa.

Myös tämän lehden kuntoutujahaastattelussa liikunnan vertaisohjaaja Vappu kannustaa, että tutustuttaisiin ja kokeiltaisiin uusia asioita ja ohjelmia oman liikkumisemme monipuolistamiseksi.

Lähetämme kevään aikana jäsenpostituksena kaikille EKLI-hankkeen tuottamaa liikuntamateriaalia. Vaikka ohjatut jumpat olisivat tauolla, voi jokainen myös harjoittaa esimerkiksi lihasvoimaansa ja tasapainoaan kotona. Voimaa ja tasapainoa -harjoitteluohjelman avulla se onnistuu kuvallisia ja sanallisia ohjeita noudattaen.

Mikäli sinulla on tietokone käytössäsi ja tasapainon harjoittaminen kiinnostaa, suosittelen tutustumaan myös Tasapainoinen tammikuu – Onko tasapainosi terästä -kampanjaan. Se toteutettiin yhteistyössä Eläkeliiton kanssa tammikuussa. Kampanjan ideana oli lisätä tietoisuutta tasapainon merkityksestä, kaatumisen ehkäisystä ja luustoterveyden edistämisestä. Kampanjan aikana jaettuihin monipuolisiin tasapainon harjoittamisvinkkeihin sekä muuhun materiaaliin voit tutustua kampanjasivuilla (elakeliitto.fi /onko-tasapainosi-terasta).

Tukea ohjaukseen

On ollut hienoa huomata, että liikunta, kaatumisen ehkäisy ja OTAGOharjoittelu kiinnostavat kuten myös näihin liittyvät kokeilut ja lyhytkoulutukset kasvokkain sekä verkon välityksellä. Erilaisten yhteistyökuvioiden kautta tärkeää asiaa on pystytty viemään aiempaa laajempaan tietoisuuteen myös ammattilaisten hyödynnettäväksi. Myös heidän puoleltaan koulutuspyyntöjä on esitetty ja niihin pyritään vastaamaan erityisesti ensi syksystä alkaen.

Liikunnan vertaisohjaajat ovat toivoneet säännöllisiä tapaamisia, joissa voisivat tavata toisiaan ja pysyä ajan tasalla asioista. Yhdistysten aktiivitoimijoille järjestetään alkuvuoden aikana virtuaalinen, teemallinen yhdistyskoulutussarja erilaisin teemoin. Maaliskuun puolessa välissä järjestetään virtuaalinen liikunnan vertaisohjaajien tapaaminen. Tule ihmeessä mukaan. Tilaisuudessa voit lisäksi kuulla EKLI-hankkeen kuulumisia sekä saada tietoa seuraavasta liikunnan vertaisohjaajakoulutuksesta.

Pidetään yhteyttä ja nähdään toivottavasti pian ihan kasvokkain. Aurinkoista alkavaa kevättä ja terveitä päiviä alkaneeseen vuoteen!

Teksti: Eerika Tiirikainen