Tiedote: Koska pituutesi mitattiin viimeksi?

Tiesitkö, että pituus voi muuttua aikuisiällä?
Jos muistat nuoruutesi pituuden, saatat yllättyä seuraavassa mittauksessa.

Tiedätkö nykyisen pituutesi?

Fiktiota: Aikuiselta pituutta kysyttäessä miehet yleensä kertovat armeija-aikaisen ja naiset kouluaikaisen pituutensa. Se siitä.
Faktaa: Tosiasiassa aikuisen kannattaa seurata omaa pituuttaan. Jos aikuisiän pituus on lyhentynyt 4 cm tai enemmän, voi kyse olla osteoporoosin aiheuttamista selän nikamien murtumista.

Fiktiota: Toinen harhaluulo onkin, että yleensä nikamamurtuman huomaa.
Faktaa: Näin se ei aina ole: nikamamurtuma voi olla myös oireeton tai se voi ilmetä ohimenevänä keskiselän kipuna, jota on kuvitellut noidannuoleksi. Tai se voi oireilla vaikkapa vain lenkkeilyn yhteydessä. Moni lääkärikään ei tunnista osteoporoottista nikamamurtumaa, sillä toteamiseen tarvitaan yleensä röntgenkuva.

Fiktiota: Kolmas harhaluulo liittyykin nimenomaan nikamamurtumien vaikutuksiin: jos kerran nikamamurtuma ei aina oireile, eihän siitä sen kummemmin kannata välittää!
Faktaa: Olisikin näin. Nikamamurtuma on tosiasiassa suuri riski seuraaviin osteoporoottisiin murtumiin ja ennen kaikkea seuraavaan nikamamurtumaan. Lisäksi uudet nikamamurtumat ovat yleensä aiempaa vaikeampia.

Nikamamurtumat
Olet varmaankin nähnyt kumarassa kävelevän ihmisen. Saattaa olla, että häneltä on murtunut useita nikamia. Kumara asento voi tarkoittaa, että hengittäminen on vaikeaa, kävelykyky on heikentynyt ja tasapainon ylläpito on hankalaa, selkä on kroonisesti kipeä, yksinkertaistenkin kotiaskareiden teko voi olla mahdotonta ja elämänlaatu on heikentynyt. Nikamamurtumat lisäävät myös kuolleisuutta.

– Omalla äidilläni oli osteoporoosin vuoksi murtunut useita nikamia. Hänen viimeiset elinvuotensa olivat täynnä monenlaista kärsimystä ja hän tarvitsi apua tavallisiin arjen askareisiin, kertoo Luustoliiton toiminnanjohtaja Ansa Holm.

Lisäksi nikamamurtuman lisätessä seuraavan murtuman riskiä saattaa seuraava murtuma olla jokin hyvin vammauttava murtuma, kuten lonkkamurtuma.

Niinpä myös aikuisiällä on tärkeää seurata omaa pituuttaan säännöllisesti. Mikäli pituutesi on lyhentynyt, on syytä selvittää osteoporoosin mahdollisuus.

Osteoporoosi on huonosti tunnettu kansansairaus. Osteoporoosia sairastaa 400 000 suomalaista ja luuston haurastumisesta johtuvia murtumia tulee jopa 40 000 vuosittain.

Osteoporoosia voidaan hoitaa, mutta se on tärkeää pysäyttää ajoissa!
Tee luustotesti
Lisätietoja: toiminnanjohtaja Ansa Holm, ansa.holm@luustoliitto.fi tai 050 303 8129

Lue tiedote PDF-muodossa