Eerika

UUSI LIIKUNTASUUNNITTELIJA ALOITTANUT LUUSTOLIITOSSA

Liikuntatoiminta on Luustoliiton jäsenyhdistysten yksi suosituimmista ja tärkeimmistä toimintamuodoista. Jäsenyhdistykset ovat toivoneet liitolta koulutusta vertaisohjaajille sekä tukea toiminnan kehittämiseen. Luustoliitto haki Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusta liikuntatoiminnan kehittämisen tueksi, ja hankerahoitus myönnettiin Ehkäistään kaatumiset liikunnalla (EKLI) –hankkeeseen.

EKLI-hankkeen tavoitteena on ehkäistä osteoporoosia sairastavien kaatumistapaturmia ja näin estää lonkkamurtumia. Syyskuun alussa hankkeessa aloitti osa-aikaisena liikuntasuunnittelijana Eerika Tiirikainen. Eerika on koulutukseltaan fysioterapeutti ja terveystieteiden maisteri ja hän on työskennellyt etenkin ikääntyneiden kanssa muun muassa palvelukeskus- ja sairaalaympäristöissä sekä kaatumisten ehkäisytutkimuksissa.

– Jäsenyhdistykset ovat heille lähetetyissä toimintakyselyissä tuoneet esille koulutustarpeen muun muassa liikunnan vertaisohjaajana tai liikuntavastaavana toimimiseen. Tässä hankkeessa panostetaan ohjaajien koulutukseen, kaatumisten ehkäisyä tukevan liikuntamateriaalin tuottamiseen sekä jäsenyhdistysten liikuntatoiminnan tukemiseen.

– Hankkeen teema on minulle tuttu aiempien työkokemusten kautta. Järjestössä työskentely on minulle kuitenkin uutta. On hienoa päästä tekemään jäsenyhdistysten kanssa yhteistyötä, haluan osaltani konkreettisesti tukea osteoporoosia sairastavien omahoitoa liikunnan avulla.

Eerikan tavoittaa jatkossa numerosta 050 543 0213 tai sähköpostitse osoitteesta eerika.tiirikainen@luustoliitto.fi.