Terveysaiheiden tulva

Yhteiskuntamme kannustaa tiedonhankintaan ja kohtaamme terveysaiheista tietoa joka puolella. On inhimillistä, että uuden tilanteen, kuten sairastumisen, kohdatessaan ihminen kaipaa tietoa ja alkaa etsiä sitä. Parhaimmillaan tiedonjano vie luotettavan tiedon pariin, parantaa ihmisen elämänlaatua tai ainakin lisää elämänhallinnan tunnetta.

Luotettavan tiedon erottaminen terveysaiheiden tulvasta ei välttämättä ole helppoa. Entä tarvitsemmeko kaikkea sitä terveysaiheista tietoa, jota on tarjolla? Valitettavasti terveysaiheisiin liittyy myös kiistoja ja vastakkainasettelua, vaikka hyvinvoinnin ja terveellisen elämän ohjeet ovat lopulta aika yksinkertaisia.

Terveyspuheen tulvan keskellä on tärkeää pitää kiinni niistä tahoista, joiden puheenvuoroihin on voinut ja voi luottaa. Esimerkki tällaisesta tahosta on Luustoliitto. Sen ja vastaavien tahojen kaikki toiminta perustuu parhaaseen mahdolliseen olemassa olevaan näyttöön, kuten Käypä hoito -suosituksiin.

Lähde: Potilaan Lääkärilehti 10.12.2019.

Kuva: Pixabay