Luustoterveys ja tupakka -verkkoluento 30.8.

Tupakka ja nikotiini ovat haitallisia luustolle sukupuoleen katsomatta. Tupakointi alentaa muun muassa D-vitamiinitasoa sekä huonontaa luun rakentajasolujen toimintaa ja kalsiumin imeytymistä suolistosta. Tupakoitsijoilla on pienempi luumassa kuin tupakoimattomilla ja heillä on myös korkeampi murtumariski.

Luustoterveyden kulmakiviä ovat on monipuolisen ruokavalion, riittävän kalsiumin, D-vitamiinin ja proteiinin saannin sekä säännöllisen liikunnan lisäksi myös savuton ja nikotiiniton elämäntapa. Tupakoinnin lopettaminen on hyödyllistä, vaikka osteoporoosi tai osteopenia olisi jo todettukin. Tupakoinnin lopettaminen ei aina kuitenkaan ole helppoa, mutta siihen on saatavilla tukea.

Tervetuloa verkkoluennolle

Hengitysliitto järjestää yhteistyössä Luustoliiton kanssa keskiviikkona 30.8.2023 klo 18.00-19.00 Luustoterveys ja tupakka -verkkoluennon. Luennoitsijana verkkoluennolla on LT, sisätautien ja endokrinologian erikoislääkäri Lassi Nelimarkka. Lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan minkälaisia vaikutuksia tupakoinnilla on luustoon ja miten tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa luustoterveyteen. Verkkoluennolla voit myös esittää kysymyksiä luennoitsijalle. Verkkoluennolle ei tarvitse ilmoittautua. Luentoa ei tallenneta. Osallistumislinkki verkkoluennolle.

Yhteistyökurssi

Syksyllä Hengitysliitto ja Luustoliitto järjestävät yhteistyössä kurssiryhmän henkilöille, joilla

• on todettu osteoporoosi tai osteopenia sekä
  • on halua ja kiinnostusta lopettaa tupakointi tai ovat hiljattain lopettaneet tupakoinnin.

Ryhmässä käsitellään tupakoinnin lopettamiseen valmistautumista ja lopettamismenetelmiä osana osteoporoosin tai osteopenian omahoitoa. Ryhmä kokoontuu etänä keskiviikkoisin seitsemän kertaa 4.10.-13.12.2023 klo 17.00-18.30. Kurssiryhmän hakuaika on 7.8.-10.9.2023. Lisätiedot ja haku.